نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

بازار مشروبات الکلی در ایران پیچیده شد؛ بلاگری ساقی‌ها در اینستاگرام‌!

منبع
جام جم
بروزرسانی
بازار مشروبات الکلی در ایران پیچیده شد؛ بلاگری ساقی‌ها در اینستاگرام‌!

جام جم/ این روزها «اینستاگرام» و «تلگرام» محلی برای جولان ساقی‌های مجازی و فروشندگان تجهیزات ساخت مشروب است.برخی صفحات بدون هیچ ترسی طرز تهیه هر مدل مشروبی را بخواهید به شما آموزش می‌دهند و با انتشار عمومی در اینستاگرام در عرض یک هفته بیش از ۴۰هزار فالوئر جذب می‌کنند و به بلاگر حوزه مشروبات الکلی تبدیل می‌شوند.

آنهابه‌راحتی فعالیت و تبلیغ می‌کنند و خودشان را در حاشیه امن می‌بینند، حتی ساقی‌های مجازی از مراحل تهیه مشروب فیلم گرفته و کلیپ می‌سازند و آن را منتشر می‌کنند. برای صفحات خود هم به‌راحتی از اسامی مرتبط با مشروبات استفاده‌می‌کنند. 
   
پشت پرده صفحات تبلیغ آموزش مشروب چیست؟
این دست صفحات از سال ۱۳۹۶ در اکسپلور اینستاگرام به‌صورت موردی وجود داشتند، اما از روزی که ویروس کرونا همه‌گیر شد، کم‌کم سروکله صفحات آموزش مشروبات الکلی در خانه هم پیدا شد و بهترین بهانه هم دست‌شان بود؛ مشروب بخورید تا در دوران کرونا سالم بمانید. رشد قارچ‌گونه این صفحات مجازی ادامه داشت تا این‌که طی دو سال اخیر به‌صورت علنی علاوه بر آموزش، شروع به فروش مشروبات الکلی و ملزومات تهیه مشروب می‌کنند.
   
مشهورترین صفحه تبلیغ مشروب و فروش لوازم تهیه آن 
یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین صفحات فعال در ایران به‌راحتی ساخت مشروبات دست‌ساز را تبلیغ می‌کند و در کنار آن انواع لوازم ساخت مشروبات را از چیپس بلوط، دستگاه‌ها و حتی گلیسیرین خوراکی می‌فروشد. صاحب این صفحه در پیج اصلی افراد را تحریک به ساخت مشروبات الکلی کرده و در صفحه دوم خود ملزومات آن را فروخته و پول هنگفتی به جیب می‌زند.
   
فروش ملزومات تهیه مشروب با سودی ۵۰۰درصدی 
صاحب یکی از صفحات فعال در حوزه تبلیغ مشروبات الکلی که دستگاه‌های مخصوص عرق‌گیری و کمپرسور سردکننده می‌فروشد، می‌گوید سود فروش دستگا‌ه‌های ما تا ۵۰۰ درصد است. مشتریان ما معمولا افرادی هستند که می‌خواهند خودشان در منزل مشروب تهیه کنند. البته ساقی‌ها هم مشتری ما هستند اما چون قیمت این دستگاه بالاست، بسیاری از ساقی‌ها سراغ ما نمی‌آیند و به روش‌های قدیمی کار می‌کنند که بسیار خطرناک است. معمولا فصل برداشت انگور فروش ما سه‌برابر می‌شود.
   
مافیای پشت پرده کیست؟
آنچه با دنبال‌کردن این صفحات در اینستاگرام بیشتر به چشم می‌آید، زنجیره‌ای‌بودن این صفحات است؛ چراکه از صفحات یکدیگر استوری گذاشته و همدیگر را تبلیغ می‌کنند که نشان از وجود یک مافیای بزرگ پشت پرده آنها دارد که در حال جا انداختن مصرف مشروبات الکلی در میان ایرانیان، به‌ویژه نوجوانان و جوانان هستند. آنها با استوری‌کردن میز مهمانی‌ها و تبلیغ مشروبات خارجی و قبول استوری‌کردن مشروب‌خوری نوجوانان در صفحات‌شان، به‌دنبال تهییج نوجوانان به مصرف مشروبات الکلی هستند.این مافیای خارجی سال‌های گذشته با استفاده از واینرهای اینستاگرامی و تولید محتوا در خصوص مشروبات الکلی تا حدودی موفق بود که بعد از اقدامات پلیس فتا و برخورد با متخلفان دیگر کمتر واینر معروفی اقدام به استفاده از مشروب در کلیپ‌های مجازی‌اش کرد.حال باید دید آیا بار دیگر پلیس فتا و دستگاه‌های مسئول با عوامل پشت پرده ترویج مشروبات الکلی و افراد سودجو که برای پول بیشتر فضای مجازی را جولانگاه تبلیغ مشروبات الکلی کرده‌اند، برخورد کرده و این صفحات را که قارچ‌گونه در حال افزایش هستند، مسدود می‌کنند یا خیر؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar