نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

۹ تالاب ایران بیابان شد

منبع
فارس
بروزرسانی
۹ تالاب ایران بیابان شد

فارس/ گرمای بی‌سابقۀ مردادماه امسال سبب شد تا تالاب‌های انزلی، بامدژ، هامون، جازموریان، طشک، بختگان، گاوخونی، مهارلو، حوض‌سلطان، شیمبار و دریاچه نمک ۹ خشک شود.. سامانه‌های جهانی هواشناسی هم از پاییز خشک در گسترده ایران خبر می‌دهند.

گزارش سازمان هواشناسی از رکوردشکنی دمای هوا در بسیاری از نقاط ایران از جمله مناطق، شرق، جنوب شرق و مرکزی ایران طی فصل تابستان خبر داد.
تداوم گرما نیز بر اساس آمار مؤسسه اقلیمی کوپرنیک در ایران بی‌سابقه بوده و مردادماه ۱۴۰۳ گرم‌ترین مرداد نیم‌قرن اخیر است.

پیش‌تر رئیس مدیریت بحران هواشناسی احد وظیفه گفته بود که رکورد‌های بی‌سابقه گرما در جهان ثبت می‌شود، اما «سرعت گرمایش جهانی در ایران ۲ برابر متوسط دنیا است».
تالاب‌های انزلی، بامدژ، هامون، جازموریان، طشک، بختگان، گاوخونی، مهارلو، حوض‌سلطان، شیمبار و دریاچه نمک ۹ تالابی هستند که در تابستان امسال خشک شدند. سامانه‌های جهانی هواشناسی هم از پاییز خشک در گسترده ایران خبر می‌دهند.

حقابه محیط زیستی منبع جان‌بخشی به تالاب‌های ایران است، اما کمبود باران و افزایش استفاده از مایع حیات سبب شده تا این حقابه به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کنند.

کارشناس محیط‌زیست ساغر محمدی نسبت به عدم رهاسازی حقابه محیط‌زیستی گلایه کرده و می‌گوید نباید آبی که سهم تالاب‌هاست به مصرف کشاورزی، شرب و صنعت برسد و پایداری ایران به مخاطره بیفتد.
اما کارشناس اقلیم احمد طاهری می‌گوید که مهم‌ترین دلیل کاهش حقابه محیط‌زیست، کاهش نزولات آسمانی و تغییر اقلیم است و این پدیده در کنار محیط‌زیست به کاهش حقابه کشاورزی، صنعت و شرب هم ختم شد.

بازچرخانی آبی و بهینه‌ترین استفاده از منابع آبی زیرزمینی و سطحی در کنار افزایش بهره‌وری آب در کشاورزی ۲ راهکار پیشنهادی مرکز پژوهش‌ها برای خنثی کردن اثر خشکسالی و حفظ حقابه محیط‌زیست در دوران کاهش نزولات جوی است.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره