کاوشگر عطارد تصاویر شگفت‌انگیزی از نزدیک‌ترین سیاره به خورشید منتشر کرد

ديجياتو
کاوشگر عطارد تصاویر شگفت‌انگیزی از نزدیک‌ترین سیاره به خورشید منتشر کرد

دیجیاتو/ این فضاپیما در ماموریت خود به فاصله 236 کیلومتری سطح عطارد رسید.

کاوشگر آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) اخیراً با ماموریت BepiColombo به نزدیکی عطارد، نزدیک‌ترین سیاره به خورشید سفر کرده و در طی ماجراجویی خود، تصاویر خیره‌کننده جدیدی از آن منتشر کرده است.

BepiColombo ماموریت مشترک ESA و JAXA است که روز دوشنبه این هفته نزدیک‌ترین سفر خود به عطارد را انجام داد. این فضاپیما در طول این ماموریت، به فاصله 236 کیلومتری سطح عطارد رسید و موفق شد تصاویری از این سیاره کوچک اما قدرتمند منظومه شمسی بگیرد.

در تصویر اول، BepiColombo به نیمه شب عطارد نزدیک شده که در آن پرتوهای خورشید، این سیاره کوچک را روشن می‌کنند. براساس گزارش ESA، این عکس حدود 12 دقیقه پس از رسیدن به نزدیک‌ترین فاصله فضاپیما با سیاره گرفته شده است. وضعیت جغرافیایی ناهموار سطح عطارد، از جمله دهانه‌های برخوردی بسیار زیاد آن به وضوح در این تصویر قابل مشاهده است.

نامگذاری یک دهانه برخوردی جدید در عطارد

با مشخص شدن ویژگی‌های سطح عطارد، دانشمندان موفق شدند تا یک دهانه برخوردی حلقه‌ای بزرگ به عرض 218 کیلومتر را روی آن پیدا کنند. آن‌ها سپس به احترام «ادنا مانلی» یکی از مهمترین هنرمندان و معلمان هنر در جامائیکا، نام این دهانه آتشفشانی ار Manley گذاشتند. BepiColombo قرار است در طول ماموریت خود، این دهانه را بیشتر بررسی کند. البته کاوشگر فضایی و عطار‌د تا 5 سپتامبر 2024 (15 شهریور 1403) یکدیگر را ملاقات نخواهند کرد.

این ماموریت که از سال 2018 آغاز شده، قرار است نهایتاً در سال 2025 و با مستقر شدن کاوشگر در مدار عطار‌د پایان پیدا کند. پس از آن، برنامه‌های BepiColombo به دو بخش تقسیم می‌شود، بخش مربوط به ESA سطح و فضای داخلی عطارد را اسکن خواهد کرد و بخش مربوط به JAXA درباره میدان مغناطیسی آن مطالعه می‌کند.