برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

روایتی از ششمین‌ آتش‌سوزی شهرک امامزاده ابراهیم

منبع
تسنيم
بروزرسانی

تسنیم/مردم شهرک نیمه‌سوخته «‌امامزاده ابراهیم(ع) شفت» می‌گویند این اولین بار نیست که آتش به جان سرمایه‌ و دار و ندارشان افتاده است؛ از سال‌ ۱۳۷۵ تاکنون ۶ بار به‌صورت وسیع و مهیب رخ داده است و دیگر توانی برای دوباره سوختن و ساختن ندارند.

منطقه «‌امامزاده ابراهیم(ع) شفت» منطقه‌ای جنگلی با مناظر زیبا و دلنشین و امام‌زاده‌ای که در قله‌ کوه سال‌ها مرهم درد و دل‌های مردمان منطقه و گردشگرانی بوده که از سراسر کشور به حرمش دخیل می‌بستند و مجذوب طبیعت دل‌انگیز منطقه می‌شدند.
پوشش سبز و گذر از جاده‌های زیبا در کنار شالیزارها، خانه‌های محلی، رودخانه‌ و کوهپایه‌های جنگلی تا رسیدن به این منطقه دل هر بیننده‌ای را پرواز می‌داد و مردمانی که در طول سال با قلبی سرشار از عشق و محبت از مهمانان با تیپ‌ها و سلایق مختلف پذیرایی می‌کردند اما کمتر کسی از سختی‌های آنان در رفت‌ و آمد و زندگی در این منطقه خبر داشت؛ خستگی و رنج‌هایی که همیشه پشت لبخندهای محبت‌آمیزشان مخفی می‌کردند تا نکند مسافری برنجد و یا خاطره تلخی از این سفر برایش به یادگار بماند.

خبرنگار تسنیم برای بازدید و پیگیری مطالبات مردم شهرک چوبی نیمه سوخته امامزاده ابراهیم شفت در این منطقه حضور پیدا کرد و پای درد و دل مردمی نشست که آتشِ بی‌رحم در بامداد پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه، اندک سرمایه‌شان را در خود سوزاند و بر داغ‌ها و مشکلات‌شان افزود.

شهرک چوبی امامزاده ابراهیم(ع) با طبیعت تحسین‌برانگیز سال‌ها پذیرای گردشگرانی از نقاط مختلف ایران و حتی جهان بوده است؛ مهمانسراهای چوبی رنگارنگ با پلکان‌های چوبی، ایوان و تلارهایی که محلی برای دورهمی‌های خانوادگی، بگو و بخندها، خاطره‌گویی و عکس گرفتن‌ بود و محیطی جذاب را در منطقه ایجاد کرده بود اما حجم زیادی از مهمانسراها در آتش‌سوزی اخیر به تلی از خاکستر تبدیل شد و رویاهای مردم منطقه و گردشگران را بر باد داد.
مردم نجیب و مهمان‌دوست منطقه که‌ همیشه با مهربانی از مهمانان پذیرایی و استقبال می‌کردند و برایشان کم نمی‌گذاشتند امروز نالان و گریان به سرمایه سوخته‌شان می‌نگرند؛ برخی نیز در شوک حادثه‌ای که رخ داده، سکوت اختیار کرده‌اند.

