وزیر آموزش و پرورش: برنامههای وسیع برای ارتقای کیفیت مدارس داریم

ایرنا/ کرمان - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامههای وسیع برای ارتقای کیفیت طراحی کردیم که از مهر ۱۴۰۴ با آموزش معلمان و مدیران به عنوان ۲ مولقه ارتقای کیفیت در مدارس سراسر کشور دنبال میشود.
به گزارش ایرنا، علیرضا کاظمی عصر پنجشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش ۶ شهرستان جنوب کرمان و نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی با مشارکت مردم که در کهنوج برگزار شد افزود: شعار ما توسعه عدالت و کیفیت است که روح حاکم بر سند تحول بنیادین است و تحقق این شعار میتواند ما را به سند تحول برساند.
وی اظهار داشت: در حوزه عدالت و محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی اتفاقات بزرگی در حال رقم خوردن است؛ هزار مدرسه را بنیاد مستضعفان و هزار مدرسه را ستاد اجرایی فرمان امام میسازد، هفت هزار مدرسه را فرماندهی سپاه دستور داده که ۵۰۰ مدرسه را سازمان بسیج شروع کرده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: وقتی همه نهادها و بنگاهها پای کار آموزش و پرورش آمدند و استانداران این پرچم را به دست گرفتند، حتما اتفاقات خوبی رقم میخورد اما مهمتر از این ساختار ارتقای کیفیت است که در کنار نهضت مدرسه سازی دنبال میکنیم.
وی ادامه داد: تغییر در تجهیزات کلاسی و استاندارد سازی آنها که در این نشست هم مطرح شد، تقویت فعالیتهای فرهنگی و پرورشی و تقویت دانشگاه فرهنگیان نیز میتواند این اتفاقات را رقم بزند.
کاظمی گفت: جنوب کرمان یکی از نقاطی است که اگر کسی موضوع عدالت را دنبال میکند باید به اینجا بیاید و این سفر ما بی ارتباط با نگاه و رویکرد ما نیست لذا باید در این منطقه کاری انجام دهیم و بارها این حرکت و نگاه را تکرار کنیم.
وی افزود: موضوعاتی که مطرح شد، نگران نکنده و نوعی هشدار است بنابراین مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان به جنوب کرمان به طور ویژه از جمله در حوزه نیروی انسانی و ساخت و ساز نگاه کنند.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: همه تلاش خود را انجام خواهیم داد تا ۳۵ مدرسه و ۱۵۰ کلاس درس را به عنوان پروژههای نیمه تمام این منطقه به علاوه تکمیل استخر شنای منوجان تا اول مهر به بهره برداری کامل برسانیم.
وی گفت: در مورد تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی ۱۵ میلیارد تومان کمک میکنیم و کار دیگری که میتوانیم انجام دهیم اینکه ۱۰۰ کلاس درس را هوشمندسازی کامل کنیم و این تعداد با توجه به محرومیت منطقه توزیع شود یعنی از انتهای خط شروع کنیم که هیچ امکاناتی ندارند و اگر اعتبار بیشتری خواست، اختصاص یاید.
کاظمی اضافه کرد: ۱۵ میلیارد تومان برای سامانه سرمایشی اختصاص یابد و دقیق توزیع شود تا حداقل درصدی از این شاخص را در این مناطق تغییر دهیم.
وی با اشاره به مساله سرویسهای بهداشتی مدارس گفت: یکی از مهمترین عوامل کیفیت بخشی این است که سرویسهای بهداشتی حتی تمیز و نوتر از کلاس درس باشد که داش آموز میخواهد وضو بگیرد و ۱۰ میلیارد تومان هم در این زمینه پیش بینی کنید.
وزیر آموزش و پرورش از اختصاص ۱۲ میلیارد تومان برای ۳۰ هزار متر مربع آسفالت ایزوگام مدارس منطقه جنوب کرمان نیز خبر داد و گفت: ۷۰ کلاس درس از مدارس تخریبی با اصلاح مدارس و کلاسهای تخریبی ناایمن در اولویت قرار گیرد و این را هم در نظام مسائل قرار دهید.
وی تصریح کرد: همیشه درصدی از مدارس تخریبی وجود دارد چون دوباره اضافه می شود و مدرسه ای که ۳۰ سال از عمرش میگذرد تخریبی است اما مدرسه تخریبی ناایمن باید سریع رسیدگی شود.
کاظمی همچنین با بیان اینکه در حوزه نماز خیلی وقت میگذارد و اول باید خودمان قائل به نماز جماعت باشیم ادامه داد: اقامه نماز در مدارس بستگی به مدیر مدرسه دارد البته بخشی از جذابیتها مربوط به مکان است اما دغدغه نماز را در دستگاههایتان داشته باشید.
وی خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: نمازخانه را در مدارس به خوبی مزین و جذاب کنید.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ۱۰ میلیارد تومان هم برای مرکز درمانی در حال ساخت منطقه میگذاریم، تجهیزات آن را نیز متقبل میشویم.
وی گفت: برای تجهیز هنرستانهای ۶ شهرستان جنوب استان ۶ میلیارد تومان اختصاص میدهیم که براساس نیازها توزیع شود.
کاظمی با اشاره به مساله ایاب و ذهاب دانش آموزان، خطاب به فرمانداران گفت: قابل قبول نیست دانش آموزی از تحصیل بازماند و فرزند ماست.
وی یادآور شد: به دنبال این هستم لایحه ای در مجلس بیاوریم که تحصیل را در دوره ابتدایی اجباری کنیم تا هیچ پدر و مادری به دلیل هیچ مساله ای فرزندی را محروم کند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: وقتی برای یک دانش آموز معلم و مدرسه میگذاریم مگر میشود برای ایاب و ذهاب اقدامی نکنیم لذا لیست دهید حتما کامل پرداخت میکنیم.
وی ادامه داد: حذف مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر، صد درصد در دستور کار ماست البته گاهی یک کانکس الحاقی به مدرسه و گاهی یک مدرسه کانکسی است.
کاظمی گفت: ارتقای بخش چاه دادخدا یک مساله بین بخشی است که بخشی دست ماست و بخش دیگری مربوط به سازمان امور اداری و سازمان برنامه و بودجه است؛ ما موافق هستیم و بخشهای دیگر را هم پیگیری کنید، پستهایش را تامین میکنیم.
وی در ادامه به مدیرکل آموزش و پرورش استان ماموریت داد به ایجاد دانشگاه فرهنگیان برادران در جنوب کرمان کمک کند و افزود: شخصا موافقم بخش برادران رقم بخورد و حق جنوب کرمان است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: سطح علمی و میانگین این ۶ شهرستان زیر میانگین استان است و جازمویان در پایین ترین سطح قرار دارد لذا در این ۶ شهرستان طرح بیاورید و کیفیت خود به خود اتفاق نمیافتاد و برنامه، تلاش و کوشش میخواهد.
وی افزود: ۲ میلیارد تومان برای هر منطقه برای کیفیت بخشی و ارتقای سطح علمی دانش آموزان اختصاص می دهیم با این شرط که طرح و برنامه عملیاتی ارائه دهید.
کاظمی خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: با روسای آموزش و پرورش قرارداد ببندید و این معدل قابل قبول نیست لذا مدیر و فرماندار باید تعهد دهد که این سطح تغییر کند ما از مرکز میتوانیم کمک کنیم و کار اصلی توسط شما انجام میشود.
وی با اشاره به دغدغههای معلمان از جمله نیروهای خرید خدمت افزود: این نیروها خودشان میدانند در کنارشان هستم و تلاش میکنیم شرایط شان روز به روز بهتر شود. سال گذشته بلاتکلیف بودند که با اختیارات خودم و ریسک بسیار بالا به عنوان حق التدریس جذب کردیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بعد دیدیم اگر قرار باشد حق التدریس آموزش و پرورش را بدهیم چهار یا پنج میلیون تومان میشود که لایحه دستور کار را در شورای حقوق و دستمزد کشور بردیم و ساعت حق التدریس نیروهای خرید خدمت را در بالاترین سطح کشور قرار دادیم و بالاتر از دکترای حق التدرس است.
وی ادامه داد: این نیروها یک نگرانی دارند که به جاست و آن را هم در تابستان دنبال میکنیم البته تبدیل وضعیت و کارمعین بخشی از آن در اختیار من است که اقدام کردیم و در اختیار بخشهای دیگری است که نیاز به تامین منابع نیز دارد.
کاظمی گفت: به این نیروها توصیه دارم در آزمونهای استخدامی که هفتههای آینده برگزار می شود، شرکت کنند و امتیازهای ویژه برای آنها در نظر میگیریم و امیدواریم بخش زیادی از استخدام ۸۵ هزار نفری ما از نیروهای خرید خدمت باشد البته خودشان هم باید تلاش کنند.
وی با برشمردن برخی موضوعات دیگر، از مدیرکل آموزش و پرورش استان خواست گزارش ویژه ای از مدارس عشاری و مشکلات عشایری این منطقه را به وزارتخانه ارائه کند تا برای کمک به این مدارس تصمیم گیری شود.