برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

محلول افزایش ماندگاری میوه تا دو برابر توسط محققان کشور تولید شد

منبع
مهر
بروزرسانی
محلول افزایش ماندگاری میوه تا دو برابر توسط محققان کشور تولید شد

مهر/ منوچهر بهزادي، مدير عامل يک شرکت دانش بنيان در پارک علم و فناوري استان مرکزي اظهار داشت: از آنجايي که سالانه نزديک به ۳۰ درصد از محصولات کشاورزي در ايران و جهان در مراحل مختلف توليد تا مصرف از بين مي‌رود موفق شديم يک محلول کاهش دهنده ضايعات بخش کشاورزي توليد کنيم.

وي ادامه داد: البته زيان‌هاي مالي تنها بخشي از مشکلات پيرامون اين معضل است و اتلاف سالانه ميلياردها متر مکعب آب و منابع انرژي به کار رفته براي اين محصولات و نيز توليد ميليون‌ها متر مکعب گازهاي گلخانه‌اي ناشي از دفن اين محصولات در محيط زيست از ساير پيامدهاي متعاقب اين چالش به شمار مي‌رود.

بهزادي با بيان اينکه اين محلول مي‌تواند ماندگاري ميوه را به ميزان دو برابر افزايش دهد، خاطر نشان کرد: با پوشش دهي ميوه و صيفي جات به وسيله اين محلول، ميزان ضايعات ناشي از اکسيداسيون طبيعي، قارچ زدگي تا ۵۰ درصد کاهش مي‌يابد.

وي با بيان اينکه تا کنون براي ماندگاري ميوه از پوشش‌هاي روغني همچون پارافين استفاده شده، افزود: البته به دليل عدم امکان پوشش دهي بسياري از محصولات کشاورزي با پارافين نياز به چنين محلولي حس مي‌شد زيرا پارافين فقط مختص مرکبات است.

مديرعامل شرکت دانش بنيان افزود: طي سالهاي اخير تلاش‌هايي نيز براي ورود پوشش‌هاي غير روغني به مرحله تجاري صورت گرفته و محلول ارائه شده توسط اين شرکت نيز در چارچوب همين رويکرد، توليد شده است.

وي با اشاره به عدم تغيير در ظاهر و طعم محصولات پوشش داده شده با اين محلول، گفت: با استفاده از اين محلول که براي اکثر ميوه‌ها قابل استفاده است، افزايش ظرفيت‌هاي صادراتي کشور در بخش کشاورزي و امکان صدور محصولات صادراتي کشور به بازارهاي دورتر فراهم مي‌شود.

وي ايجاد بسترهاي رشد و تجاري سازي فناوري‌هايي از اين دست را به عنوان کليد حل بسياري از مشکلات زيربنايي کشور دانست و گفت: فقط ميزان آب هدر رفته بر اثر اتلاف محصولات کشاورزي به تنهايي حدود ۴ برابر کل آب مصرفي کشور در بخش شهري است از اين رو بايد با توليد بيشتر اين محصول مانع از بين بردن ميوه‌ها شويم.

به گفته وي، اين موضوع مي‌تواند معضلات زيست محيطي از قبيل خشکسالي و کمبود منابع آب در کشور را در صورت تدوين راهبردهاي بلند مدت و چند جانبه حل کند.

اين طرح در رويداد ارائه نيازهاي فناورانه صندوق نوآوري و شکوفايي مطرح شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره