نماد آخرین خبر

افزایش ۲۰ درصدی حقوق معلمان در فروردین ۱۴۰۴؛ وعده‌ای که به تأخیر افتاد

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
افزایش ۲۰ درصدی حقوق معلمان در فروردین ۱۴۰۴؛ وعده‌ای که به تأخیر افتاد

باشگاه خبرنگاران/در حالی که وزارت آموزش و پرورش وعده افزایش ۲۰ درصدی حقوق معلمان از فروردین ۱۴۰۴ را داده بود، این افزایش با تأخیر مواجه شد و حقوق فروردین‌ماه فرهنگیان بدون اعمال این افزایش واریز شد.

بر اساس اعلام منابع رسمی، قرار بود حقوق فروردین‌ماه ۱۴۰۴ فرهنگیان با افزایش ۲۰ درصدی و به‌همراه حق‌التدریس همان ماه، از عصر روز یک‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۴ به‌صورت هماهنگ برای تمامی شاغلین فرهنگی واریز شود.

اما در عمل، حقوق فروردین‌ماه بدون اعمال این افزایش واریز شد و وعده پرداخت مابه‌التفاوت به ماه‌های بعدی موکول گردید.

این تأخیر در پرداخت افزایش حقوق، نارضایتی گسترده‌ای را در میان معلمان و فرهنگیان کشور به‌دنبال داشت. بسیاری از آنان در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این موضوع اعتراض کردند و خواستار شفاف‌سازی و اجرای به‌موقع وعده‌های داده‌شده شدند.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند که تأخیر در اعمال افزایش حقوق به‌دلیل مشکلات فنی در نرم‌افزار جدید «حقوق و دستمزد تحت وب» بوده و تلاش می‌شود تا مابه‌التفاوت حقوق فروردین‌ماه در اسرع وقت به حساب فرهنگیان واریز شود.

مقایسه حقوق معلمان ایران و ترکیه

در حالی که میانگین حقوق معلمان در ایران در سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون تومان برآورد شده است، معلمان در ترکیه با سابقه بیش از ۲۵ سال، حقوقی در حدود ۱۵٬۱۰۰ لیر ترکیه دریافت می‌کنند. با توجه به نرخ ارز، این مبلغ معادل تقریباً ۲۵ میلیون تومان است.

این مقایسه نشان می‌دهد که با وجود افزایش حقوق معلمان در ایران، فاصله قابل توجهی با حقوق معلمان در کشورهای همسایه وجود دارد؛ به‌ویژه اگر در نظر بگیریم که سطح تورم و هزینه‌های زندگی در ایران همچنان بالا باقی مانده است.

حقوق معلم و تأثیر آن بر کیفیت آموزش

کارشناسان آموزشی معتقدند حقوق پایین و بی‌ثباتی مالی یکی از اصلی‌ترین دلایل افت انگیزه شغلی، فرسودگی روانی و حتی ترک خدمت در میان معلمان است.
پژوهش‌های داخلی نیز نشان داده‌اند که هرچه رضایت معلمان از وضعیت معیشتی‌شان بیشتر باشد، کیفیت آموزش، تعهد به شغل و تعامل مؤثر با دانش‌آموزان نیز افزایش می‌یابد.

بسیاری از معلمان در سال‌های اخیر ناچار شده‌اند برای تأمین مخارج خود به شغل دوم یا سوم روی بیاورند؛ امری که به‌طور مستقیم بر کیفیت تدریس و تمرکز آن‌ها در کلاس درس تأثیر منفی می‌گذارد.

معصومه سادات حسینی زاده

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره