برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

برای ورود "باید" لبخند بزنید!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
برای ورود "باید" لبخند بزنید!

ايسنا/ دوربين‌هاي مجهز به هوش مصنوعي جديد شرکت "کانن" به بهانه افزايش روحيه و صميميت محيط کار، کارمندان را مجبور مي‌کنند که براي ورود به محل کار خود ابتدا لبخند بزنند. اين نوع فناوري‌ها از طرف کارشناسان و منتقدان به عنوان فناوري‌هاي استثمار نيروي کار ياد مي‌شوند.

 به نقل از آي‌اي، شرکت "کانن"(Canon) سياست‌هاي جديد و ابزارهايي را براي تقويت روحيه کارمندان معرفي کرده است. اين شرکت، فناوري "تشخيص لبخند" را روي دوربين‌هاي مجهز به هوش مصنوعي نصب شده خود در سراسر دفاتر اين شرکت در چين تعبيه کرده است.

اين ابتکار نشان مي‌دهد که چگونه شرکت‌ها در چين با استفاده از هوش مصنوعي به دنبال اجراي خدمات با لبخند هستند و کارمندان را براي رسيدن به سطحي از محيط صميمانه و روحيه بخشي ترغيب مي‌کنند. اين شرکت‌ها همچنين براي بهينه کردن بهره‌وري کارمندان بر برنامه‌هايي که آنها هنگام استفاده از رايانه خود از آنها استفاده دارند، نظارت مي‌کنند. همچنين از دوربين‌هاي مداربسته براي مشاهده کارمندان در هنگام استراحت و وقت ناهار استفاده مي‌شود و حتي وقتي کارمندان از دفتر خارج مي‌شوند، برنامه‌هاي موبايل حرکات آنها را رديابي مي‌کند و گويا از اين نظارت هميشگي گريزي نيست.

اين گونه ابتکارات هر چند که به عنوان يک عامل براي بالا بردن روحيه افراد معرفي مي‌شوند، اما به همان اندازه مي‌توانند اذيت کننده و ناراحت کننده باشند.

"نيک سرنيک" از کالج پادشاهي لندن مي‌گويد: کارگران و کارمندان با الگوريتم‌ها و هوش مصنوعي جايگزين نمي‌شوند. در عوض، مديريت به نوعي توسط اين فناوري‌ها تقويت مي‌شود.

دوربين هاي "تشخيص لبخند" شرکت "کانن" در ابتدا، سال گذشته همراه با مجموعه جديدي از ابزارهاي مديريت محل کار معرفي شد، اما اکنون اين فناوري اجرا شده است.

اين سطح از نظارت تهاجمي چيزي است که فقط در کشورهاي شرق دور اتفاق نمي‌افتد، بلکه شرکت‌هاي مستقر در ايالات متحده و انگليس نيز برخي از اقدامات مشابه را اجرا مي‌کنند. به عنوان مثال شرکت "آمازون" کارگران انبارهاي خود را براي سود بيشتر، حتي اگر سلامتي آنها به خطر بيافتد، تحت فشار قرار مي‌دهد و همچنين از الگوريتم‌هاي هوش مصنوعي براي ارزيابي ميزان بهره‌وري کارگران و تصميم‌گيري در مورد ادامه‌ي کار يا اخراج آنها استفاده مي‌کند.

سياست‌هايي از اين دست فقط بر طبقه کارگر تأثير نمي‌گذارد. چندين مجموعه نرم افزاري از جمله "مايکروسافت 365" اکنون از ابزار نظارتي کاملاً يکپارچه برخوردار هستند. ضمن اينکه از زمان شيوع بيماري همه‌گير کرونا تعداد بيشتري از افراد در خانه مشغول کار هستند که اين امر باعث شده شرکت‌هاي بيشتري بتوانند از اين ويژگي‌ها براي نظارت بر ميزان بهره‌وري کارمندان خود استفاده کنند. اينکه آيا شرکت‌هاي آمريکايي هميشه مي‌خواستند اين کار را انجام دهند، جاي بحث دارد، اما يک بحران جهاني بهانه بزرگي شد که طيف گسترده‌اي از فناوري و سياست‌هاي استثماري رايج شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar