نماد آخرین خبر

شینا انصاری: برای کاهش آلودگی هوای تهران باید تمرکز بر روی خروج خودروهای فرسوده باشد

منبع
مهر
بروزرسانی
شینا انصاری: برای کاهش آلودگی هوای تهران باید تمرکز بر روی خروج خودروهای فرسوده باشد

مهر/ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نقش ذرات معلق در هوای تهران به منابع متحرک برمی‌گردد که سهم ۵٨ درصدی دارد از این رو باید تمرکز بر روی خروج خودروهای فرسوده باشد.

شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهارداشت: بین اقتصاد و محیط زیست باید پیوندی برقرار شود. تا زمانی که نگاه اقتصادی نداشته باشیم نمی توانیم مدیریت اصولی محیط زیست را برای مثال در مدیریت پسماند داشته باشیم.
وی بیان داشت: تلاش می‌کنیم در جلسه بودجه سال آینده ضمن ارتقای حفاظت و پایش محیط زیست و استفاده از ظرفیت‌های مشارکتی مردم بتوانیم سهم محیط زیست از بودجه عمومی را افزایش دهیم.
وی افزود: تکالیف سازمان با منابع انسانی و مالی آن تناسب ندارد، تعداد خودروهای عملیاتی در مناطق چهارگانه ۸۰۰ دستگاه است این در حالیست که وسعت مناطق حفاظت شده بیش از ۱۹ میلیون هکتار است علاوه بر آن ۵۰ درصد پست‌های سازمان بلاتصدی است.
انصاری خاطر نشان کرد: به ازای ۶۷۰ صنعت یک کارشناس پایش وجود دارد که تعداد صنایع در شهرهای صنعتی بیش از این است‌. در سطح حفاظتی سهم هر محیط بان ۷ برابر استاندارد جهانی است.
انصاری گفت: بر موضوع سوخت نظارت خواهیم داشت. تصمیم گرفتیم در سازمان حفاظت محیط زیست بر موضوع سوخت نظارت داشته باشیم و پایش های سوخت را به صورت فصلی مجدداً آغاز کنیم.
 
قرار نبود که با توقف مازوت سوزی در سه نیروگاه، آلودگی هوای تهران هم کاهش یابد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به توقف مازوت سوزی در سه نیروگاه اشاره‌کرد و افزود: قرار نبود که با توقف مازوت سوزی در سه نیروگاه، آلودگی هوای تهران هم کاهش یابد چون منابع انتشار آلایندگی در کلانشهرها متفاوت است و بر اساس همان هم تصمیم می‌گیریم.
وی اظهارداشت: منبع تصمیم گیری ما سیاهه انتشار آلایندگی است بنابراین نقش مازوت در هوای سه کلانشهری که مازوت سوزی در آنها متوقف شد محرز بود، نقش ذرات معلق در هوای تهران به منابع متحرک بر می‌گردد که سهم ۵٨ درصدی دارد از این رو باید تمرکز بر روی خروج خودروهای فرسوده باشد.
وی ادامه داد: بنابراین اولویت در تهران و شهری مانند مشهد منابع متحرک ازجمله اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده و توسعه حمل و نقل عمومی است. متأسفانه نسبت اسقاط به تولید بسیار ناچیز بود حتی اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده صفر بود در حالیکه ٢ تا سه برابر خودرو آلودگی به همراه دارد.
 
جزئیاتی از فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه
انصاری گفت: در زمینه فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه تا کنون چندین جلسه با معاون اول رئیس جمهور داشتیم که در آن بر لزوم بازنگری در ساختار و برخی تصمیمات و مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید و یک سری پیشنهادات را مطرح کردیم.
معاون رئیس جمهور افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال بازنگری در ساختار و تصمیمات ستاد احیای دریاچه ارومیه است. معتقدیم که ساختار باید مانند گذشته به روند ملی برگردد و تنها آذربایجان غربی نمی‌تواند مشکلات دریاچه ارومیه را حل کند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: البته ستاد احیا دریاچه ارومیه اقدامات خوبی را نیز در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزازی انجام داده اما به نظر می‌رسد این اقدامات به ویژه در بحث کشاورزی کافی بود چون در غیر این صورت اکنون شرایط دریاچه بهتر از امروز بود.
انصاری توضیح داد: طبق آمار رسمی سازمان برنامه و بودجه، ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه دریافت کرده و اعداد دیگری که بعضاً در رسانه گفته می‌شود، درست نیست.
 
انتقال تجربیات در اجلاس کاپ ۲۹

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به اجلاس کاپ ۲۹ اشاره کرد و گفت: ما با دبیر کل دیدار خوبی داشته‌ایم و در راستای همکاری با کشورهای عضو اکو نیز به نتایج مطلوبی در اجرای اقتصاد سبز رسیده‌ایم. اساساً کاپ ۲۹، بیشتر رویکرد مالی داشته است و این مسائل در باکو مطرح بود و کشورهای توسعه یافته بیشترین سهم را در تولید گاز گلخانه‌ای دارند و مقرر شد باید چه سازکارهایی داشته باشند و فرآیندها چگونه در نظر گرفته شود.

انصاری گفت: در خصوص روابط ایران و روسیه در حوزه محیط زیست، جلسه‌ای داشتیم. در موضوعات مختلف در حوزه انرژی و تنوع زیستی، مدیریت آلودگی‌ها، در اجلاس اخیر باکو نیز شرکت کردیم. با مدیران قزاقستان، ارمنستان، ترکمنستان صحبت کردیم، در حوزه آب و محیط زیست امیدواریم با انتقال تجربیات داشته باشیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar