نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

علت مرگ پلنگ در اسفراین اعلام شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
علت مرگ پلنگ در اسفراین اعلام شد

ایرنا/  معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: علت مرگ پلنگ ایرانی در سالوک اسفراین آسیب جدی در ناحیه شکمی و خونریزی داخلی بر اثر درگیری با پلنگی دیگر بوده است.

۱۹ مهرماه جاری خبر تلف شدن یک قلاده پلنگ بالغ در منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین رسانه ای شد و نیروهای حفاظت محیط زیست منطقه در کمترین زمان ممکن به محل تلف شدن این حیوان وحشی اعزام و لاشه پلنگ را برای بررسی و کالبد شکافی به اسفراین انتقال تا از سوی پزشک معتمد علت مرگ این حیوان مشخص شود.
روح الله لایق در این خصوص اظهار کرد: در پی کشف لاشه یک قلاده پلنگ شامگاه پنجشنبه ۱۹ مهرماه در سالوک اسفراین، محیط بانان لاشه را جهت بررسی کارشناسی به اداره کل منتقل کردند.
وی افزود: لاشه با حضور کارشناسان حیات وحش مورد بررسی قرار گرفت و اثرات ناخن شکسته پلنگ دیگری بر روی پشت لاشه پلنگ جوان، نشان از درگیری بین ۲ پلنگ بر سر طعمه یا ورود به قلمرو بوده است.
لایق ادامه داد: بررسی محتویات معده لاشه پلنگ شامل استخوان و موی قوچ و میش وحشی بوده که احتمالا در ۲۴ ساعت قبل از مرگ از آن تغذیه کرده است.
وی گفت: ۲ فرضیه مرگ پلنگ بوسیله سلاح و دیگری کشته شدن توسط پلنگ دیگر مطرح شده که با بررسی های انجام شده اثری از گلوله یا ساچمه در اعضای درونی حیوان مشاهده نشد با این حال علت مرگ این پلنگ جوان، آسیب جدی در ناحیه شکمی و خونریزی داخلی است.

پارک ملی سالوک با گستره ۲۰ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین به دلیل شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی، به عنوان یکی از متنوع ترین زیستگاه های استان شناخته می شود.
قسمت شمالی این پارک دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است.
قوچ و میش اوریال، پازن و بز در کوهستان ها، پلنگ، گربه پالاس و گراز از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین هستند.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکارممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهمترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره