برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دانشمند نابینا جهان را با صدا رصد می‌کند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
دانشمند نابینا جهان را با صدا رصد می‌کند

ايسنا/"واندا دياز مرسد" (Wanda Diaz Merced) شخصي است که امواج گرانشي ناشي از انفجار ستارگان عظيم را با تبديل آنها به سيگنال جيرجير (chirps) تجزيه و تحليل مي‌کند.

  به نقل از نيچر، در اين تصوير "واندا دياز مرسد" دانشمند کامپيوتر و اخترفيزيکدان در حال کار مقابل آشکارساز "ويرگو" است. "مرسد" در مصاحبه با مجله نيچر درباره شغل خود گفته است: من در مقابل "ويرگو" (Virgo ) ايستاده‌ام. "ويرگو" يک آشکارساز امواج گرانشي در نزديکي شهر پيزا ايتاليا است. اينجا جايي است که من به عنوان دانشمند کامپيوتر و اخترفيزيکدان مشغول به کار هستم و مقابل من يکي از سه بازوي سه کليومتري اين آشکارساز قرار دارد که در آن يک ليزر بين دو آينه موجود در يک لوله دروني حرکت کرده و جريان دارد. اين بازوها تغييرات بسيار کوچک در فضا-زمان را هنگامي که امواج گرانشي حتي از فاصله بسيار دور کيهان نيز مي‌رسند، حس مي‌کنند.

برخي از رويدادها در جهان مانند انفجار ستارگان عظيم، سبب ايجاد امواج گرانشي و پرتوهايي مي‌شوند که تلسکوپ‌هاي معمولي و تلسکوپ‌هاي اشعه ايکس قادر به تشخيص آنها هستند. اين پرتوها حاوي اطلاعاتي مهم در مورد منشا امواج گرانشي يا رويدادهايي که آنها را ايجاد کرده، هستند.

 من اهل پورتوريکو هستم و در بيست سالگي بينايي خود را به دليل رتينوپاتي ديابتي دژنراتيو از دست دادم. بنابراين همانطور که مي‌بينيد من از صدا براي کاوش و اندازه گيري امواج گرانشي استفاده مي‌کنم. داراي مدرک دکتراي علوم کامپيوتر از دانشگاه گلاسگو انگلستان هستم، بنابراين مي‌توانم ابزارهاي نرم افزاري را براي تجزيه و تحليل داده‌هاي نجومي و تبديل آنها به صدا توسعه دهم. مي‌خواهم با کمک رياضيات، همتايان احتمالي اشعه ايکس امواج گرانشي را که توسط "ويرگو" شناسايي شده، شناسايي کنم.

داده‌هاي امواج گرانشي حاصل از برخورد سياه چاله‌ها را "جيرجير" مي‌نامند، چراکه وقتي داده‌ها به صدا تبديل مي‌شوند، همانند صداي يک پرنده به نظر مي‌رسند.

"ويرگو" اکنون به منظور توسعه و ارتقا بسته شده، اما پس از ژوئن ۲۰۲۲ بازگشايي مي‌شود. در همين حال، من با همکارانم در حال کار بر روي زيرساخت‌هاي تحقيقاتي براي شهروندان اروپا هستيم. ما نرم افزاري را توسعه خواهيم داد که هرکسي (صرف نظر از محل زندگي يا هرگونه معلوليت)، مي‌تواند از آن براي تهيه داده‌هاي چند حسي و مشارکت در تحقيقات استفاده کند.

براي درک اندازه "ويرگو"، تا انتهاي يکي از بازوهاي آن رفته و بازگشته‌ام. دوست دارم هنگام راه رفتن آواز بخوانم تا بتوانم بهتر بر مقصد مورد نظرم تمرکز کنم، اما وقتي آشکارساز مجددا راه اندازي شود، آنقدر حساس است که ممکن است صداي من را نيز ثبت کند. بنابراين افرادي که در اتاق کنترل هستند، گاهي به من مي‌گويند که نمي‌توانم راه بروم و آواز بخوانم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar