چرا بوی برخی غذاها ما را بیمار می کند؟

سيناپرس
چرا بوی برخی غذاها ما را بیمار می کند؟

سیناپرس/ احتمالا تاکنون دیده اید که برخی افراد نسبت به خوراکی های خاصی حساسیت داشته و بدنشان پس از خوردن این مواد غذایی واکنش نشان می دهد. این موضوع طبیعی بوده و عواملی مانند حساسیت می تواند زمینه ساز شرایط فوق شود اما در برخی موارد صرفا استشمام بوی یک غذا نیز منجر به بروز علائم در افراد خاصی می شود.

شواهد نشان می دهد: صرفا استشمام بوی غذاهای دریایی برای کسانی که به این غذاها حساسیت دارند می تواند منجر به ظهور علائم بیماری شود. این موضوع در مورد برخی از دیگر مواد غذایی نیز رخ داده و معمولا منجر به تعجب اطرافیان شده و و برای نمونه برای افرادی که به غذاهای دریایی حساسیت دارند، فقط بوی این غذاها می تواند آنها را بسیار بیمار کند.

همین اتفاق در مورد وعده های غذایی خاص نیز می تواند رخ دهد. دانشمندان مدتی است می ‌دانند که سیستم ایمنی نقش کلیدی در واکنش بدن ما به آلرژن ‌های موجود در محیط دارد، اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که سیستم ایمنی چگونه رفتار ما را در این زمینه کنترل می ‌کند.

پروفسور روسلان مدژیتوف، پژوهشگر ارشد این مطالعه و استاد رشته ایمونوبیولوژی در دانشکده پزشکی ییل  در این رابطه می ‌گوید: ما متوجه شدیم که تشخیص سیستم ایمنی بدن، نوع واکنش و رفتار را کنترل می‌ کند. این موضوع به‌ ویژه رفتار های دفاعی در برابر سمومی که ابتدا از طریق آنتی‌ بادی‌ها و سپس به مغز ما منتقل می‌ شوند را شکل می دهد.

باید توجه داشت بدن به طور طبیعی سعی می کند از تهدیدها اجتناب کند و این موضوع می تواند از طریق واکنش های آلرژیک قوی و پایدار ظاهر شود. برای انجام این مطالعه، محققان موش‌ هایی را مورد مطالعه قرار داد که نسبت به برخی مواد غذایی حساسیت از جمله نوعی پروتئین موجود در تخم مرغ یافت می‌شود. آنها انتظار داشتند که موش های مبتلا به آلرژی از تخم مرغ اجتناب کنند و برای همین، این ماده را به آب آشامیدنی موش ها افزودند.  بررسی ها نشان داد موش های دارای حساسیت به این پروتئین خاص از مصرف آب اجتناب کرده و این بیزاری از آب حاوی  پروتئین تخم مرغ برای ماه ها ادامه دارد.

محققان در ادامه بررسی کردند: آیا می توانند رفتار موش های حساس را با دستکاری سیستم ایمنی آن ها تغییر دهند یا خیر. فرضیه  پژوهشگران این بود که اگر آنتی‌بادی‌های ایمونوگلوبولین E (IgE) –  که سیستم ایمنی تولید می کند، مسدود شود، آیا موش هایی که به تخم مرغ حساسیت داشتند، واکنش خود را از دست می دهند یا خیر؟

این آنتی ‌بادی‌ ها معمولاً نوعی گلبول سفید را کنترل می کنند که نقش مهمی در برقراری ارتباط با بخش ‌هایی از مغز دارند. شواهد نشان داد با مسدود شدن IgE، انتقال اطلاعات به مغز قطع شده و حساسیت موش ها از بین رفته و آن ها قادر به مصرف پروتئین تخم مرغ شدند.

پروفسور مدژیتوف در این رابطه می ‌گوید که یافته‌ های مطالعه فوق نشان می ‌دهد چگونه سیستم ایمنی ممکن است به اجتناب از حساسیت برخی جوامع اکولوژیکی و ایجاد مزیت سلامت شخصی تکامل یافته کمک کند.به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature منتشر شده است.