این واکسن پیشگامانه از بیماری ام اس جلوگیری می کند

سيناپرس
این واکسن پیشگامانه از بیماری ام اس جلوگیری می کند

سیناپرس/ محققان واکسنی پیشگام ساخته اند؛ دو نوع ایمنی در برابر ویروس اپشتین بار ایجاد می کند، ویروسی که تقریباً همه ما حامل آن هستیم و مشخص شده است که عامل اصلی بیماری هایی مانند مولتیپل اسکلروزیس و برخی سرطان ها است.
پس از یک مطالعه برجسته که در سال گذشته منتشر شد مشخص شد که خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) پس از ابتلا به ویروس اپشتین بار Epstein-Barr (EBV)  ۳۲ برابر شده است، بنابراین محققان موسسه تحقیقات پزشکی QIMR Berghofer تصمیم به ساخت واکسنی علیه این ویروس گرفتند.
ویروس اپشتین بار که عضوی از خانواده ویروس های تبخال است، توسط حدود ۹۵ درصد جمعیت منتقل می شود. بیشتر افراد در دوران کودکی آلوده شده و پس از آن ویروس به حالت خفته می رود. اما عفونت در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی می ‌تواند باعث مونونوکلئوز عفونی، تب مونو یا غده ‌ای شود که یک عامل خطر اصلی در ایجاد بیماری‌های مرتبط با ویروس اپشتین بار از جمله ام‌ اس در نظر گرفته می ‌شود. علاوه بر این، ویروس اپشتین بار با انواع مختلفی از لنفوم و سرطان بینی و گلو مرتبط است.

در حالی که آنتی‌بادی‌های از قبل موجود تولید شده توسط سلول‌های B به عنوان دفاعی در برابر عفونت حاد ویروسی شناخته می ‌شوند، تحقیقات نشان داده است که کنترل طولانی ‌مدت موثر به ایمنی سلولی ایجاد شده توسط سلول‌های T کشنده که مسئول تخریب هستند، بستگی دارد. بنابراین، محققان واکسنی طراحی کردند که هر دو بازوی سیستم ایمنی را هدف قرار می دهد.
راجیو خانا (Rajiv Khanna) محقق مسئول این مطالعه، گفت: سایر تلاش‌های واکسن بر القای آنتی ‌بادی‌های خنثی ‌کننده علیه ویروس متمرکز شده که عفونت سلول‌های B ایمنی را در طول عفونت حاد اولیه مسدود می ‌کند. اما ویروس اپشتین بار در حالت نهفته خود در داخل سلول‌های B پنهان شده و آنها را به کارخانه‌های کوچک ویروسی تبدیل می ‌کند که آماده تقسیم و انتشار هستند. این سلول های T کشنده هستند که این سلول های B آلوده را شناسایی و کنترل می کنند.

محققان با آزمایش واکسن خود با تزریق آن به غدد لنفاوی موش ها، جایی که پاسخ ایمنی آغاز می شود، دریافتند که ایمنی هومورال و سلولی قوی در طول عفونت اولیه و نهفته با ویروس اپشتین بار ایجاد می کند که بیش از هفت ماه ادامه داشت. پاسخ ایمنی تولید شده توسط واکسن نیز رشد سلول‌های تومور ویروس اپشتین بار را در مدل‌های آزمایشگاهی حذف یا به تاخیر انداخت.
محققان می گویند واکسن آنها به عنوان وسیله ای برای ایجاد ایمنی در برابر ویروس اپشتین بار و بیماری هایی که می منجر به آن شود، امیدوار کننده است.
 خانا در پایان گفت: فرمولاسیون واکسن ما باعث ایجاد پاسخ ایمنی سلول T کشنده و همچنین پاسخ ایمنی آنتی بادی خنثی کننده می شود. ما فکر می کنیم که در افراد مستعد، سلول های B آلوده به ویروس اپشتین بار به مغز رفته و باعث التهاب و آسیب می شوند. اگر بتوانیم در مراحل اولیه عفونت از این امر جلوگیری کنیم، سلول های B آلوده نمی توانند باعث ایجاد بیماری ثانویه مانند ام اس شوند.
شرح کامل این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.