نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

واکنش انجمن داروسازان ایران به مجوز تاسیس داروخانه به افراد غیرداروساز

منبع
ايسنا
بروزرسانی
واکنش انجمن داروسازان ایران به مجوز تاسیس داروخانه به افراد غیرداروساز

ایسنا/ رییس انجمن داروسازان ایران به مصوبه دیوان عدالت اداری مبنی بر صدور مجوز تاسیس داروخانه به افراد غیرداروساز واکنش نشان داد.

دکتر شهرام کلانتری در نشستی خبری در واکنش به اخباری مبنی بر ارایه مجوز تاسیس داروخانه به غیر داروساز و ابلاغیه اخیر سازمان غذا و دارو در این باره، گفت: این ابلاغ ماده واحده از طرف سازمان غذا و دارو جدولی بود که به ضوابط ابلاغی سال ۱۴۰۰ ضمیمه کردند که برای سایر مدارک تحصیلی شرایط لازم جهت تاسیس داروخانه در نظر گرفته شود.

واکنش انجمن داروسازان ایران به صدور مجوز تاسیس داروخانه به افراد غیرداروساز
وی با تاکید بر اینکه هرگونه تفکیک بین مدیریت یک موسسه پزشکی اعم از داروخانه و سایر موسسات پزشکی با موسس آن اشتباه است و در نهایت به سلامت مردم خدشه وارد می‌کند، به قانون سال ۱۳۳۴ اشاره کرد و گفت: این قانون در زمان خود قانونی بسیار قوی بود؛ زمانی که تعداد فارغ‌التحصیلان حرف مختلف پزشکی کشور از کفایت لازم برخوردار نبوده و در سال‌های گذشته ضعف‌های این قانون برطرف نشده است و دچار نقصان است و همین باعث می‌شود در آراء دیوان عدالت اداری بر اساس مراجعه به نص قانون و نه تفسیر آن، برخی شروط آیین‌نامه تاسیس داروخانه توسط دیوان مورد تشکیک یا ابطال قرار گیرد که یکی از آنها نیز همین صدور مجوز تاسیس داروخانه به غیر داروساز است.
کلانتری در این باره ادامه داد: متاسفانه دیوان عدالت اداری شرط ذکر شده در آیین‌نامه تاسیس داروخانه مصوب ۱۴۰۰ را قبول نکردند و آن را ابطال کردند. ما در انجمن داروسازان ایران تقاضای اعمال ماده ۹۱ در خصوص این رای دیوان را کرده‌ایم و امیدواریم صدای حق جامعه داروسازی ایران توسط قضات دیوان شنیده شود و این حق به جامعه داروسازی بازگردد.

هجوم افراد غیرداروساز برای تاسیس داروخانه
وی افزود:متاسفانه در این فاصله زمانی با هجوم بی‌سابقه افرادی مواجه شدیم که بدون داشتن هر گونه سابقه به نهادهای غیرمتخصص از جمله هیات مقررات‌زدایی مراجعه می‌کنند و این نهاد نیز به بهانه بهبود کسب و کار شروع به صدور مجوزهایی کرده است؛ این درحالیست که این افراد از نظر سازمان غذا و دارو و انجمن داروسازان ایران صلاحیت لازم را برای تاسیس داروخانه ندارند. سازمان غذا و دارو نیز در این زمینه تحت فشار سیستم‌های نظارتی است تا به هجوم این افراد پاسخ دهد. لذا این سازمان جدولی را برای رنک مدارک تحصیلی افراد متقاضی تاسیس داروخانه ابلاغ کرده است. هر چند حضور هر فردی به جز دکتر داروساز را به صلاح سلامت مردم نمی‌دانیم، اما اقدام سازمان غذا و دارو برای جلوگیری از هرج و مرج را یک گام مثبت تلقی می‌کنیم.

کلانتری ادامه داد: در تمام دنیا، مشاغل پزشکی تنظیم‌گری می‌شود؛ چراکه اگر تعداد این افراد و عرضه و تقاضا کنترل نشود، تقاضای القایی ایجاد می‌کند و همین موضوع باعث ایجاد هزینه‌های مازاد به نیاز واقعی می‌شود و از طرفی هم پرداخت از جیب بیمار را قطعا افزایش می‌دهد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar