logo
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

هشدار هواشناسی به کشاورزان ۱۳ استان کشور

منبع
مهر
بروزرسانی
هشدار هواشناسی به کشاورزان ۱۳ استان کشور

مهر/ سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد برای ۱۳ استان طی امروز سه‌شنبه از احتمال وقوع آبگرفتگی، سیلاب، تگرگ و خسارت به محصولات کشاورزی خبر داد.

بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، امروز در برخی مناطق شمال غرب و استان‌های مرکزی قم، شمال اصفهان، زنجان، قزوین، شمال استان‌های تهران و البرز، دامنه‌های شمالی البرز در استان‌های مازندران و شرق گیلان، برخی مناطق شمال شرق و جنوب سیستان و بلوچستان افزایش ابر، رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

فردا چهارشنبه علاوه بر مناطق ذکر شده در مناطقی از همدان و شرق کردستان رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی شده است.

روز پنجشنبه با گسترش بارش‌ها در استان‌های واقع در دامنه البرز مرکزی، شرقی و زاگرس مرکزی و جنوبی، شرق گیلان، غرب مازندران، بخش‌هایی از شمال شرق و همچنین نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار باران رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

روز جمعه در ارتفاعات البرز مرکزی، بخش‌هایی از مرکز و جنوب شرق بارش روی می‌دهد. شنبه هفته آینده بارش‌ها در مناطقی از شمال غرب و جنوب شرق ادامه خواهد داشت و طی ۵ روز آینده ریزش تگرگ در برخی مناطق مستعد، وزش باد شدید و گرد و خاک همراه با سامانه بارشی دور از انتظار نیست.

همچنین طی سه روز آینده در شمال شرق و نوار شرقی کشور به ویژه منطقه زابل، شرق، نواحی مرکزی ایران و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی در برخی ساعات وزش باد شدید گاهی گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

امروز خلیج فارس و تنگه هرمز و طی ۵ روز آینده شرق دریای عمان مواج است.

هشدار زرد فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۱۸

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۵: غرب آذربایجان غربی، شرق گیلان، مازندران، قزوین، مرکزی، قم، شمال اصفهان، نیمه جنوبی زنجان، شمال همدان، ارتفاعات استان‌های البرز، سمنان، تهران و خراسان رضوی.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۶: آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، قم، گیلان، مازندران، شمال اصفهان، ارتفاعات استان‌های سمنان و گلستان، جنوب سیستان و بلوچستان.

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۷: آذربایجان شرقی، اردبیل، شرق آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، مرکزی، همدان، قزوین، البرز، تهران، قم، گیلان، مازندران، شمال اصفهان، ارتفاعات استان‌های سمنان و گلستان، جنوب سیستان و بلوچستان.

جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۱۸: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، ارتفاعات استان‌های زنجان، همدان، مرکزی، البرز، قزوین، تهران و کرمان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، وزش باد نسبتاً شدید، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.


توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

هشدار زرد افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان پایان: اوایل وقت سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۵

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد در محدوده ۲۲ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در مناطق ساحلی و بویژه دور از ساحل.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۵: غرب دریای عمان و مناطق دور از ساحل استان خوزستان.

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌سنگین و سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره