logo
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

رییس مرکز وکلای قوه قضاییه از سازش در ۳۱ درصد پرونده‌های طلاق خبر داد

منبع
تسنيم
بروزرسانی
رییس مرکز وکلای قوه قضاییه از سازش در ۳۱ درصد پرونده‌های طلاق خبر داد

تسنیم/ رییس مرکز وکلای قوه قضاییه گفت: این مرکز سال قبل ۱۱۳ هزار خدمات مشاوره داده است که در نتیجه آن ۶ هزار خانواده در معرض طلاق، صلح و سازش کردند. همچنین ۳۱ درصد از پرونده‌های طلاق با اقدامات مشاوره‌ای مرکز به صلح و سازش منجر شده‌اند.

حسنی عبدلیان‌پور؛ رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه امروز دوشنبه 4 تیر در نشست خبری به‌مناسبت هفته قوه قضاییه با تبریک این هفته و گرامیداشت شهید بهشتی و 72 تن از یارانش و نیز یادکرد از رییس قبلی قوه قضاییه شهید رئیسی و نیز با قدردانی از اصحاب رسانه که یاری‌رسان قوه قضاییه و مرکز وکلا در امور مختلف هستند، گزارش کاری از عملکرد یک سال گذشته مرکز ارائه داد.

عبدلیان‌پور گفت: در هر روز از یک سال گذشته یک اقدام و عمل قابل توجه در مرکز انجام شد، از جمله سامانه مسیر توسعه داده شد. طراحی این سامانه بر اساس قانون جوانی جمعیت از سوی قوه قضاییه به مرکز مأموریت داده شده بود.

وی در ادامه آماری از اقدامات مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه در خصوص حمایت از خانواده با بیان اینکه این مرکز سال قبل 113 هزار خدمات مشاوره داده است، گفت: 6 هزار خانواده در معرض طلاق داشتیم که با تلاش مرکز اصلاح ذات‌البین انجام شد که منجر به صلح و سازش شده است. 31 درصد پرونده‌های خانواده که به مرکز ارجاع شده‌اند به صلح و سازش منجر شده است و در استان‌های کوچک‌تر تا 70 درصد از پرونده‌ها به صلح و سازش منجر شده‌اند که اتفاق مهمی در بحث خانواده است.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه ادامه داد: در راستای آموزش‌های جدید و نوین حقوقی، آموزش‌های تخصصی و عمومی را مد نظر قرار داده‌ایم، زیرا معتقدیم با توجه با قانون‌ تسهیل در حوزه‌های وکالت و کارشناسی باید روش‌های نوین آموزشی جایگزین آموزش‌های قدیمی شود.

عبدلیان‌پور ادامه داد: آموزش‌های عمومی را هم مد نظر قرار داده‌ایم و در این خصوص با دادگستری کل استان مرکزی تفاهم کردیم تا پرونده‌های واقعی‌ را مستندسازی کنیم. در ادامه تفاهم سه‌جانبه‌ای با صدا و سیمای استان مرکزی و دادگستری استان مرکزی امضا کردیم و سریالی را بر اساس پرونده‌های واقعی تولید کردیم. مستندات محتواسازی شده و چند قسمت از سریال با نام "دایره‌های قرمز" به تهیه‌کنندگی حمیدرضا شفیعی و کارگردانی محمدعلی یزدان‌پرست، ساخته شده که امروز رونمایی می‌شود.

وی تأکید کرد: نکات مهم آموزشی تخصصی و عمومی در این سریال گنجانده شده است.

عبدلیان‌پور افزود: همچنین تعدادی موشن‌گرافی تهیه کرده‌ایم که از شبکه افق پخش می‌شود. این تولیدات با ظرافت خاص و عامه‌پسند با نام "از قانون چه می‌دانید" تولید و پخش می‌شود و اساتید حقوق و کارشناسی بر محتوای آن نظارت دارند.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه ادامه داد: مرکز هفته‌نامه "حامی عدالت" را داشت که به همت دوستان ما در مرکز آماده‌سازی می‌شود. این نشریه در حال حاضر هفته‌ای سه بار انتشار می‌یابد و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا آن را تبدیل به روزنامه کنیم تا روزانه محتوای حقوقی منتشر و توزیع شود.

عبدلیان‌پور سپس درباره فعالیت اپلیکیشن حقوق عامه گفت: این‌ برنامه در حال به‌روزرسانی است و تأکید می‌کنیم که به آن پرداخته و تبیین شود.

وی درباره ارائه خدمات‌ حقوقی به ایرانیان خارج از کشور گفت: درگاهی در این خصوص ایجاد شده تا هم‌وطنان ما در خارج از کشور بتوانند مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند و ما بتوانیم آن مشکلات را حل کنیم. روش‌های جدیدی را هم طراحی کردیم تا دسترسی آسان‌تری برای ایرانیان خارج از کشور فراهم شود و یکی از آن‌ها سرویس پرسمان حقوقی است.

عبدلیان‌پور افزود: با ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و وزارت امور خارجه، همکاری خوبی برای ایرانیان خارج از کشور داریم و امیدواریم برای جذب سرمایه‌گذاری در کشور و حضور حداکثری آنها برای خدمت به کشور اقدام شود.

وی در ادامه در توضیح سامانه 129 گفت: این سامانه پیش از حضور بنده در مرکز در حدود 10 استان فعال بود اما الان در 30 استان در دسترس مردم است. صحبت کردن به زبان و لهجه محلی و نیز اختصاصی بودن برخی مفاهیم حقوقی در استان‌ها و شهرها، فعالیت این سامانه استانی است.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه همچنین طرح‌ها و برنامه‌های "با وکلا در مساجد" و "با وکلا در بقاع متبرکه" را از جمله اقدامات قابل توجه مرکز در بحث ارائه خدمات حقوقی به مردم است.

عبدلیان‌پور در ادامه در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره نوع خدمات حقوقی ارائه شده به ایرانیان خارج از کشور گفت: سال گذشته در یک برنامه‌ شبکه جام جم شرکت کردم و اعلام کردم که درگاهی برای ارتباط با ایرانیان خارج از کشور ایجاد کردیم تا مشکلات حقوقی و کارشناسی خود را مطرح کنند. عزیزان به این درگاه متصل شدند و موارد زیادی مراجعه شد و پرونده‌های سنگین که بیشتر در حوزه سرمایه‌گذاری بودند ثبت شد. برخی از سرمایه‌گذاران هم به ایران آمدند و ملاقات با رئیس قوه قضاییه و رییس حوزه ریاست قوه را هماهنگ کردیم که نتایج خوبی داشت و خیلی از مشکلاتشان حل شد.

وی تأکید کرد: فعالیت این درگاه تجربه خیلی خوبی بود و همکارانم در حوزه فناوری مرکز خیلی جدی آن را پیگیری می‌کنند تا درگاه یادشده توسعه یابد که نتیجه آن ارائه خدمات حقوقی و کارشناسی و مشاوره خانواده به ایرانیان خارج از کشور است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره