برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چین از برنامه فضایی پنج سال آینده‌اش پرده برداشت: ادامه تلاش برای اکتشاف ماه

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
چین از برنامه فضایی پنج سال آینده‌اش پرده برداشت: ادامه تلاش برای اکتشاف ماه

دیجیاتو/چین که به یکی از کشورهای قدرتمند در زمینه صنایع فضایی تبدیل شده، از برنامه پنج‌ سال آینده خود برای اکتشاف فضا رونمایی کرد. آن‌ها در این برنامه اهداف بلندپروازانه‌ای شامل تقویت زیرساخت‌های فضایی خود و توسعه نسل بعدی فضاپیما برای حمل انسان به فضا دارند. این کشور همچنین درحال تحقیق است تا ببیند چگونه می‌تواند در سال‌های آینده افراد را برای گشت‌و‌گذار در سطح ماه به این قمر زمین بفرستد.


برنامه منتشر شده به تفصیل میزان جاه‌طلبی چین در این زمینه را نشان می‌دهد. طی چند دهه اخیر، این کشور بر گسترش قابلیت‌های فضایی خود، افزایش پرتاب‌ها و پیشبرد اهداف جدید مانند ربات مریخ‌نورد تمرکز داشته است. حالا یک برنامه بلندمدت برای کشف دقیق‌تر ماه در لیست فعالیت‌ها قرار گرفته است. برای تحقق این هدف باید ربات‌هایی به صورت دوره‌ای به ماه ارسال شوند تا اطلاعات کافی را به زمین بفرستند. چین پیش از این با ارسال مریخ‌نوردی در سال 2019 و بازگرداندن نمونه‌هایی از این کره به زمین در سال 2020، نشان داد که توانایی لازم برای اکتشاف فضا و سیارات با ارسال ربات را دارد.

اکتشاف فضا با حضور بر سطح ماه شروع می‌شود

انتظار می‌رود با تمرکز چین بر روی ماه، شرایطی فراهم شود که انسان‌ها بتوانند بر سطح ماه قدم بگذارند. در قدم‌های اولیه تحقق این هدف، چین با ساخت ماژول اصلی یک ایستگاه فضایی جدید و راه‌اندازی آن به دور مدار زمین، سه فضانورد را برای سکونت به این ناحیه از فضا فرستاد.


  
در مرحله بعد، چین قصد دارد با ارسال یک ربات به سطح ماه، مناطق قطبی این کره را مورد مطالعه قرار دهد – مناطقی از سطح ماه که تصور می‌شود مملو از یخ و آب هستند. قرار است اولین کاوشگر نمونه‌هایی را از ماه به سطح زمین بازگرداند و کاوشگر دوم به جستجو ادامه دهد.

هنوز مشخص نیست که چین چه زمانی برای پرتاب انسان به ماه اقدام کند، اما ناسا از سوی دیگر در تلاش است تا به وسیله برنامه فضایی «آرتمیس» اولین زن و اولین فرد رنگین پوست را در سال 2025 به سطح ماه بفرستد.

اگرچه کشف ماه از برنامه‌های اصلی چین است، اما این کشور به اکتشاف فضا و سیارات دیگر در منظومه شمسی نیز چشم دوخته است. چین قصد دارد در سال‌های آینده کاوشگرهایی را به سیارک‌های نزدیک زمین بفرستد. همچنین این کشور به دنبال راه‌هایی برای ارسال فضاپیما به منظومه مشتری و مجددا به مریخ است تا نمونه‌های بیشتری را مورد مطالعه قرار دهد.

لیست بلند بالای اهداف فضایی چین در سال‌های آینده نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و تلاش بی‌وقفه دانشمندان این کشور است. تاکنون چین ثابت کرده که می‌تواند رکوردهای بی‌سابقه‌ای در زمینه اکتشاف فضا را به نام خود ثبت کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره