نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

همه هزینه‌های سفر اربعین

منبع
هفت صبح
بروزرسانی
همه هزینه‌های سفر اربعین

هفت صبح/ زائران اربعین از همین حالا، خود را برای سفر آماده می‌کنند تا در روز اربعین، در شهر کربلا حاضر باشند. پروازها از روز 26مردادماه آغاز می‌شود و فروش بلیت برای سفرهای زمینی و هوایی شروع شده است. کسانی که گذرنامه زیارتی یا عادی ندارند، دیگر باید برای گرفتن پاسپورت خود دست بجنبانند. دریافت ارز اربعین با نرخ دولتی هم روند خاص خود را دارد. اما هزینه همه این اقدامات برای زائران اربعین چقدر است؟

 دریافت ارز اربعین
هر زائر اربعین امسال می‌تواند 200هزار دینار را با قیمت کمتر از بازار آزاد دریافت کرده و به سفر برود. براساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده بود، زائران می‌توانند با مراجعه به شعب منتخب هفت بانک ملی، تجارت، صادرات، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه از تاریخ هشتم مرداد ۱۴۰۳ تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳، ارز اربعین را برای سفر به کربلا دریافت کنند.

اولین کاری که باید برای دریافت این ارز انجام دهید، ثبت‌نام در سامانه سماح است. ثبت‌نام در این سامانه از تاریخ ۱۷تیرماه، همزمان با نخستین روز محرم شروع شده. زائران بعد از دریافت کد رهگیری خرید ارز، باید به بانک‌های معرفی شده بروند و سهمیه خود را بگیرند. قیمت هر 100دینار در بازار آزاد در عصر روز دوشنبه چهارهزار و 830تومان بود. با این‌حساب اگر شما بخواهید این میزان از ارز عراق را از بازار آزاد بخرید، باید حدودا 9میلیون و 660هزار تومان هزینه کنید.

اما در مرکزهای معرفی‌شده درحال‌حاضر، قیمت 100دینار دولتی عراق، حدود سه هزار و 671تومان است. با این‌حساب برای خرید 200هزار دینار باید هفت میلیون و 342هزار تومان هزینه کنید و بنابراین، فاصله بین قیمت دینار دولتی و دینار آزاد برای خرید 200هزار دینار، دو ‌میلیون و 318هزار تومان است. بد نیست بدانید که کوچکترین اسکناس دینار، 100دیناری است اما معمولا معاملات دینار در پارت‌های هزارتایی توسط مسافران اربعین انجام می‌شود. به‌طور کلی قیمت دینار همزمان با آغاز سفرهای اربعین، اندکی افزایش پیدا می‌کند و این اتفاق امسال هم با میزانی جزئی، افتاده است.

هزینه دریافت گذرنامه اربعین
برای سفر اربعین به کربلا شما یا باید پاسپورت عادی داشته باشید یا سراغ پاسپورت ویژه اربعین بروید که هزینه کمی برایتان دارد و به گذرنامه زیارتی مشهور است و آن را می‌توانید از رنگ آبی جلدش بشناسید. صدور پاسپورت اربعین سه روز طول می‌کشد و هزینه آن 65هزار تومان است که در مقایسه با هزینه‌ای که صدور پاسپورت عادی دارد، بسیار کمتر است. گذرنامه اربعین یا پاسپورت زیارتی، پاسپورتی است که تنها برای ایام اربعین و تنها جهت مسافرت به کشور عراق و شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین، قابل استفاده است.

گذرنامه زیارتی برای افرادی است که پاسپورت ندارند یا گذرنامه آن‌ها منقضی شده است. این گذرنامه را می‌توان به روش حضوری و آنلاین درخواست داد. اگر در گرمای مردادماه نمی‌خواهید از خانه بیرون بروید و درگیر کارهای گذرنامه شوید، می‌توانید با نصب اپلیکیشن «پلیس‌من»، برای دریافت پاسپورت زیارتی اقدام کنید. برای مشاهده نسخه وب این اپلیکیشن می‌توانید به وب‌سایت police-man.ir مراجعه و گزینه پلیس گذرنامه و اماکن را بزنید. بعد از وارد کردن اطلاعات و بارگزاری مدارک، درخواست شما برای دریافت گذرنامه ارسال خواهد شد.

کسانی که سال قبل گذرنامه زیارتی گرفتند، امسال هم بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند. مراجعه به پلیس +10 راه دیگری است که می‌توانید از طریق آن برای دریافت گذرنامه اربعین اقدام کنید. هنگامی که یک شخص، برای ثبت‌نام گذرنامه، به روش حضوری یا از طریق برنامه «پلیس‌من» اقدام می‌کند و پاسپورت او صادر می‌شود، این گذرنامه، مادام‌العمر نیست؛ بلکه مدت اعتبار آن، دارای محدودیت زمانی است که در حال‌حاضر، این مدت، برای پاسپورت اشخاص ایرانی، پنج سال است و پس از پایان این مدت، دارنده باید برای تمدید پاسپورت اقدام کند. باید شناسنامه خود را تحویل دهید؛ شناسنامه افراد بالای ۱۵سال باید عکس‌دار باشد و افراد زیر ۱۵سال علاوه‌بر شناسنامه، گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه یا گذرنامه عکس‌دار نیاز دارند. شما همچنین، باید کارت ملی یا در صورت نداشتن کارت ملی، برگه تایید از ثبت‌احوال را ارائه دهید.

هزینه سفر زمینی اربعین
سفر زمینی به عراق برای زائران اربعین، به‌صرفه‌تر است. با این‌همه، آن‌ها باید زمان زیادی را در اتوبوس طی کنند که می‌تواند برایشان چندان خوشایند نباشد. در حال‌حاضر، برخی رسانه‌ها از میزان استقبال بالا از بلیت اتوبوس نوشته‌اند که باعث شده بلیت‌ها، کمیاب باشند. فروش بلیت اتوبوس‌های اربعین در سکوهای اینترنتی آغاز شده است. پیش ‌از این نیز اعلام شده بود که قیمت بلیت به‌واسطه تردد یکسرخالی اتوبوس‌ها، دو برابر قیمت در حالت عادی خواهد بود.

فعلا قیمت بلیت‌ها از مسیر تهران به مرزهای کشور اعلام شده است. اغلب زائران کربلا، مرز زمینی را برای سفر به کربلا انتخاب می‌کنند. شش مرز زمینی در ماه صفر، به صورت شبانه‌روزی به متقاضیان سفر به کربلا خدمات ارائه می‎کنند. مرز مهران به دلیل نزدیکی به نجف (۳۰۳کیلومتر) یکی از شلوغ‌ترین مرزها برای سفر به کربلا است. در عین‌حال، مرز تمرچین، خلوت‌ترین و ارزان‌ترین پایانه مرزی به حساب می‌آید. قیمت بلیط اتوبوس تهران- مهران به ظرفیت اتوبوس وابسته است اما در کمترین حالت ۵۶۵هزار تومان بوده و تا حدود یک میلیون تومان در اتوبوس‌هایی که تعداد مسافران کمتری دارند، بالا می‌رود.

این یعنی شما اگر از اتوبوس وی‌آی‌پی استفاده کنید که تعداد مسافرانش 25نفر است باید بلیت خود را با قیمت 950هزار تومان بخرید و در صورتی‌که با اتوبوس‌هایی با ظرفیت 44نفر مشکلی نداشته باشید، می‌توانید با 565هزار تومان راهی این سفر شوید. برای مرز خسروی قیمت بالاترین بلیت 875هزار تومان بوده و ارزان‌ترین بلیت 540هزار تومان است. البته می‌توانید متوسط هزینه را 720هزار تومان در نظر بگیرید. کسانی که به سمت مرز چذابه می‌روند، برای اتوبوس 25نفره، 990هزار تومان، 32 نفره 875هزار تومان و 44نفره 585هزار تومان هزینه می‌کنند.

حداکثر هزینه سفر از مرز شلمچه با مبدا تهران، 995هزار تومان و حداقل 600هزار تومان است. در تمرچین اگر بخواهید با اتوبوس وی‌آی‌پی سفر کنید به 840هزار تومان و برای اتوبوس 32نفره به 690هزار تومان نیازخواهید داشت. حداقل مبلغی که برای بلیت اتوبوس با استفاده از مرز تمرچین نیاز دارید 500هزار تومان است. همچنین شما با اتوبوس‌های 22نفره از مرز باشماق با 950هزار تومان، با اتوبوس‌های 32نفره با 650هزار تومان و اتوبوس‌های 44نفره با 520هزار تومان رد خواهید شد. سال گذشته قیمت بلیت قطار ترکیبی تهران-کربلا 960هزار تومان تا 4/1میلیون تومان و نرخ بلیت قطار تهران- خرمشهر 390هزار تومان بود. این نرخ برای امسال هنوز محاسبه نشده است. با این‌حال برخی از مقامات گفته‌اند قیمت‌ها فرقی نکرده است.

هزینه‌های حمل‌ونقل در مرزعراق
وسایل نقلیه زمینی، چه ماشین شخصی باشند و چه اتوبوس یا قطار، شما را تا مرز نجف می‌برند و از آنجا به‌بعد، باید سوار وسایلنقلیه عراقی شوید. پس از عبور از مرز، برای رسیدن به نجف باید از وسایل حمل‌ونقل عمومی عراقی استفاده کنید. نرخ کرایه از هر مرز به نجف متفاوت است. به طور کلی، مرزهای شلمچه و چذابه به دلیل ازدحام جمعیت، نرخ کرایه بالاتری نسبت به مرز مهران دارند.

همچنین تاکسی، ون، مینی‌بوس و اتوبوس، گزینه‌های دیگری برای حمل‌ونقل از مرز به نجف هستند. به طور طبیعی، کرایه تاکسی از سایر وسایل نقلیه بیشتر است. قبل از سفر به عراق حتما دینار عراقی را تهیه کنید. اگر بخواهید از مرز مهران تا کربلا با اتوبوس بروید، باید بین هشت تا 12هزار دینار هزینه کنید. یعنی حداقل حدود 300هزار تومان و حداکثر 440هزار تومان است. این مبلغ تا مرز نجف 9 تا 13هزار دینار، یعنی 330هزار تومان تا کمی بیش از 477هزار تومان است. با ون هزینه‌ مهران تا کربلا 13 تا 16هزار دینار یا به‌عبارتی 477هزار تومان تا 587هزار تومان است. با سواری از مهران به نجف یا کربلا برایتان 25هزار دینار یا نزدیک به 920هزار تومان تمام می‌شود.

از مرز خسروی تا کربلا با اتوبوس 10 تا 15هزار دینار، یعنی 367هزار تومان تا 551هزار تومان، با ون 15 تا 18هزار دینار یعنی 551هزار تومان تا 661هزار تومان و با تاکسی 920هزار تومان یا 25هزار دینار می‌شود. اگر بخواهید از این مرز به نجف بروید، برای اتوبوس 12هزار دینار تا 16هزار دینار، یعنی حداقل 440هزار و400تومان و حداکثر 587هزار و200تومان پول نیاز خواهید داشت. برای ون این مبلغ بین 15هزار دینار تا 19هزار دینار است که 551هزار تومان تا نزدیک 700هزار تومان می‌شود و مبلغ کرایه تاکسی در این مسیر برایتان 25هزار دینار تا 30هزار دینار یا به‌عبارتی 920هزار تومان تا یک میلیون و 101هزار تومان در می‌آید. از مرز شلمچه به سمت کربلا، ون یا اتوبوس 18هزار دینار تا 22هزار دینار دریافت می‌کنند.

یعنی در کمترین حالت باید نزدیک به 661هزار تومان و بیشترین حالت 808هزار تومان پول بدهید. اگر بخواهید از این مرز تا کربلا تاکسی سوار شوید، نرخ کرایه 28هزار دینار تا 32هزار دینار است که یک میلیون و30هزار تومان تا نزدیک یک میلیون و 180هزار تومان می‌شود. از همین مرز تا نجف باید دست‌کم 12هزار دینار تا 15هزار دینار هزینه کنید که 441هزار تومان تا 551هزار تومان می‌شود و مبلغ برای تاکسی 25هزار دینار است. در نهایت شما اگر بخواهید از مرز چذابه به کربلا بروید، با اتوبوس به 15هزار دینار تا 20هزار دینار نیاز دارید و برای تاکسی باید 25هزار دینار تا 30هزار دینار پول بدهید. این مبلغ برای نجف با اتوبوس و ون 10هزار تا 18هزار دینار و با تاکسی 22هزار دینار تا 25هزار دینار است.

هزینه سفر هوایی اربعین
زمان پروازهای اربعین از ۲۴مردادماه الی ۹شهریورماه تعیین شده‌اند. امسال در مقایسه با سال 1402، قیمت بلیت هواپیما برای زائرین اربعین شامل 25درصد افزایش شده است. بهای بلیت یک طرفه از استان‌های خراسان‌، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، مازندران و گلستان به بغداد یا نجف اشرف و برعکس در بالاترین حالت شش میلیون تومان تعیین شده که رفت و برگشتش حدودا 12میلیون تومان می‌شود.

بهای بلیت یک طرفه از تهران و سایر استان‌های کشور به بغداد یا نجف اشرف و برعکس، حداکثر پنج میلیون تومان است. پس اگر قصد سفر با هواپیما را به صورت رفت و برگشت دارید، باید حداقل 10میلیون تومان و حداکثر 12میلیون تومان هزینه کنید. در ضمن امسال برای سفر اربعین خبری از بلیت چارتری نیست. در صورت انصراف مسافر از سفر، تا یک روز مانده به زمان انجام پرواز، ۲۵درصد از بهای پایه بلیت، کسر می‌شود؛ همچنین از ۲۴ساعت مانده به زمان برنامه‌ انجام پرواز و پس از انجام پرواز مبلغ ۵۰درصد از بهای پایه بلیت کسر خواهد شد. 

 هزینه اقامت و خورد و خوراک در سفر اربعین
زائرانی که در ایام نزدیک به روز اربعین راهی کربلا می‌شوند، بیشتر در موکب‌ها استراحت می‌کنند و غذا هم در هیات‌های ایرانی و عراقی سرو می‌شود. یعنی مجبور نیستند در این ایام پول خورد و خوراک و هزینه اقامت بپردازند و می‌شود تنها با پرداخت هزینه حمل‌ونقل و پاسپورت این سفر را به انجام رساند. اما ممکن است کسانی که فرزندی همراه دارند یا می‌خواهند راحت‌تر سفر کنند، سراغ هتل‌های نجف و کربلا بروند.

تعداد هتل‌ها در نجف از کربلا بیشتر است. ارزان‌ترین گزینه هتل شمس‌الشموس است که برای اقامت در آن باید به ازای هر شب یک میلیون و 880هزار تومان پول بدهید. هتل الرواق با قیمت شبی نزدیک به دو میلیون و 600هزار تومان جزو گزینه‌های محبوب با امتیاز بالاست و البته گران‌ترین هتل برای هر شب نزدیک به هفت‌میلیون و 200هزار تومان دریافت می‌کند و قصرالدر نام دارد و پنج ستاره است. در کربلا کمترین قیمت برای یک شب اقامت در هتل سه میلیون و 759هزار تومان است. اگر بخواهید هتل گران‌تر بروید، بارون هتل شبی هفت‌میلیون و 128هزار تومان از شما دریافت خواهد کرد. بین این دو قیمت هتل قضر الکاظمیه است که شبی چهارمیلیون و 282هزار تومان جهت اقامت از زائران پول می‌گیرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره