نماد آخرین خبر

چطور از وضعیت مرسوله پستی خود مطلع شویم؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
چطور از وضعیت مرسوله پستی خود مطلع شویم؟

ایسنا/ کد رهگیری یکی از پیشرفت‌هایی است که با توسعه سیستم پستی ایجاد شده و زمانی که فردی بسته پستی را به اداره پست می‌برد، یک رسید یا پیامکی دریافت می‌کند و افرادی به واسطه آن کد رهگیری می‌توانند وضعیت بسته پستی خود را به صورت آنی و لحظه‌ای و با مراجعه به وب سایت شرکت ملی پست و سپس قسمت پیگیری مرسولات پستی مشاهده کنند.

همزمان رواج یافتن خریدهای اینترنتی و افزایش تعداد کسب‌ و کارها، مشاغل محلی طی سال‌های اخیر حجم مبادلات بسته‌های پستی طی سال‌های گذشته چندین برابر شده است. اما به دلیل اینکه پست یکی از گزینه‌های کسب‌ و کارها به خصوص در شهرستان‌ها برای ارسال محسوب می‌شود و نقل و انتقال مرسولات پستی از مبدا تا مقصد فرآیندی زمان بر است بنابراین ممکن است به دلیل این موضوع دریافت کنندگان مرسوله به دنبال راهی برای بررسی آخرین وضعیت مرسوله خود باشند.   

در این زمینه شرکت ملی پست سامانه‌ای دارد که گیرنده مرسوله با وارد کردن مشخصاتی مانند کد رهگیری یا شماره مرسوله، کد ملی و شماره موبایل و همچنین روش‌های دیگر وضعیت بسته خود را رهگیری کند.     

کد رهگیری پستی یا کد مرسولات پستی چیست؟
یک شناسه منحصر به فرد ۲۴ رقمی است که به یک محموله یا بسته پستی اختصاص داده می‌شود. این کد به افراد اجازه می‌دهد تا پیشرفت و موقعیت نامه یا بسته پستی خود را هنگام حرکت در سیستم پستی نظارت و ردیابی کنند. کد رهگیری پستی زمانی که بسته یا محموله پستی وقتی به اداره پست تحویل داده می‌شود، صادر و کاربر می‌تواند از طریق این کد مرسوله خود را پیگیری کند.

هنگامی که بسته‌ای ارسال می‌شود، معمولاً یک رسید و پیامک تاییدی که شامل کد رهگیری است برای گیرنده ارسال می‌شود و با وارد کردن این کد در وب سایت شرکت پست به آدرس tracking.post.ir می‌تواند به اطلاعات مربوط به موقعیت فعلی، وضعیت و تاریخ تحویل مورد انتظار بسته خود دسترسی پیدا کند.

پیگیری مرسوله پستی از طریق کد رهگیری
کد رهگیری یکی از پیشرفت‌هایی است که با توسعه سیستم پستی ایجاد شد و نحوه استفاده از آن به این صورت است که وقتی فردی بسته پستی را به اداره پست می‌برد، پس از تحویل آن یک رسید دریافت می‌کند (در سال‌های اخیر یک پیامک نیز به فرد ارسال می‌شود). در رسید یا پیامک دریافتی یک کد ۲۴ رقمی به عنوان کد رهگیری وجود دارد.

افرادی که کد رهگیری مرسولات را دریافت کرده‌اند به واسطه آن می‌توانند بسته پستی خود را به صورت آنی و لحظه‌ای دنبال کنند و ببینند که بسته پستی دقیقا در چه مرحله‌ای قرار داد. برای استفاده از کد رهگیری مرسولات پستی افراد باید به وب‌سایت شرکت ملی پست و سپس قسمت پیگیری مرسولات پستی بروند و با وارد کردن کد ۲۴ رقمی، وضعیت فعلی مرسوله خود را بررسی کنند.

بنابراین فرد گیرنده نیز می‌تواند با استفاده از کد رهگیری مرسولات پستی از پیگیری لحظه‌ای بسته پستی و زمان دقیق تحویل آن مطلع شود که یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. همچنین در این مرحله اگر مرسوله به نامه‌رسان یا مامور پستی تحویل داده شده باشد، گیرنده می‌تواند نام و تصویر او را از طریق کلیک بر روی گزینه مشاهده اطلاعات نامه‌رسان مشاهده کند.

 پیگیری مرسوله پستی از طریق کد ملی
در شرایطی که مرسوله پستی از طریق یک سازمان، نهاد یا اداره دولتی ارسال می‌شود، کاربر برای پیگیری آن به سایت https://najatracking.post.ir/  مراجعه و در مرحله بعد کد رهگیری ارسال شده را در آن وارد کند تا پیگیر وضعیت آنی آن قرار بگیرد.

در واقع  صاحب مرسوله با مراجعه به سایت مذکور در قسمت اول  نوع سند را انتخاب و بعد با توجه به نوع سند انتخابی، کد ملی یا شماره‌ی پلاک یا شماره‌ی پرونده را وارد و پس از واردکردن کد امنیتی، روی گزینه‌ی جست‌وجو کلیک کند. همچنین  اگر نوع مرسوله‌ از نوع سیم‌کارت باشد، با وارد کردن شماره‌ی سیم‌کارت خریداری‌شده می‌توان از وضعیت تحویل سیم‌کارت خود مطلع شد. البته باید توجه شود استفاده از روش شماره‌ی موبایل فقط برای رهگیری این نوع از مرسوله کاربرد دارد و برای سایر مرسوله‌ها امکان پیگیری با استفاده از شماره‌ی موبایل وجود ندارد.

نحوه مشاهده و بررسی اطلاعات بسته پستی
در شرایطی که گیرنده بسته می‌خواهد جزئیات بیشتری از مرسوله که در حال حمل است، مشاهده کند، با داشتن کد پیگیری مرسوله پستی می‌توان استعلام مرسوله پستی را طبق مراحلی مانند مراجعه به سایت tracking.post.ir و وارد کردن شماره مرسوله یا کد رهگیری در کادر مشخص و انتخاب گزینه جست و جو انجام دهد.

در پایان اگر در آخرین ردیف گزینه‌ی تولید بارکد پستی را مشاهده شد می‌توان بر روی لینک مقابل آن یعنی «مشاهده جزئیات بیشتر» کلیک کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره