نماد آخرین خبر

حاجی بابایی: راه آبادانی کشور توجه به آموزش و پرورش است

منبع
ايرنا
بروزرسانی
حاجی بابایی: راه آبادانی کشور توجه به آموزش و پرورش است

ایرنا/ تهران - ایرنا - نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: راه آبادانی کشور، توجه به آموزش و پرورش است و اگر جای جای کشور آباد شود اما آموزش مشکل داشته باشد بازهم راه به جایی نخواهیم برد.  

به گزارش ایرنا، حمیدرضا حاجی بابایی امروز شنبه(۱۳ اردیبهشت ماه) به مناسبت فرا رسیدن هفته معلم و به منظور بررسی مشکلات این حوزه در جمع مدیران و معلمان آموزش و پرورش که در مرکز امور نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: مجلس همیشه با مصوبات کمیسیون آموزش و تحقیقات همراه بوده است و در راستای به نتیجه رساندن «نظام رتبه‌بندی معلمان» نیز زمان و انرژی بسیاری گذاشت.

وی ضمن انتقاد از عدم اجرای رتبه بندی معلمان در دولت گذشته، افزود: هرچند مجلس به‌معنای واقعی به اجرای این قانون کمک کرد، اما متاسفانه قانون مذکور به درستی اجرا نشد و عجیب است عده‌ای نمی‌توانند معلمان و آموزش و پرورش را در حد و قواره خودش ببینند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در اجرای قانون «رتبه‌بندی معلمان» حواشی زیادی آورده می‌شود، مانند اینکه آیا شامل اداری‌ها یا معلمان تازه جذب شده هم می‌شود. در حالی که تمامی این موارد راهکار قانونی و اجرایی دارد.

حاجی بابایی با بیان اینکه قانون بسیار خوب رتبه‌بندی معلمان به دلیل اجرای بد به کام معلمان تلخ شد، تصریح کرد: در حالی که معلم قله‌ای است که اگر به آن توجه نکنیم تمامی دامنه‌ها آسیب خواهند دید.

وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان فقط باید توسط معلمان تعلیم و تربیت شوند، گفت: فقط در این شرایط، بسیاری از مشکلات در کشور افول پیدا خواهد کرد. لذا امید است به زودی و به فضل الهی از معبرهای اقتصادی عبور کنیم و دست دولت باز شود تا معلمان و مدارس مورد توجه قرار گیرند.

نماینده مردم همدان در مجلس خاطرنشان کرد: باید درنظر داشت که آبادانی مملکت فقط یک راه دارد و آن هم توجه به آموزش و پرورش است و اگر جای جای کشور آباد شود اما آموزش مشکل داشته باشد بازهم راه به جایی نخواهیم برد.

اساسی‌ترین مشکلات آموزش و پرورش عدم ثبات مدیریتی است

در ادامه علی‌رضا منادی سپیدان با اشاره به ۱۳ هزار شرکت دانش‌بنیان که ۷۰۰ هزار نخبه و اساتید در این شرکت‌ها فعال هستند، اظهار کرد: باید بررسی کرد معلمان و فرهنگیان در کجایی این زنجیره قرار گرفته‌اند. از طرفی توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان به معنای توسعه علم و دانش به صورت توامان است، البته معلمان تربیت‌کننده این نخبگان هستید تا جایی که ما اکنون در بسیاری از علوم پیشران هستیم.

وی یکی از اساسی‌ترین مشکلات آموزش و پرورش را عدم ثبات مدیریتی برشمرد و گفت: اگر ما به یک وزیر و مدیر با توان متوسط اجازه فعالیت حداقل حدود ۷ سال را بدهیم، به مراتب سیستم آموزش و پرورش بهتری خواهیم داشت. اما در طول ۱۰ سال حدود ۱۱ وزیر آموزش و پرورش جا به جا شده و این آسیب بزرگی محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ۱۴ قانون توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس برای افزایش کیفیت آموزش تصویب شده، یادآور شد: برای چهار قانون، جایزه ملی قانون دریافت کرده‌ایم که یکی از آن‌ها «قانون رتبه‌بندی معلمان» است که به اجرای صحیح نیاز دارد چراکه تنها تحول اصلی برای معلمان در یک صد سال گذشته همین قانون است.

منادی یادآور شد: این قانون در حالی بد اجرا شد که دولت‌ وقت در بدترین شرایط مالی ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی به آموزش و پرورش بودجه تخصیص داد، اما معلمان به دلیل اجرای نادرست قانون همچنان ناراضی هستند.

در ادامه شاهرخ رامین نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: درخواست‌هایی همچون ترمیم بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش، اصلاح معیشت معلمان، استخدام بیشتر سرایه‌داران مدارس و... کاملا به جا است، لذا باید با جدیت در راستای حل این مشکلات قدم بر داریم.





به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar