نماد آخرین خبر

گزینش آموزش‌وپرورش: سلامت روان معلمان را بررسی نمی‌کنیم

منبع
فارس
بروزرسانی
گزینش آموزش‌وپرورش: سلامت روان معلمان را بررسی نمی‌کنیم

فارس/ مدیرکل گزینش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: مسئولیت بررسی سلامت روان معلم بر عهده گزینش نیست یعنی گزینش ابزار ندارد.

رضا روستایی مدیرکل گزینش وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش‌وپرورش خبرگزاری فارس درباره فرایند جذب معلم، اظهار کرد: معتقدم جذب نیروی انسانی باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد چون ۴ سال فرد را آموزش می‌دهیم تا معلم شود و به کلاس درس برود وقتی به دلیل کمبود معلم و برنامه‌ریزی غلط در طول چندین سال گذشته مجبور می‌شویم از طریق ماده ۲۸ یعنی آزمون استخدامی معلم جذب کنیم این نیرو با حداقل آموزش به کلاس درس می‌رود یا اینکه مجلس قانون مصوب می‌کند و اجازه جذب نیروهایی مثل نهضت، خرید خدمات و... را به‌عنوان معلم صادر می‌کند که این افراد نیز حداقل آموزش را دریافت کرده‌اند.

وی به فرایند جذب در آموزش‌وپرورش اشاره کرد و افزود: در آزمون استخدامی و جذب دانشگاه فرهنگیان ۳ محور برای جذب نیروی انسانی تعریف می‌شود که شامل آزمون کتبی، مصاحبه تخصصی و گزینش است.

روستایی با تأکید بر اینکه گزینش ضوابط عمومی را طبق قانون بررسی می‌کند، ادامه داد: طبق ماده ۲ قانون گزینش باید این ملاک‌هایی چون اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان رسمی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، التزام عملی به احکام اسلام، اعتقاد و التزام به ولایت‌فقیه، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی، عدم اشتهار به فساد اخلاقی و تجاهر به فسق، عدم سابقه وابستگی تشکیلاتی، هواداری از احزاب و سازمان‌ها و گروه‌هایی که غیرقانونی بودن آنها از طرف مقامات صالحه اعلام شده یا می‌شود مگر آنکه توبه آنها احراز شود، عدم سابقه محکومیت کیفری مؤثر و عدم اعتیاد به مواد مخدر بررسی کند.
 
وی تصریح کرد: ما فقط می‌توانیم درباره این مسائل بررسی کنیم اما وقتی می‌گویید سلامت روانی افرادی که می‌خواهند معلم شوند را بررسی می‌کنید؟ باید بگوییم مسائل روانی واقعاً در اختیار ما نیست و ابزار سنجش آن را نداریم و این را باید در مرحله مصاحبه تخصصی بررسی کنند.

وی افزود: مشاور و روان‌شناس در جلسات آنها حضور دارد اما بررسی دقیق بستگی دارد به ابزاری که در اختیار دارند و من اطلاع ندارم که چه ابزار تخصصی را در اختیار دارند.

مدیرکل گزینش وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه برای فرایند جذب می‌توان یک فرایند کلی تعریف کرد یعنی گزینش و مصاحبه تخصصی به یک قالب برود، ادامه داد: ابزار ما برای بررسی صلاحیت یک نفر مصاحبه، تحقیق و استعلام است که هر کدام از این سه مغایرت داشته باشد، ۳ نفر عضو درباره آن رأی می‌دهند و فرصت اعتراض تا دیوان عدالت اداری وجود دارد. براین‌اساس تعریف گزینش و جذب نیروی انسانی باید متفاوت باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا گزینش مسائل اخلاقی اعتقادی و سیاسی را بررسی می‌کند؟»، گفت: طبق قانون بررسی وضعیت اخلاقی، اعتقادی و سیاسی داوطلبان با گزینش است و در مسائل اخلاقی هم طبق قانون ملاک حال فعلی افراد است یعنی امروز فرد را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم مشکل اخلاقی در گذشته نداشته و امروز هم ندارد و تأیید می‌شود اما ممکن است که در سال‌های آینده انحراف اخلاقی پیدا کند. در این حالی است که وظیفه گزینش این است تا گزارش این موضوع رسید بلافاصله اقدام کند.
 
روستایی اظهار کرد: اصرار بنده این است که باید نیرو را از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب کنیم و ۴ سال فرصت داریم بررسی کنیم. درهرحال مسئولیت بررسی سلامت روان معلم بر عهده گزینش نیست یعنی گزینش ابزار ندارد اما وقتی به تحقیق محلی می‌رویم و درباره خصوصیات رفتاری نامناسب فرد بگویند قطعاً اجازه نمی‌دهیم به کلاس درس برود اما گاهی ممکن است در تحقیقات محلی این موضوع بیان نشود و در مصاحبه هم مشخص نمی‌شود و استعلام فرد از مراجع امنیتی هم مثبت باشد و در نتیجه فرد تأیید شود اما در ابتدا استخدام پیمانی است و اگر در حین خدمت این اقدام ناپسندی کند، برخورد می‌شود و اگر دانشجو معلم هم باشد می‌توانیم اخراجش کنیم

وی تصریح کرد: متخصصان شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی و شورای‌عالی آموزش‌وپرورش باید بنشینند و تصمیم بگیرند که برای بررسی دقیق سلامت روان معلمان چه‌کار کنیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar