برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تصویر روز ناسا؛ اولین تصویر میدان عمیق جیمز وب

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
تصویر روز ناسا؛ اولین تصویر میدان عمیق جیمز وب

دیجیاتو/ هزاران کهکشان موجود در این میدان دید، اعضای خوشه‌ کهکشانی دوردست SMACS0723-73 هستند که حدود 4.6 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد.

این تصویر فروسرخ بی‌نظیر یک سال پیش هنگامی که تلسکوپ فضایی جیمز وب کاوش خود را در کیهان آغاز کرد، منتشر شد. این تصویر از کیهان اولیه در صورت فلکی جنوبی «ماهی پرنده» (Volans) قرار دارد که توسط دوربین نیرکم وب (Webb's NIRCam) و با نوردهی 12.5 ساعته ثبت شده است.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟
ستارگان شش پره (تیزی پراش) که در تصویر دیده می‌شوند، در کهکشان راه شیری خودمان قرار دارند. این الگوی پراش، ویژگی 18 آینه‌ کوچک شش‌ضلعی وب است. این آینه‌ها در کنار هم به‌صورت یک آینه واحد اصلی با قطر 6.5 متر عمل می‌کنند.


هزاران کهکشان موجود در این میدان دید، اعضای خوشه‌ کهکشانی دوردست SMACS0723-73 هستند که حدود 4.6 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد. قوس‌های درخشان فراوانی که در این میدان عمیق دیده می‌شوند، چه‌بسا کهکشان‌های دورتر هستند. تصاویر این کهکشان‌ها تحت تأثیر مقدار زیادی ماده تاریک موجود در خوشه کهکشانی، تغییر شکل یافته و بزرگ‌نمایی شده‌اند. این پدیده «همگرایی گرانشی» (Gravitational Lensing) نام دارد.
 
ابزار NIRISS وب با تجزیه‌وتحلیل نور دو کمان مجزا در زیر ستاره پره‌دار درخشان نشان می‌دهد که کمان‌ها دو عکس از یک کهکشان پس‌زمینه هستند. نور این کهکشان تقریباً 9.5 میلیارد سال طول کشیده تا به تلسکوپ فضایی جیمز وب برسد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره