برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

این گونه ژنتیکی بیماری ام اس را تشدید می کند

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
این گونه ژنتیکی بیماری ام اس را تشدید می کند

سیناپرس/ دانشمندان یک نوع ژنتیکی مرتبط با بیماری ام اس را کشف کرده اند که در طول زمان ناتوان کننده تر می شود. گفتنی است که این تحقیقات به عنوان اولین گام به سمت کشف یک داروی جدید مورد استقبال قرار گرفتند.
مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری مادام العمر است که در آن بدن فرد توسط سیستم ایمنی خود مورد حمله قرار گرفته و باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم از جمله مشکلات بینایی، حرکت و تعادل می شود. بر اساس آمارها بیش از ۲٫۸ میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری ام اس زندگی می کنند.
برای برخی افراد، علائم می توانند در مراحلی به نام عود ظاهر شده و از بین بروند، در حالی که در برخی دیگر به تدریج بدتر می شوند. درمان‌هایی نیز برای بیماری ام اس وجود دارند که می‌ توانند به کنترل علائم کمک کنند، اما هیچ درمان یا راهی برای کاهش سرعت بدتر شدن بیماری وجود ندارد.
در مطالعات اخیر، محققان بیش از ۷۰ موسسه در سراسر جهان اعلام کردند که اولین گونه ژنتیکی مرتبط با شدت ام اس را یافته اند. ابتدا، محققان داده‌های ژنتیکی ۱۲ هزار فرد مبتلا به ام ‌اس را با هم ترکیب کردند تا بررسی کنند که بیماری با چه سرعتی پیشرفت کرده است.
جالب اینجاست که محققان از بین ۷ میلیون نوع، تنها یک مورد را پیدا کردند که با پیشرفت سریعتر بیماری ام اس مرتبط است. بر اساس این مطالعه، این نوع بین دو ژن به نام‌های DYSF و ZNF638 قرار دارد که قبلا هرگز با ام اس مرتبط نبوده ‌اند. ژن اولی برای ترمیم سلول های آسیب دیده عمل می کند، در حالی که ژن دیگر به کنترل عفونت های ویروسی کمک می کند.
به گفته این مطالعه، ژن ها در مغز و نخاع بسیار فعال تر از سیستم ایمنی هستند، جایی که تحقیقات دارویی قبلاً در آن متمرکز شده بود. محققان برای تأیید آنچه که یافته ‌اند، سپس ژنتیک نزدیک به ۱۰ هزار بیمار دیگر را بررسی کرده و به نتایج مشابهی دست یافتند.

سرجیو بارانزینی (Sergio Baranzini) محقق آمریکایی و یکی از پژوهشگران این مطالعه در بیانیه ای گفت: به ارث بردن این گونه ژنتیکی از هر دو والدین، زمان نیاز به کمک راه رفتن را تقریباً چهار سال تسریع می کند.
در ادامه او با تاکید بر اینکه تا دستیابی به چنین دارویی فاصله زیادی دارد، گفت: این پژوهش اولین قدم به سوی کشف درمان ‌هایی است که به روشی متفاوت عمل می‌ کنند.
بارانزینی در خاتمه افزود که این تحقیق به جای سیستم ایمنی به سیستم عصبی اشاره کرده و یک مسیر بالقوه برای درمان های جدید باز می کند که واقعا هیجان انگیز است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره