برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب کشاورزی با محصولی دانش‌بنیان

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب کشاورزی با محصولی دانش‌بنیان

صدا و سیما/متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان کود زیستی تولید کردند که می‌تواند تا ۵۰ درصد آب مصرفی را کاهش دهد.

تنش‌های آبی و اثر آن بر کاهش تولید محصولات کشاورزی موضوعی است که گریبان‌گیر کشاورزان بسیاری از کشور‌های جهان به‌ویژه مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی شده است که بیشتر کشاورزان ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

این مشکل، متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان را بر آن داشت تا دست‌به‌کار شوند و محصولی فناورانه را تولید کنند که حاصل این تلاش تولید کود‌های زیستی کاهنده مصرف آب است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: ما با تحقیقات علمی حدود ۱۵ساله کود‌های زیستی تولید کردیم که در کلیه مزارع کشاورزی به‌ویژه محصولاتی که دچار کم‌آبی و شوری خاک شده‌اند، کاربرد دارد و می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید محصول را هم بهبود دهد.

نادر نوراللهی با اشاره به کشور‌های معدود تولیدکننده این نوع کود‌های زیستی در جهان افزود: در حال حاضر کشور‌های آمریکا، ژاپن و ترکیه تولیدکننده این کود‌هاهستند که محصول دانش‌بنیان ایرانی در کیفیت با آن محصولات خارجی برابری می‌کند.

کارشناس علمی این شرکت دانش‌بنیان هم با تأکید بر استفاده از فناوری روز دنیا در تولید این کود زیستی گفت: کود زیستی تولید شده، مجموعه‌ای از ریزاندام‌های فعال شده است که با استفاده از فناوری مهندسی فراریشه، در یک بستر آلی قرار می‌گیرند و باعث افزایش محصول، کاهش مصرف آب و همین‌طور آفات و بیماری‌ها در گیاهان می‌شود، درعین‌حال مزیت مهم این محصول این است که مقدار مصرف آب را حداقل تا ۳۰ درصد و در شرایطی بسته به شرایط اقلیمی تا ۵۰ درصد هم می‌تواند کاهش دهد.

ناصر صفایی، درباره مزیت‌های دیگر این کود زیستی افزود: مهار نیمی از بیماری‌های ریشه، تأمین آهن و کلسیم موردنیاز گیاه، میزان مصرف کم در هکتار و اصلاح ساختار خاک از دیگر مزیت‌های این محصول است که با یک، چهارم قیمت محصول خارجی در کشور تولید می‌شود و در مقایسه با محصول خارجی اگر بخواهد هم‌زمان در ایران آزمایش شود به دلیل سازگاری با اقلیم کشور اثرات بیشتر و بهتری هم دارد.

این محصول دانش‌بنیان از ضایعات کشاورزی تولید می‌شود و با جلوگیری از سوزاندن این ضایعات، از این نظر موجب ارزش‌افزوده زیست‌محیطی هم می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره