برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

ارتباط مصرف قند و بروز بیماری‌های مختلف

منبع
مجله ايلياد
بروزرسانی
ارتباط مصرف قند و بروز بیماری‌های مختلف

مجله ايلياد/  بر اساس شبيه‌سازي جديدي که نتايج آن‌را مجله‌ي Circulation منتشر کرده است، کاهش ۲۰ درصدي قند در غذاهاي بسته‌بندي شده و کاهش ۴۰ درصدي قند در نوشيدني‌ها مي‌تواند باعث کاهش بروز ۲.۴۸ ميليون نفر بيماري قلب و عروق، کاهش ۴۹۰ هزار نفري مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي قلبي و کاهش ۷۵۰ هزار نفري بروز بيماري‌ قند خون در آمريکا شود.

محققين بيمارستان عمومي ماساچوست و دانشگاه تافت، با توسعه‌ي يک مدل پيشرفته‌ توانسته‌اند اثر کاهش مصرف قند بر روي سلامت و اقتصاد جامعه را بررسي کنند. آن‌ها دريافته‌اند که اگر يک تصميم ملي در اين زمينه در آمريکا گرفته شود، مي‌تواند مزاياي بسيار زيادي براي سلامت و اقتصاد داشته باشد.

اجراي سياست کلي در اين زمينه نيازمند توجه جدي دولت است. در واقع دولت بايد بر روي شرکت‌هاي خصوصي نظارت داشته باشد تا اين شرکت‌ها بتوانند به مرور خود را با الزامات مربوط به اين سياست منطبق کنند.

محققين در بررسي‌هاي خود دريافته‌اند که ماليات بستن روي مصرف قند، برچسب‌زني بر روي محصولات حاوي قند فراوان و ممنوعيت مصرف نوشيدني‌هاي شيرين در مدارس هيچکدام نمي‌توانند به اندازه‌ي کاهش قند در غذاهاي بسته‌بندي شده و نوشيدني‌ها اثر مثبت بر سلامت جامعه داشته باشند.

محققين در شبيه‌سازي خود نشان داده‌اند که ۱۰ سال پس از کاهش مصرف قند پيش‌بيني شده، آمريکا ۴.۲۸ ميليارد دلار در هزينه‌هاي درماني صرفه‌جويي خواهد کرد. در واقع کاهش مصرف قند باعث مي‌شود در طول عمر نسل کنوني آمريکايي‌هاي بين ۳۵ تا ۷۹ سال، به طور کل ۱۱۸.۰۴ ميليارد دلار صرفه‌جويي شود. اگر هزينه‌هاي اجتماعي مانند کم شدن نرخ باروري نيز در محاسبات در نظر گرفته شوند، اين صرفه‌جويي به ۱۶۰ ميليارد دلار مي‌رسد. محققين اذعان دارند که روش محاسبه‌ي صرفه‌جويي توسط مدل آن‌ها محافظه‌کارانه است و صرفه‌جويي‌ها حتي مي‌تواند بيشتر از اين مقادير باشد.

مدل پيشنهادي محققين نشان داده است که هزينه‌هايي که براي اين طرح مي شود، طي ۶ سال برمي‌گردد و از سال نهم به بعد صرفه‌جويي‌ها آغاز مي‌شود. آن‌ها همچنين پيش‌بيني مي‌کنند که بيشتر سود اين طرح براي سياه‌پوستان و لاتين‌تبارها و کساني باشد که از سطح درآمد پاييني برخوردارند.

تلاش‌هاي مربوط به فرمولاسيون جديد محصولات غذايي جهت کم کردن موادي مانند چربي‌هاي ترانس و سديم با موفقيت انجام شده است و به همين دليل محققين اميدوارند توليد کننده‌هاي غذاهاي بسته‌بندي شده و نوشيدني‌ها نيز بتوانند در مدت کوتاهي فرمولاسيون محصولات خود را مطابق با سياست‌هاي جديد کاهش مصرف قند عوض کنند. اين کار تا کنون در کشورهايي مانند انگليس، نروژ و سنگاپور انجام شده است.

مصرف قند اضافي در غذاهاي بسته‌بندي شده و نوشيدني‌ها يکي از عوامل اصلي در بروز چاقي، ديابت نوع ۲ و بيماري‌هاي قلبي است. در آمريکا ۴۰ درصد مردم از چاقي رنج مي‌برند و ۵۰ درصد آن‌ها شرايط بروز ديابت را دارند. ۵۰ درصد آمريکايي‌ها دچار بيماري‌هاي قلبي و عروقي هستند و اين بيماري‌ها يکي از عوامل اصلي مرگ و مير در آمريکا هستند.مجله ايلياد/

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره