نماد آخرین خبر

کعبه غسل داده شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
کعبه غسل داده شد

ایسنا/ کعبه در آغاز سال جدید هجری قمری با آب زمزم و گلاب شسته شد.

آیین شست‌وشوی خانه خدا از سوی سعود بن مشعل بن عبدالعزیز معاون فرماندار مکه به نیابت از خادم حرمین شریفین (ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود)، انجام شد. در آیین که به عنوان «غسل کعبه» شناخته می‌شود، داخل و دیوارهای بیرونی کعبه را با آب زمزم و گلاب ناب شست‌وشو می‌دهند.

در گذشته این مراسم با حضور پادشاه عربستان انجام می‌شد، ‌ اما چندسالی است که دیگر مسئولان عربستان به نیابت از او این آیین را اجرا می‌کنند.

خبر گزاری رسمی عربستان گزارش داده است «سعود بن مشعل بن عبدالعزیز»، معاون فرماندار مکه که به نیابت از ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان امسال این وظیفه را انجام داده، ‌ که کار خود را با شستن دیوار داخلی کعبه با آب زمزم مخلوط با گلاب که قبلاً توسط اداره کل رسیدگی به امور حرمین شریفین تهیه شده بود، آغاز کرد و سپس دو رکعت نماز طواف در اطراف کعبه انجام داد.

در مدت زمانی که این آیین اجرا می‌شود، در کعبه باز است. معمولا این مدت زمان تا دو ساعت طول می‌کشد، اما زائران امکان ورود به داخل کعبه را ندارند.

عبدالرحمن بن عبدالعزیز السدیس ـ رئیس امور مذهبی مسجدالحرام و مسجدالنبی ـ شستن کعبه را یک سنت اسلامی و نبوی دانسته و گفته که دولت عربستان افتخار انجام آن را داشته است.

دکتر «فواز الدحاس»، استاد تاریخ در دانشگاه ام القری، نیز به عرب نیوز گفت: در این مراسم، پوشش بیرونی کعبه برداشته می‌شود و دیوارهای داخلی با استفاده از آب زمزم مخلوط با گلاب طائف همراه با بهترین عطرها تمیز می‌شود. از تکه‌های پارچه سفید مرطوب شده با این مخلوط برای پاک کردن دیوارهای داخلی و کف استفاده می‌شود. پس از پایان مراحل نظافت، کعبه دوباره با پرده پوشیده می‌شود.

دکتر «عید الزهرانی»، استاد تاریخ اسلام نیز شستن کعبه را یک سنت اسلامی معرفی کرده است که هر سال در ماه محرم انجام می‌شود و یادآور شده است: در این مراسم مقامات ارشد کشوری از جمله استاندار مکه یا نماینده او به همراه شخصیت‌های برجسته اسلامی از سراسر جهان معمولا حضور دارند.

او اظهار کرد: این مراسم از اهمیت نمادین برخوردار است و نشان‌دهنده پاکسازی اخلاقی و معنوی در آماده‌سازی برای موسم عمره است و تضمین می‌کند که زائران در محیطی پاک و مطهر میزبانی می‌شوند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره