برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ایران انحصار آمریکا و کانادا را در فناوری "پرتودهی به فرآورده‌های خونی" شکست

منبع
تسنيم
بروزرسانی
ایران انحصار آمریکا و کانادا را در فناوری "پرتودهی به فرآورده‌های خونی" شکست

تسنيم/ مرکز نوآوري توليد فناوري‌هاي وابسته به فناوري هسته‌اي سازمان انرژي اتمي با عنوان "مرکز نوآوري رسا" افتتاح شد. در آيين گشايش اين مرکز از دستگاه بومي‌سازي‌شده ترکيب سلولي با عنوان "گاماسل" نيز رونمايي شد که با توليد اين دستگاه، ايران به جمع سه کشور دارنده اين فناوري پيوست.

دستگاه "گاماسل" دستگاهي براي پرتودهي به فرآورده‌هاي خوني است که انحصار توليد آن در اختيار دو کشور آمريکا و کانادا بوده است. عنوان اين طرح "طراحي و ساخت سيستم پرتودهي گاماي درون‌کار خشک به‌منظور پرتودهي به فرآورده‌هاي خوني در بيماران پيوند سلو‌ل‌هاي‌هاي بنيادي خون‌ساز و دچار نقص ايمني است"، دستاوردي کليدي که حالا فناوري ساخت آن بومي شده است و يک شروع خوب براي آغاز به کار مرکز نوآوري سازمان انرژي اتمي به حساب مي‌آيد.

"مرکز نوآوري رسا" با هدف توسعه محصولاتي که هر کدام در جهت رفع يک نياز توليد شده‌اند، راه‌اندازي شده است، محصولاتي همچون "دستگاه خشک‌کن انجمادي" با ظرفيت 100 کيلوگرم که در صنايع غذايي بسيار پرکاربرد است؛ يک کارشناس هسته‌اي درباره روش کار اين دستگاه گفت:‌ اين دستگاه در توليد پودر ميوه و ميوۀ خشک، با روش خشک کردن انجمادي استفاده مي‌شود که در سابق ما براي توليد پودر ميوه، از حرارت استفاده مي‌کرديم.

شرکت‌هاي دانش‌بنيان مستقر در اين مرکز نوآوري با حمايت معاونت علمي و سازمان انرژي اتمي در جهت توسعه فناوري‌هاي کليدي فعاليت مي‌کنند؛ در مرکز نوآوري رسا قرار است پژوهش‌هاي کليدي در مسير تبديل شدن به يک محصول قرار گيرند و حرکت در جهت تجاري‌سازي محصولات با دانش فني بالا مهم‌ترين فرايندي است که در اين مرکز انجام خواهد شد.

"اميرعلي حميديه" دبير ستاد توسعه سلول‌هاي بنيادي گفت: در نوزادان نارس، بيماران نقص ايمني، بيماران مبتلا به ايدز و در بيماران پيوند اعضا و پيوند سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز، شما بايد فرآورده‌هاي خوني را حتماً قبل از تزريق به بيمار اشعه بدهيد وگرنه در تمام آن پروسه پيوندي دچار مشکل و گرفتاري خواهيد شد.

"دکتر علي‌اکبر صالحي" رئيس سازمان انرژي اتمي در حاشيه اين مراسم نيز گفت: اين دانش مي‌تواند خدمات متعددي را به حوزه‌هاي مختلف از جمله سلامت، کشاورزي و صنعت ارائه کند و نمونه‌هاي ديگر شامل راديوداروهاي جديدي است که در حال توليد است و مسائل ديگري که از سرريز دانش هسته‌اي در حال استفاده است.

"سورنا ستاري" معاون علمي و فناوري رياست‌جمهوري گفت:‌ اين کار بسيار بزرگي است که با حمايت‌هاي خود سازمان انرژي اتمي و حمايت از طرح‌هاي کلان براي توسعه محصولات حوزه غيرنظامي انجام شده است و شرکت‌هاي مختلفي از امکانات سازمان استفاده مي‌کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar