برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

ابداع یک آزمایش جدید برای تشخیص کروناویروس با دقت 100 درصدی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ابداع یک آزمایش جدید برای تشخیص کروناویروس با دقت 100 درصدی

ايسنا/ محققان "دانشگاه دوک" در مطالعه اخيرشان از توسعه يک آزمايش جديد کوويد-۱۹ با دقت ۱۰۰درصدي در تشخيص کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ از ساير ويروس‌هاي کرونا خبر داده‌اند.
 به نقل از اس تي دي، مهندسان پزشکي دانشگاه "دوک" از دستگاهي به اندازه يک تبلت رونمايي کرده‌اند که مي‌تواند به طور همزمان چندين آنتي بادي و نشانگر زيستي کوويد-۱۹ را تشخيص دهد.

نتايج اوليه نشان مي‌دهد اين آزمايش مي‌تواند فرق بين آنتي بادي‌هاي توليد شده در پاسخ به کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ و چهار کرونا ويروس ديگر را با دقت ۱۰۰درصدي تشخيص دهد.

محققان اکنون در حال بررسي اين موضوع هستند که آيا مي‌توان از اين دستگاه کاربردي و مفيد براي پيش‌بيني شدت عفونت کوويد-۱۹ يا مصونيت فرد در برابر انواع جهش‌هاي اين ويروس نيز استفاده کرد يا خير.

محققان مي‌گويند سيستم سنجش "D۴" مي‌تواند عفونت‌هاي ابولا را نيز يک روز زودتر از آزمايش پي سي آر (PCR) تشخيص دهد.

"آشوتوش چيلکوتي"(Ashutosh Chilkoti) از محققان اين مطالعه گفت: توسعه آزمايش D۴ شش سال به طول انجاميد و هنگامي که سازمان بهداشت جهاني همه‌گيري اين بيماري را اعلام کرد، ما شروع به کار کرديم. آزمايش ما به گونه‌اي طراحي شده است که هم قابل انطباق باشد و هم واقعاً از نظر استفاده خوب باشد.

اين فناوري روي يک پوشش برس پليمري قرار دارد که به عنوان نوعي پوشش نچسب عمل کرده و از اتصال هر چيزي به جز نشانگرهاي زيستي مورد نظر در هنگام خيس بودن به اسلايد آزمايش، جلوگيري مي‌کند. اثر بخشي بالاي اين سپر نچسب باعث مي‌شود که روش D۴ حتي قادر به شناسايي کمترين حد از ويروس نيز باشد.

اين روش به محققان اين امکان را مي‌دهد تا نوارهاي مولکولي مختلفي را در مناطق مختلف اسلايد چاپ کنند تا همزمان چندين نشانگر زيستي را اندازه بگيرند.

اين آزمايش در عرض چند دقيقه و فقط با داشتن يک قطره خون و يک قطره روان ساز بيومولکولي به صورت خودکار انجام مي‌شود و مي‌توان نتايج آن را با رديابي که به اندازه يک آيپد است، خواند.

"جيسون ليو"(Jason Liu) دانشجوي مقطع دکترا گفت: اين ردياب مجهز به باتري است و  به هيچ وجه به برق احتياج ندارد، بنابراين شما مي‌توانيد با حداقل منابع، همه چيز را در يک کوله پشتي گذاشته و در هرجايي از ان استفاده کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar