برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ثبت تصویر گربه خندان در فضا

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
ثبت تصویر گربه خندان در فضا

سیناپرس/ وقتی ستاره شناسان به فضا نگاه می کنند، تعداد نامحدودی از احتمالات وجود دارد که می تواند از سیارات کاملاً جدید گرفته تا ستاره های در حال انفجار پیدا کنند. در این میان به تازگی ستاره‌ شناسان رصدخانه جنوبی اروپا تصویر صورت  یک گربه خندان غول ‌پیکر را در فضا شناسایی کردند.

 ستاره شناسان رصدخانه جنوبی اروپا در حال مطالعه سحابی Sh2-284 هستند که پر از ستاره های جوان است. این سحابی که با عنوان مهد کودک ستارگان  شهرت دارد همچنین حاوی گاز و غبار زیادی است که در کنار هم قرار می گیرند و خورشیدهای جدیدی مانند خورشید ما ایجاد می کنند. درخشان ترین قسمت این سحابی حدود ۱۵۰ سال نوری وسعت دارد.

صورت فلکی مونوسروس از زمین، حدود ۱۵ هزار سال نوری فاصله دارد. در این میان ستاره شناسان دریافتند اگر به ابرهای این سحابی به صورت یک تصویر کلی نگاه کنید، تصویر ایجاد شده شباهت قابل توجهی به گربه ای خندان دارد.

نگاه کردن و بررسی این منطقه وسیع به عنوان قسمت های مختلف صورت گربه در واقع به اخترشناسان کمک می کند تا پدیده های مختلف را مشاهده کنند. در زیر بینی گربه مرکز بخش روشن سحابی قرار دارد. این منطقه شامل یک دسته ویژه از ستاره های جوان به نام Dolidze 25 است. این ستاره ها به ایجاد تشعشعات قوی کمک می کنند. تابش ساطع شده از ستارگان به اندازه کافی قدرتمند است که گاز هیدروژن موجود در ابرها را یونیزه کند و رنگ متمایز نارنجی و قرمز را به سحابی بدهد. ابرهایی  از این جنس، محیط های بهینه ای را برای زندگی و رشد ستارگان جدید ایجاد می کنند.

این گروه مرکزی از ستارگان همچنین باد های بسیار شدیدی را آزاد می کند که گاز و غبار را از مرکز سحابی دور می کند. به گزارش سیناپرس، منطقه توخالی و عاری از گرد و غبار حاوی کیسه های متراکمی از مواد ستاره ای است. به گفته اخترشناسان رصدخانه جنوبی اروپا که این تصویر را گرفته اند، این مناطق از مرکز سحابی محافظت می کنند و آخرین بخش هایی هستند که فرسایش می یابند. در سمت راست تصویر، مرکز توخالی چندین ستون در امتداد لبه‌های Sh2-284 ایجاد شده است. ممکن است این ستون ها در نگاه اول از روی تصویر به سختی دیده شوند، اما فکر نکنید ابعاد کوچکی دارند.

 این ستون ها چندین سال نوری عرض داشته و حاوی مقادیر زیادی گاز و غبار در محل تولد ستاره های جدید هستند.

گفتنی است تلسکوپ بررسی VLT متعلق به موسسه ملی اخترفیزیک ایتالیا، تصاویری از ابرهای نارنجی و قرمز تشکیل دهنده سحابی Sh2-284 گرفت. این تلسکوپ قدرتمند که در رصدخانه پارانال رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی قرار دارد، با یک دوربین ۲۵۶ میلیون پیکسلی ایده ‌آل برای ثبت تصاویر میدان وسیع، به ترسیم آسمان کمک می ‌کند. مطالعه تصویر گربه خندان بخشی به ما کمک می کند تا تولد، زندگی و مرگ نهایی ستارگان راه شیری را درک کنیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره