برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

چین یک گام به توسعه رآکتور هسته‌ای خود نزدیک شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ایسنا/ چین در راستای رسیدن به اهداف خود برای توسعه انرژی هسته‌ای، مونتاژ ماژول هسته رآکتور هسته‌ای کوچک خود را به پایان رساند.
 به نقل از چاینا دیلی، «شرکت ملی هسته‌ای چین‌»(CNNC) که توسعه‌دهنده اولین رآکتور مدولار کوچک تجاری جهان موسوم به «لینگلانگ وان»(Linglong One) است، گفت که مونتاژ ماژول هسته روز پنجشنبه به پایان رسید.

این نشان‌دهنده اوج فرآیند نصب لینگلانگ وان است که یک گام تاریخ‌ساز در کوچک‌سازی انرژی هسته‌ای جهانی به شمار می‌رود و تأیید می‌کند که چین از نظر ساخت رآکتور کوچک مدولار در خط مقدم جهانی قرار دارد.

چین یک گام به توسعه رآکتور هسته‌ای خود نزدیک شد

لینگلانگ وان که در استان هاینان چین واقع شده، یک رآکتور مدولار چندمنظوره آب تحت فشار است. ماژول هسته، مولفه کلیدی لینگلانگ وان است و به طور مستقل توسط «موسسه انرژی هسته‌ای چین»(NPIC) زیرمجموعه شرکت ملی هسته‌ای چین‌ طراحی شده است.

«دنگ شیائولیانگ»(Deng Xiaoliang) معاون «شرکت نیروی هسته‌ای هاینان»(Hainan Nuclear Power Co) زیرمجموعه شرکت ملی هسته‌ای چین گفت: این کار، پایه محکمی را برای نصب و آزمایش کردن سیستم کمکی هموار می‌کند.

چین یک گام به توسعه رآکتور هسته‌ای خود نزدیک شد

ماژول هسته که «قلب لینگلانگ وان»(heart of Linglong One) نامیده می‌شود، یک قطعه یکپارچه شامل مخزن تحت فشار، ژنراتور بخار، گیرنده پمپ اولیه و سایر تجهیزات حیاتی است. مولد بخار ماژول پیش از بلند شدن در مخزن تحت فشار رآکتور جوش داده شده بود که کاری شبیه به ادغام ریه و قلب نیروگاه هسته‌ای است.

این ماژول یک ماشین دقیق است که به کنترل دقیق شتاب گرانشی نیاز دارد و نصب آن در هوای خوب نیز به همین دلیل انتخاب شد. «ژائو لانگ»(Zhao Long) معاون بخش مهندسی پروژه گفت: شرایط نامساعد جوی مانند باد و باران شدید، ایمنی تجهیزات را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند. برای اطمینان یافتن از نصب ایمن و موفقیت‌آمیز در یک حرکت، ما نیاز داریم که آب‌وهوا ایده‌آل باشد.

چین یک گام به توسعه رآکتور هسته‌ای خود نزدیک شد

ساختار مدولار، برجسته‌ترین ویژگی لینگلانگ وان است که چرخه تولید کوتاه را با هزینه کمتر اما امنیت بالاتر امکان‌پذیر می‌کند. رآکتور کوچک مدولار با یک سیستم ساده‌سازی‌شده، حمل‌ونقل و کار کردن با آن را آسان می‌کند. همچنین، می‌توان رآکتور را براساس نیازهای مشتری سفارشی‌سازی کرد و به ‌طور انعطاف‌پذیر به کار برد تا مزایای اقتصادی قابل توجهی داشته باشد.

چین یک گام به توسعه رآکتور هسته‌ای خود نزدیک شد

لینگلانگ وان که ظرفیت تولید برق آن ۱۲۵ مگاوات است، پس از تکمیل شدن می‌تواند سالانه یک میلیارد کیلووات‌ساعت برق تولید کند و پاسخ‌گوی نیازهای انرژی باشد. این میزان انرژی، نیاز ۵۲۶ هزار خانوار را برآورده می‌کند و معادل کاهش انتشار دی‌اکسید کربن تا ۸۸۰ هزار تن یا کاشت ۷.۵ میلیون درخت است.

لینگلانگ وان را می‌توان در سناریوهای متعددی مانند نمک‌زدایی آب دریا، گرمایش منطقه‌ای شهری، تامین بخار صنعتی و استخراج نفت به کار گرفت.

چین یک گام به توسعه رآکتور هسته‌ای خود نزدیک شد

این رآکتور نه تنها ساخت هاینان را به صورت یک جزیره انرژی پاک و تحقق اهداف چین برای رسیدن به خنثی‌سازی کربن تسهیل می‌کند، بلکه توسعه جهانی انرژی هسته‌ای را نیز ارتقا می‌دهد.

در ویدئوی بالا می‌توانید روند مونتاژ ماژول را ببینید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar