نماد آخرین خبر

جریمه سنگین در انتظار مخدوش‌کنندگان پلاک

منبع
ايلنا
بروزرسانی
جریمه سنگین در انتظار مخدوش‌کنندگان پلاک

ایلنا/ رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ۷۰۰ هزار تومان جریمه پوشش پلاک است و برای کسی صرف ندارد پوشش پلاک داشته باشد.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در بررسی ۵ ساله، ۴۱ درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به موتورسیکلت سواران است.

سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: نزدیک به ۴ میلیون و نیم موتورسیکلت پلاک شده در تهران تا سال ۱۴۰۲ داریم و سالانه ۲۵۰ هزار موتورسیکلت نیز به آن اضافه می شود. قطعا با این تعداد زیاد موتورسیکلت در تهران با توجه به اینکه جمعیت تهران نزدیک به ۱۴ میلیون جمعیت ثابت و شناور تهران است با این حجم از تردد موتورسیکلت سواران به صورت سنتی و فیزیکی پلیس نمی تواند این حجم از تردد را کنترل کند.
وی ادامه داد: ما همانطور که کمربند ایمنی را نهادینه کردیم استفاده از کلاه ایمنی را نیز نهادینه خواهیم کرد.
موسوی پور تصریح کرد: در بررسی ۵ ساله ۴۱ درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به موتورسیکلت سواران است. همچنین ۶۱ درصد تصادفات جرحی نیز متعلق به موتورسیکلت سواران است. ۹۰ درصد موتورسیکلت ها به سن فرسودگی رسیده اند. اکثریت موتورسیکلت سواران این تفکر را دارند که وسیله حمل و نقل نیستند و از هر جا بتوانند تردد می کنند و به قانون پایبند نیستند. حمل بار نامتعارف سلب آسایش از دیگر مشکلات موتورسیکلت سواران است از همین رو ضرورت اجرای طرح موتورسیکلت سواران مشخص شد.
وی با اشاره به اهداف این طرح گفت: همه آرزو دارند که تردد موتورسیکلت سواران ساماندهی شده و نظم داده شود. کنترل بر خط از اهداف این برنامه است که بخشی از آن در حال اجرا است همچنین مسئول سازی سازمان ها از دیکر اهداف این طرح است. رویکرد ما در این طرح نیز مشخص است مهمترین رویکرد ما این است که فرد نسبت به خود خانواده و جامعه احساس مسئولیت داشته باشد.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: همه ما در خانواده هایمان فردی را داریم که در هنگام موتورسیکلت سواری تصادف کرده و مشکلاتی را برای خود و خانواده اش ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: ما در رویکردهایمان از خودمان شروع کرده ایم. هیچ پلیسی بدون کلاه ایمنی حق ورود به مقر را ندارد. همه ادارات و سازمان ها و بخش خصوصی نیز باید به این موضوع پایبند باشند و افرادی که از موتورسیکلت‌ استفاده می کنند را ملزم به رعایت استفاده از کلاه ایمنی کنند اگر مسئولی برای جان کارمند خود متعهد باشد باید این الزام را ایجاد کند.
موسوی‌پور تصریح کرد: طرح های مختلفی درخصوص برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران طی سالیان گذشته اجرایی شده است‌. نتیجه توقیف با کفی شد ۶۵ هزار موتورسیکلت توقیفی رسوبی در پارکینگ ها که هیچ کسی به سراغ آنها نیامده است. راهکارهای زیادی برای ساماندهی تردد موتورسیکلت سواران انجام شده است و ما از ۲۱ راهکار به ۱۰ راهکار موثر در خصوص انضباط بخشی رسیدیم و از همین رو نام این طرح را طرح ۱۰ گذاشته ایم که بخشی از اقدامات ما سلبی و بخشی ایجابی است. به دنبال این هستیم که موتورسیکلت سواران را بر خط کنترل کنیم.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: با روش‌های مختلف می توان برخط موتورسیکلت سواران را کنترل کرد و اعمال قانون را انجام داد و باید به این فرآیند برسیم و از برنامه های ما است که یکی از مهمترین راه های ساماندهی و کنترل موتورسیکلت سواران است. از روز گذشته نیز مرحله دوم طرح ۱۰ شروع شده است و در خصوص اصلاحات هندسی و ایجاد توقفگاه‌ها، کلاس آموزشی و ... اقداماتمان گسترش پیدا کرده است. اقداماتی مانند کفی هم باتوجه به اینکه از اقدامات سلبی ما است ادامه خواهد داشت.
وی درباره آمار تخلفات موتورسیکلت سواران از ابتدای سال گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷۱۵ هزار ۱۷۸ موتورسیکلت اعمال قانون شده است. بیش از ۳۹ هزار دستگاه توقیف ساعتی شده اند. بیش از ۳ هزار دستگاه با کفی به پارکینگ منتقل شده اند. ۵۹ هزار و ۸۵۱ دستگاه موتورسیکلت در محل رفع اثر پوشش پلاک شده است. این طرح در ۱۵ محل با حضور شهرداری، پلیس آگاهی و انتظامی و راهنمایی و رانندگی آغاز شده است. یک کار تلفیقی است که با این اکیپ انجام می شود.۷۰۰ هزار تومان جریمه پوشش پلاک است و برای کسی صرف ندارد پوشش پلاک داشته باشد. اعمال قانون برای این موتورسیکلت ها توسط این اکیپ حتما انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: برخی از موتورسیکلت ها شب ها اصلا دیده نمی شوند و چراغ هم ندارند و از همین رو ما در محل آشکارسازی را برای این موتورسیکلت ها انجام می دهیم و تاکنون ۲۳ هزار دستگاه آشکارسازی شده اند. در بحث مهندسی ترافیک در طرح ۱۰ در ۱۹ محل توقفگاه ایجاد کرده ایم این کار با همکاری شهرداری انجام شده است. اصلاحات هندسی در ۲۶ محل در خطوط ویژه انجام شده است.
موسوی‌پور ادامه داد: براساس نتایج طرح ۱۰، ۲۷ درصد فوتی های موتورسیکلت سواران در این ۴ ماهه کاهش پیدا کرده است. تصادفات منجر به فوت و جرح در سه محور پر تصادف از جمله ولیعصر و آیت الله سعیدی کاهش پیدا کرده است. در یک ساعت بررسی کردیم و مشاهده کردیم در مجموع روزانه ۲۲ درصد موتورسیکلت ها کلاه ایمنی استفاده می کنند اما استفاده از کلاه ایمنی در صبح ها بیش از عصرها است.
وی ادامه داد: در ۴ ماهه ابتدای سال ۱۲۲ نفر موتورسیکلت سواران فوت شده اند که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی با اشاره به طرح جاماندگان اربعین گفت: از ادارت بیمه شرکت های خصوصی و خیرین تقاضا داریم تا در ایستگاه‌های صلواتی ایجاد شده نذر فرهنگی داشته باشند و کلاه ایمنی هدیه دهند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar