تاکسیهای برقی با وام میلیاردی و باتری اشانتیون در تهران!

فارس/ نیمی از تاکسیهای فعال در تهران فرسوده و آلاینده هستند، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از ارائه تسهیلات یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی با اقساط ۵ ساله برای نوسازی ناوگان خبر میدهد.
«سرعت فعلی نوسازی تاکسیها لاکپشتی است و با این روند باید ۵۵ سال منتظر ماند.» این را جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران میگوید. اما رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران نظر دیگری دارد و میگوید که «از هر سه تاکسی موجود در تهران، تا پایان سال یکی برقی میشود.»
اواخر سال ۱۴۰۲، شهرداری تهران قرارداد خرید بیش از ۲۷ هزار تاکسی برقی را با چین امضا کرد. در حال حاضر، ۱۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی وارد شده و واجدین شرایط میتوانند برای ثبتنام به دفتر مرکزی تاکسیرانی در میدان انقلاب مراجعه کنند.
بر اساس قانون، دولت باید از محل تبصره ۱۲ (صرفهجویی در مصرف سوخت) مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به رانندگان خودروهای برقی پرداخت کند، اما این حمایت تاکنون محقق نشده است.
فواد ترابی، کارشناس اجتماعی، معتقد است که رانندگان از پس هزینههای نوسازی برنمیآیند و تنها هزینه خرید یک باتری برای این خودروها بهاندازه نیمی از قیمت خودرو است. در مقابل کارشناس شهری داریوش کامرانی میگوید که «برای این تاکسیها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وام صفر درصد با اقساط ۵ ساله در نظر گرفته شده و همچنین بهمنظور حمایت از تاکسیرانی، یک باتری خودرو نیز بهصورت اشانتیون اهدا میشود.» در حال حاضر، از هر دو تاکسی موجود در تهران، یکی فرسوده و آلاینده است. کارشناسان تأکید دارند که بر اساس قانون، باید ۱۰ هزار دستگاه خودروی برقی از یارانه ماده ۱۲ (کمک بلاعوض) بهرهمند شوند تا رانندگان بتوانند برای نوسازی ناوگان اقدام کنند چرا که پرداخت اقساط با هزینههای موجود برای رانندگان سخت است.