مات و مبهوت صحنه‌های غم‌باری بودم که آتش‌ِ بی‌رحم در شهرک زیبای امام‌زاده ابراهیم شفت رقم زده بود؛ دیگر خبری از آن بازار شلوغ با خانه‌های چوبی رنگارنگ‌، سر و صداهای کودکان و نشاط و شادی آنان، گفت‌وگوی صمیمانه خانواده‌ها بر تلارها نبود؛ البته‌ شعله‌های آتش به خانه‌های چوبی اطرافِ حرم نرسید و نیمی از شهرک‌ سالم ماند اما در سمت دیگر، 389 واحد مسکونی و تجاری در قالب 120 ساختمان به‌طور کامل تخریب شدند؛ و همین حجم از تخریب‌ها نیز به اندازه کافی دردناک است.
مردم منطقه می‌گویند این اولین بار نیست که آتش به جان سرمایه‌ و دار و ندارشان افتاده است بلکه از سال‌ 1375 تاکنون 6 بار به‌صورت وسیع و مهیب رخ داده است؛ آتش‌سوزی اخیر نیز از طریق اتصالات برق و انفجار در یک نانوایی سنتی به سمت واحدهای تجاری و مسکونی امامزاده ابراهیم گسترش پیدا کرده است.
مردم منطقه در ادامه خواستار اعطای سریع‌تر تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برای رفع مشکلات‌شان شدند.
یکی از زنان منطقه‌ با بیان اینکه "حاصل یک عمر زندگی در آتش سوخت" گفت: دیگر سرمایه‌ای برایمان باقی نمانده تا دوباره خانه‌هایمان را بسازیم.
یکی از مردان روستا نیز علت گسترده شدن آتش در این شهرک را زیرساخت چوبی و بهم پیوسته دانست و گفت: مسئولان وام و تسهیلات بلاعوض به اهالی منطقه اعطا کنند تا خانه‌های مقاوم بتنی با نمای چوبی بسازند و این‌گونه اتفاقات دوباره تکرار نشود و کام مردم را تلخ نکند؛ خانه‌های این مردم چندین بار در آتش سوخته و دیگر توان تعمیرات ندارند.

بررسی ابعاد حادثه حریق امامزاده ابراهیم(ع) شفت با حضور استاندار
این در حالی‌ست که اسدالله عباسی استاندار گیلان پس از حادثه حریق امامزاده ابراهیم(ع) شفت با حضور در منطقه پیگیر میزان خسارت وارد شده به مردم شد و دستور دادابعاد گوناگون این حریق به صورت دقیق کارشناسی‌ و نتیجه آن اعلام شود.
وی در ادامه وعده داد که دولت در جبران خسارات کمک‌حال مردم خواهد بود و اظهار کرد: حادثه رخ داده غیرعمدی بوده است؛ 2 عامل باعث ایجاد حریق شد و باید جلوی آن گرفته شود و اگر در دهه 70 و سال 96 آسیب‌شناسی شده و ایرادات برطرف می‌شد شاهد بروز چنین اتفاقاتی نبودیم.

استاندار گیلان احداث ساختمان‌های ایمن را در منطقه امامزاده ابراهیم شفت ضروری دانست و بیان کرد: سازه‌ها باید ایمن باشند در غیر این صورت مجوز ساخت داده نمی‌شود.
عباسی همچنین ضمن حضور در بین مردم آسیب‌دیده و شنیدن مسائل آنها اظهار داشت: گزارشی از وضعیت خسارت‌دیدگان به وزارت کشور و رئیس جمهور ارائه می‌شود و کمک‌هایی به صورت بلاعوض و در قالب تسهیلات برای ساخت منازل مسکونی و واحدهای تجاری مردم تامین خواهیم کرد.

پرداخت وام 350 میلیونی به ازای هر واحد تخریب شده امامزاده ابراهیم
مجید جودی معاون بنیاد مسکن نیز 17 اردیبهشت ماه در حاشیه بازدید از روستای حادثه دیده امامزاده ابراهیم(ع) شهرستان شفت در گفت وگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر جریان زندگی و معیشت اهالی امامزاده ابراهیم به حرکت درآید و گفت: کار نقشه‌برداری واحدها توسط بنیاد مسکن استان انجام شده و آواربرداری را نیز آغاز خواهیم کرد.
وی از فراهم شدن تسهیلات 350 میلیون تومانی مسکن روستایی(پنج درصد) برای واحدهای آسیب دیده این روستا خبر داد و تاکید کرد: به ازای هر واحد آسیب‌دیده 350 میلیون تومان وام می‌دهیم و به دنبال اخذ مصوبه‌های دیگر هیئت دولت، کار بازسازی را تکمیل می‌کنیم.
به گزارش تسنیم، بامداد پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه امسال، شهرک چوبی امامزاده ابراهیم شفت برای ششمین بار طعمه حریق شد که در اثر آن 389 واحد مسکونی و تجاری در قالب 120 ساختمان کامل تخریب شدند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره