چند روایت و هشدار؛ ماجرای نیمهشب، این بار در یک «تاکسی اینترنتی»

ایرنا/ تهران- ایرنا- هنوز هم وقتی از آن شب کذایی میگوید، میترسد و میلرزد، گویا یک آن خود را در آن لحظهای میبیند که بیدرنگ جسمش را از یک تاکسی در حال حرکت به بیرون پرتاب میکند بدون اینکه ثانیهای درنگ کند یا فرصت هر نوع حرکت یا تصمیمی را به رانندهای بدهد که میبیند افکار شومی در سر میپروراند.
ساعت ۱۰ شب است، تاکسی اینترنتی میگیرد تا از یک نقطه از شهر تهران به نقطه دیگری سفر کند، خیالش راحت است که از تاکسی اینترنتی شناختهشدهای استفاده میکند، اما نمیداند چه در انتظار او است. وقتی وارد خودرو میشود، چراغ خودرو روشن و راننده صندلیاش را به سمت عقب خم کرده به اندازهای که به مسافر مشرف است؛ این رفتار غیرعادی به نظر میآید. کمی شک کرد، دقایقی نگذشت، راننده شروع به صحبت کرد: «چه نام زیبایی داری؟ خودت درخواست خودرو دادی یا فرد دیگری؟»
همین طور که راننده مشغول صحبت است، او متوجه چاقویی میشود که در دست راست راننده است، بدون اینکه فرصتی به او بدهد تا مرکز شهر را رد کند و به خیابانهای خلوت برود یا از مسیر اصلی منحرف شود، با قدرتی که میگوید خداوند به او داد، در خودرو را باز و خود را به بیرون پرتاب میکند، راننده هم با سرعت گاز ماشین میگیرد و فرار میکند.
مردم دور او جمع میشوند، اورژانس را خبر میکنند، اما حال خوبی ندارد، غیر از آسیبهای ناشی از پرتاب شدن به بیرون، روحش به شدت آسیب دیده است، ترسی عمیق همراه با استرس و اضطراب وصفناپذیر. سرتاسر وجودش میلرزد، همه چیز در یک لحظه اتفاق افتاد، نفس و زبانش بند آمد همچون گنجشکی که اسیر دستان شکارچی است. اورژانس از راه میرسد و او را به بیمارستان میبرد اما هنوز از شدت ترس، درد بدن و کوفتگیهای ناشی از پریدن از خودرو را درک نمیکند؛ هر آنچه هست، ترس است و ترس.
پرستاران از او شرح واقعه را میپرسند و او آنچه را اتفاق افتاده بود، تشریح میکند. افراد حاضر از شنیدن ماجرا نگران میشوند و میترسند چون آنها هم از تاکسیهای اینترنتی به کرات و در طول شبانهروز استفاده میکنند یا برای خودشان یا اعضای خانواده و کودکان.
میگوید با فعال کردن دکمه امنیت سفر، پیامکی آمد، امنیت سفر ... فعال شد، آقا/ خانم .... از تیم امنیت... سفر شما را دنبال میکند و به زودی با شما تماس می گیرد. لطفا خونسردی خود را حفظ کنید و از روش بودن مکانیاب گوشی مطمئن شوید. بعد از انتقال به بیمارستان پیامک دیگری آمد نتیجه درخواست امنیت سفر شما بررسی و ترتیب اثر داده شد. میگوید «بارها و بارها از سوی اداره حقوقی و پاسخگویی به شکایات تاکسی اینترنتی تماس گرفته و جویای حالم شدند اما به لحاظ قانونی و حقوقی کاری از دستشان برنمیآمد جز احوالپرسی و غیرفعال کردن کد کاربری راننده خاطی. اکنون شکایت کرده و به پزشکی قانونی رفتهام و مراحل شکایت را طی میکنم.»
این یک داستان نیست، نمونه عینی از یک اتفاق واقعی است؛ اتفاقی که شاید زنگ خطری از جنس آسیبهای اجتماعی باشد؛ زنگ خطری که اگر به آن بیتوجه باشیم و مسئولان را نسبت به آن آگاه نکنیم، شاید شاهد عواقب بدتری از این نوع آسیبها خواهیم بود. البته شاخههای دیگری از آسیبهای تاکسیهای اینترنتی نمود یافته که با کمی گشت و گذار در فضای مجازی به آنها پی خواهیم برد.
در موردی، خانمی میگفت، از یکی از تاکسیهای اینترنتی درخواست خودرو کرده بود تا محصولی را به مقصد برساند، راننده نه تنها محصول را به مقصد نرساند بلکه تلفن همراهش را نیز از دسترس خارج کرد بود این در حالی است که مسئولان تاکسیهای اینترنتی به رغم پیگیریهای مستمر، پاسخگو نبودند.
در موارد دیگری دیده شده که مشخصات خودرو یا راننده با درخواست مسافر، مطابقت نداشته و راننده اذعان کرده که خودرواش را عوض کرده در حالی که مشخصات مسافر را میدانست.
در موارد دیگری راننده، خانمی را به رغم داشتن بار بسیار در وسط اتوبان پیاده کرده بود یا راننده دیگری از مسافری خواسته بود تا لغو سفر بزند. مسافر دیگری می گفت لبتابم را در خودروی اینترنتی جا گذاشتم بلافاصله با راننده تماس گرفته و همچنان که او را میدیدم درخواست کردم تا بایستد تا لب تابم را تحویل بگیرم با لحنی آسوده گفت، میخواستی جا نگذاری. با وجود پیگیریهای بسیار از پشتیبانی، آنها گفتند مسئولیتی در قبال وسائل شما نداریم.
خانمی میگفت: روزی عجله داشته و تاکسی اینترنتی گرفتم، راننده پسرجوانی بود که گوشواره به گوش داشت، رکابی تنش کرده بود و تمام دست و بازوهایش خالکوبی بود. به نظر هم میرسید حالت طبیعی ندارد. من ترسیده بودم و دستم را محکم به قفل خودرو گره کرده بودم که اگر اتفاقی افتاد، خودم را به بیرون پرت کنم، پسر جوان که متوجه ترس و وحشت من شده بود، لباسش را پوشید و گفت: بابا آن طوری که فکر میکنی، نیست، نترس. با ترس و وحشت به مقصد رسیدم اما بعد پشیمان شدم که چرا تاکسی اینترنتی گرفتهام.
شاید لازم باشد نحوه استفاده از تاکسیهای اینترنتی، باید و نبایدهای قانونی آن را آموزش ببینیم، اما با وجود همه این آموزشها چگونه میتوانیم از سلامت روان رانندگان تاکسیهای اینترنتی اطمینان حاصل کنیم؟ آیا رانندگان این تاکسیها احراز هویت شده و دارای مدارک سوء پیشنینه هستند؟ چنانچه دارای همه این مدارک باشند، چگونه میتوان آسوده بود در صورت ارتکاب موارد خلاف قانون و اخلاق با قاطعیت با آنها برخورد کرد؟
شاید لازم باشد نحوه استفاده از تاکسیهای اینترنتی و باید و نبایدهای قانونی آن را آموزش ببینیم اما با وجود همه این آموزشها چگونه میتوانیم از سلامت روان رانندگان تاکسیهای اینترنتی اطمینان حاصل کنیم؟
آسیبهای احتمالی تاکسیهای اینترنتی چند ُبعدی است چرا که رانندگان این تاکسیها نیز نگرانند که مبادا مورد خفتگیری، سرقت یا هر اتفاق بد دیگری قرار گیرند. خانم جوانی که سرپرست خانواده بود و با کار در تاکسیهای اینترنتی امرار و معاش میکرد، می گفت: خرج ۲ فرزند خردسالم را تامین میکنم و از کارم راضی هستم اما بارها شده وقتی مسافر سوار کردم، نگران بودم تا مبادا به تور آدمهای بد بخورم، خداروشکر تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است اما عموما سعی میکنم از ساعت هفت شب به بعد هیچ درخواستی را قبول نکنم.
با وجود آسیبهای حداقلی تاکسیهای اینترنتی که البته حداقل آن هم بسیار است چرا که لطمههای جبرانناپذیر روحی و روانی بر شهروندان اعم از مسافر و راننده باقی میگذارد اما بسیاری از شهروندان از چنین امکانی در عصر کنونی بسیار راضی هستند و در کنار درخواست افزایش خدمات روزافزون از سوی تاکسیهای اینترنتی، خواهان برقراری نظم و امنیت بیشتری در بستر این نوع تاکسیها هستند.
به عنوان مثال شهروندی میگفت: من از این تاکسیها خیلی راضی هستم، هزینه پرداختی معقول و به صرفه است، خدمات پشتیبانی دارد به عنوان مثال می توانید مشکلات خود در مورد خودرو یا راننده و همچنین هزینه یا نرمافزار را در اختیار مدیریت این سرویس قرار دهید از طرفی امکان تماس با پشتیبان نیز وجود دارد.
شهروندی دیگری میگوید: امکان رصد خودرو در طول مسیر توسط شرکت، راننده، مسافر و خانواده فراهم است. رانندگان فعال در این نرم افزارها حاضر به تغییر مسیر نیستند هر چند در برخی مواقع این ضرورت پیش میآید؛ آن هم به دلیل ترافیک یا تراکم خودرو اما با این حال مسیر خود را از آن جایی که رصد می شوند، به هیچ عنوان تغییر نمی دهند.
روند تأیید صلاحیت و نظارت بر عملکرد کاربران راننده
سرهنگ «رامین پاشایی» رییس مرکز امداد و فوریتهای سایبری پلیس فتا فراجا در گفت و گو با پژوهش ایرنا در مورد روند تأیید صلاحیت و نظارت بر عملکرد کاربران راننده میگوید: در تاکسیهای اینترنتی روند ثبتنام و تأیید صلاحیت و همچنین نظارت بر عملکرد کاربران راننده در دوران فعالیت در ناوگان مراحل مختلفی دارد که شامل احراز هویت، آموزش، بررسی دقیق سوابق کاربران راننده توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا و ارزیابیهای مستمر بر اساس بازخوردها و گزارشهای کاربران میشود. در مرحله ثبت نام، متقاضیان برای پیوستن به ناوگان تاکسیهای اینترنتی ثبتنام میکنند و مدارک لازم برای فعالیت را به این شرکتها ارائه میکنند. در بخش احراز هویت، یک تیم ناظر در تاکسی اینترنتی مربوطه، تمامی مدارک فرد و خودرو را با یکدیگر تطبیق میدهند و در صورت مطابقت و صحت مدارک، روند تأیید صلاحیت با ارسال اطلاعات فرد متقاضی به پلیس اماکن فراجا آغاز میشود.
یک تیم ناظر در تاکسی اینترنتی تمام مدارک فرد و خودرو را با یکدیگر تطبیق میدهند و در صورت مطابقت و صحت مدارک، روند تأیید صلاحیت با ارسال اطلاعات فرد متقاضی به پلیس اماکن فراجا آغاز میشود
پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا با در اختیار داشتن بانکهای اطلاعاتی متعدد، سوابق متقاضی را از طریق شماره ملی از چندین منبع مختلف، بهصورت همهجانبه بررسی میکند و در نهایت نتیجه استعلام (تأیید یا رد صلاحیت) را ظرف ۲۴ ساعت بهصورت آنلاین به تاکسی اینترنتی مربوطه اعلام میکند در این فرآیند پلیس فراجا جرایمی را که برای فعالیت در ناوگان تاکسیهای اینترنتی نامتناسب شناخته میشوند در نظر میگیرد و با بررسی سوابق قضایی و کیفری متقاضیان، کسانی را که سابقه کیفری موثر دارند و مرتکب افعالی شدهاند که میتواند برای جابهجایی مسافر نامناسب باشد رد صلاحیت میکند. نتیجه نهایی این استعلام بدون ذکر دلیل رد صلاحیت افراد به تاکسی اینترنتی مربوطه اعلام میشود. روند این بررسی به گونهای است که حتی افرادی که گواهی عدم سوءپیشینه دارند، ممکن است برای فعالیت در ناوگان تاکسیهای اینترنتی و حملونقل کاربران مسافر توسط پلیس نظارت بر امکان فراجا تأیید نشوند.
پس از تأیید صلاحیت کاربران راننده توسط پلیس اماکن فراجا، تاکسی اینترنتی مربوطه دوره آموزشی جامعی را برای آنها برگزار میکند. محتوای آموزشی این دوره که در ابتدای شروع فعالیتشان به آنها ارائه میشود، شامل آموزشهای متنوعی از جمله نحوه کار با اپلیکیشن تا آشنایی با قوانین تاکسیهای اینترنتی و اصول امنیت سفر میشود. هدف از این آموزش، آمادهسازی کاربران راننده برای ارائه خدمات و داشتن سفر امنتر برای خودشان و کاربران مسافر است.
تایید صلاحیت هر ۶ ماه یک بارِ کاربران
پلیس با بررسی سوابق قضایی و کیفری، کسانی را که سابقه کیفری موثر دارند و مرتکب افعالی شدهاند که میتواند برای جابهجایی مسافر نامناسب باشد، رد صلاحیت میکند
وی در پاسخ به این سئوال که آیا عملکرد و رفتار رانندگان توسط پلیس نظارت میشود، میگوید: پلیس اماکن فراجا، تاکسیهای اینترنتی بهصورت پیوسته عملکرد کاربران راننده را بر مبنای بازخورد و گزارشهای کاربران مسافر بررسی میکند. بر اساس نتایج این بررسیها و صحت گزارشها و امتیازات ثبت شده در پایان سفر، تاکسی اینترنتی مربوطه ناوگان فعال خود را پایش میکند. در این روند، کاربران راننده ممکن است بر اساس عملکردشان بهطور موقت یا دائم غیرفعال شوند. در صورت غیرفعال شدن موقت، در یک بازه زمانی مشخص، کاربر راننده برای مواردی مثل انجام تست اعتیاد، آزمون روانشناسی یا آموزش مجدد قوانین ارجاع داده میشود. به علاوه، روند تایید صلاحیت فراجا هر ۶ ماه یکبار برای کاربران راننده فعال تکرار میشود.
وی در مورد ارزیابی عملکرد کاربران رانندگان نیز اینگونه می گوید: این ارزیابی بر مبنای اطلاعات بهدست آمده بهصورت مستمر صورت میگیرد، اول امتیازدهی سفر و بازخورد کاربران در پایان سفر و بررسی دقیق گزارشهای کاربران به پشتیبانی در مورد هر نوع رفتار غیرحرفهای یا تخلف کاربران راننده انجام میشود.
از دیگر اقدامات تاکسیهای اینترنتی در فرآیند ارزیابی عملکرد کاربران راننده شامل آزمونهای روانشناسی برای ارزیابی سلامت روان کاربران و شناسایی افراد مستعد بروز مشکلات رفتاری است. آموزش مستمر به کاربران راننده برای ارتقای سطح آگاهی و مهارتهای آنها، امکان گزارشدهی سریع و آسان در پایان سفر برای کاربران مسافر در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در مشخصات خودرو یا کاربر راننده با اطلاعات داخل اپلیکیشن، پیگیری سریع و دقیق گزارشهای کاربران و انجام اقدامات لازم در صورت تأیید تخلف کاربر راننده از دیگر اقدامات پلیس است.
همچنین برای پیشگیری از بروز مشکلات در سفر و همچنین بهبود فرآیندهای فعلی اقداماتی اعم از استفاده از الگوریتمهای پیشرفته برای شناسایی الگوهای رفتاری غیرعادی و پیشبینی مشکلات احتمالی، همکاری با متخصصان روانشناسی برای طراحی برنامههای آموزشی و مشاورهای برای کاربران راننده و بروز رسانی مداوم فرآیندها و سیاستهای ایمنی بر اساس آخرین فناوریها و بهترین شیوهها انجام می شود.
در چه شرایطی حساب کاربری کاربران راننده غیرفعال میشود؟
وی همچنین در مورد شرایط غیرفعال شدن حساب کاربری رانندگان تاکسیهای اینترنتی میگوید: در ناوگان تاکسیهای اینترنتی، حساب کاربری رانندگان ممکن است به دو صورت دائم یا موقت غیرفعال شود. تصمیمگیری درباره عملکرد راننده که پس از بررسی کامل و دقیق انجام میشود بر اساس اطلاعات به دست آمده از ۲ شیوه سیستم امتیازدهی در صفحه بازخورد سفر و تماس با پشتیبانی است. بر اساس سیستم امتیازدهی، اگر متوسط امتیاز کاربر راننده از پنج امتیاز به پایینتر از ۴/۲ برسد، به او هشدار و آموزشهای لازم داده میشود. اگر کاربر راننده، طی یک ماه آتی، موفق به افزایش امتیاز خود نشود، بهصورت خودکار توسط تاکسی اینترنتی مربوطه برای مدت مشخصی غیرفعال میشود و باید در کلاسهای آموزشی حاضر شود، تا بتواند فعالیتش را از سر بگیرد. در فرصتی یک ماهه راننده باید تلاش کند با جلب رضایت مسافران امتیاز خود را افزایش دهد و در غیراینصورت برای همیشه غیرفعال میشود.
در بررسی عملکرد کاربران راننده بر اساس گزارش کاربران نیز اگر گزارش مسافران در دسته موارد حساس و حاد قرار بگیرد، حساب کاربری راننده بهصورت دائم غیرفعال میشود و کاربر راننده دیگر اجازه فعالیت در تاکسی اینترنتی را نخواهد داشت.
اگر گزارش مسافران در دسته موارد حساس و حاد قرار گیرد، حساب کاربری راننده بهصورت دائم غیرفعال میشود و دیگر اجازه فعالیت در تاکسی اینترنتی را نخواهد داشت
هشدارها: از این اقدامها پرهیز کنید
رییس مرکز امداد و فوریت های سایبری پلیس فتا فراجا با بیان اینکه کاربران تاکسیهای اینترنتی با رعایت شرایط و قوانین میتوانند گام موثری در جهت حفظ کیفیت سفرها بردارند به ارائه هشدارهایی دراین زمینه میپردازد:
درخواست سفر برای دیگران و عواقب آن
اگر به هر دلیلی میخواهید با حساب کاربری شخصی خودتان برای دیگران تاکسی اینترنتی بگیرید باید بدانید که استفاده از خدمات اپلیکیشنها نیازمند ساخت حساب کاربری است. به یاد داشته باشید که مسئولیت رفتار مسافری که برای او تاکسی اینترنتی میگیرید در حین سفرش متوجه کاربر است. تاکسیهای اینترنتی امکان پیگیری هویت افرادی که با حساب دیگران درخواست سفر خود را ثبت کردند، ندارند و در صورت بروز هرگونه مشکلی به فرد درخواستدهنده مراجعه خواهد شد. تاکسیهای اینترنتی برای افرادی که میخواهند از حساب کاربری دیگران استفاده کنند یک قابلیت مهم و کاربردی به نام درخواست خودرو برای دیگری دارد.
درخواست تاکسیهای اینترنتی برای افراد کمتر از ۱۸ سال
ممکن است برخی والدین با حساب کاربری شخصی خودشان برای فرزندانشان تاکسی اینترنتی بگیرند. در نظر داشته باشید که استفاده از تاکسیهای اینترنتی برای اشخاص کمتر از ۱۸ سال مجاز نیست و والدین یا یک فرد بزرگسال حتما باید در طول سفر فرنزدان را همراهی کند. بر اساس قوانین، تنها اشخاصی که بیشتر از ۱۸ سال دارند، میتوانند اقدام به ساخت حساب کاربری در این اپلیکیشن کنند.
کارت به کارت کردن هزینه سفر
به یاد داشته باشید که در سفر با تاکسیهای اینترنتی انتخاب نوع پرداخت، بر اساس گزینههای پرداخت موجود در این سرویسها، با مسافر است. پرداخت نقدی و پرداخت از طریق اعتبار موجود در حساب کاربری، گزینههای موجود در سامانه هستند. در صورتی که هزینه سفر خود را از طریق کارت به کارت پرداخت کنید و هر مشکلی در این فرایند به وجود آید، متاسفانه تاکسیهای اینترنتی امکان پیگیری موضوع را نخواهد داشت. بنابراین همواره توصیه میکنیم تا از این نحوه پرداخت خودداری کنید. لازم به ذکر است به منظور رفاه حال کاربران راننده، مدتهاست علاوه بر امکان تسویه روزانه، امکان تسویه در لحظه نیز فراهم شدهاست. به این ترتیب کاربر راننده ۷ روز هفته و در هر زمانی میتواند تسویه حساب کند. با افزوده شدن امکان تسویه در لحظه، بهترین راه پرداخت هزینهی سفر پرداخت آنلاین است. در این شیوه هم مسافر امکان پیگیری مشکلات مربوط به پرداخت را دارد و هم راننده میتواند حساب خود را در لحظه تسویه کند. همچنین در پرداختهای آنلاین از شیوع بیماریهای مسری نیز جلوگیری میشود.
در صورتی که چهره کاربر راننده با عکس او در اپلیکیشن مطابقت نداشت، از سوار شدن خودداری کنید و بلافاصله به پشتیبانی گزارش دهید
بیتوجهی به عدم تطابق اطلاعات کاربر راننده
در صورتی که چهره کاربر راننده با عکس او در اپلیکیشن مطابقت نداشت از سوار شدن خودداری کنید و بلافاصله به پشتیبانی گزارش دهید. اگر در حین سفر متوجه این عدم تطابق شدید، میتوانید با ثبت گزارش خود پشتیبانی را از این موضوع مطلع سازید. عدم تطابق شماره پلاک خودرو نیز از دیگر مواردی است که در سفر باید به آن توجه داشته باشید. در صورت مشاهده چنین تخلفی، از سوار شدن خودداری کرده و بلافاصله به پشتیبانی گزارش دهید.
ارسال بار با سرویس جابهجایی مسافر
بر اساس قوانین و مقررات تاکسیهای اینترنتی، جابهجایی بار فقط از طریق سرویس باکس مجاز است. نوع قرارداد کاربران راننده در سرویس جابهجایی مسافر با سرویس ارسال مرسوله متفاوت است و به همین علت این سرویسها ارسال مرسوله را از طریق سرویس مسافر تایید نمیکنند. در صورتی که بار خود را با سرویس مخصوص جابهجایی مسافر ارسال کنید و نیاز به پشتیبانی داشته باشید این سرویسها به دلیل تفاوتهای قراردادی با رانندگان در۲ سرویس جابهجایی بار و مسافر به خوبی نمیتوانند از کاربر پشتیبانی کنند. همچنین بارهای با ارزش بیش از پنج میلیون تومان را با پیک موتوری این سرویسها جابهجا نکنید.
حمل اشیاء غیرمجاز و غیرمتعارف
کاربران در حین سفر نباید اشیاء غیرمجاز همراه داشته باشند؛ اشیایی نظیر مشروبات الکلی، مواد مخدر، سلاح یا سایر ادواتی که طبق قوانین کشور مجاز نیستند. کاربر مسافر در صورت همراه داشتن بار نامتعارف یا حیوان باید موضوع را قبل از رسیدن راننده با او در میان بگذارد. حمل حیوان با توافق طرفین امکانپذیر است، اما توجه داشته باشید که کاربر راننده این حق را دارد که سفر کاربر را نپذیرد. همچنین حمل حیوان تنها در جعبه یا جای مخصوص امکانپذیر است.
دنیای پیچیده امروزی به سمت فناوریهای نوین و پیشرفته میرود و برای انسان امروزی نیز گریزی جز استفاده از این فناوریها نیست اما در کنار این دنیا و ابزارهای پیچیده آن، ضمن آموزش نیاز است تا تصمیمسازان با پیشبینی آسیبهای استفاده از این تکنولوژیها، این آسیبها را به حداقل برسانند.