نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

مشعل قیفاووس در تسخیر ارواح

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
مشعل قیفاووس در تسخیر ارواح

آخرین خبر/به نظر می‌رسد ارواح سرگردان این پهنه‌ی آراسته و زیبای آسمان شب در صورت فلکی شاهانه‌ی قیفاووس را به تسخیر خود در آورده‌اند. البته این پیکره‌ها ابرهای غبار کیهانی‌اند که از بازتاب نور ستارگان اندکی روشن شده‌ و به سختی دیده می‌شوند.
گفتن ندارد که این ارواح دستشان به ما نمی‌رسد زیرا بسیار دور از زمین، در صفحه‌‌ی کهکشان و بر لبه‌ی مجموعه ابرهای مولکولی "مشعل قیفاووس" در فاصله‌ی ۱۲۰۰ سال نوری لانه کرده‌اند.
ابر وی‌دی‌بی ۱۴۱ یا اس‌اچ-۱۳۶ که به نام سحابی شبح هم شناخته می‌شود، با پهنای دو سال نوری، کمی روشن‌تر از دیگران است و در سمت راست این میدان دید پرستاره دیده می‌شود. در این سحابی نشانه‌های آشکاری از هسته‌های چگال و رُمبنده هم به چشم می‌خورد که در گام‌های آغازین ستاره‌زایی به سر می‌برند و در آینده، هر یک ستاره‌ای درخشان خواهد شد.
درست سمت راست مرکز چارچوب ان‌جی‌سی ۷۰۲۳ یا سحابی آیریس (گل زنبق) را می‌بینیم که که نور آبی‌فام ستارگان داغ و جوان را بازتابانده و به روشنی از میان گرد و غبار هراس‌انگیز خودنمایی می‌کند.
میدان‌های بارورِ غبارِ میان‌ستاره‌ای در این نمای گسترده‌ی تلسکوپی پهنه‌ای تقریبا به اندازه‌ی هفت قرص کامل ماه را در آسمان سیاره‌ی زمین می‌پوشانند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره