اکو در قلب مادها

ایرنا/ همدان-ایرنا- کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای همکاری اقتصادی (اکو) به میزبانی همدان ضمن معرفی ظرفیت های دیار هگمتانه در حوزه پزشکی و درمانی، به مثابه سکوی پرتابی برای رونق توریسم در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و برندسازی در این زمینه عمل خواهد کرد.
سومین کنفوبیشن (کنفرانس و نمایشگاه) گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) از فردا ۲۱ خرداد ماه به مدت سه روز در همدان آغاز به کار می کند.
اکو ( Economic Cooperation Organization ) ۱۰ کشور منطقه شامل ایران، ترکیه،جمهوری آذربایجان، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان، قزاقستان و ترکمنستان است که ظرفیت زیادی برای همکاری های اقتصادی با یکدیگر دارند و برنامه ریزی برای تعامل و ارتباط با آنها می تواند به رشد سرمایه گذاری خارجی و تقویت دیپلماسی منطقه ای و ارزآوری کمک شایانی کند.
کنفرانس و نمایشگاه یاد شده رخدادی است که فرصتی مغتنم و کم نظیر را برای معرفی این شهر و استان به عنوان قطب و مقصدی پیشرو در عرصه گردشگری سلامت به شمار می رود.
این رخداد بین المللی همچنین کمک می کند تا ظرفیت های همدان به ویژه در بخش گردشگری بهتر و بیشتر به جهانیان معرفی شود و نام این کهن دیار به عنوان یک مقصد نوظهور در بخش گردشگری سلامت (Medical (Tourism بر سر زبان ها بیفتد و علاوه بر آن در مجموع به رشد صنعت توریسم دیار الوند کمک کند.
بدیهی است که امروزه گردشگری و بخش های مختلف آن از جمله گردشگری سلامت به عنوان صنعتی پاک و زودبازده می تواند به موتور محرکه رشد اقتصادی و اشتغال زایی تبدیل شود، درک عمیق این مساله در نزد برنامه ریزان و تصمیم سازان و مدیران محلی و ملی می تواند کلیدی برای باز شدن درهای توسعه پایدار باشد.
برندسازی همدان در حوزه گردشگری سلامت تنها به جذب گردشگر محدود نمی شود بلکه فرصتی را برای کمک به توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی شهروندان این دیار فراهم می کند، فعال شدن این صنعت می تواند با ایجاد و تقویت مشاغل مختلف از جمله مترجمان پزشکی، راهنمایان گردشگری، تولیدکنندگان صنایع دستی و مراکز اقامتی و رستوران ها به اقتصاد شهر و استان کمک کند.
تقویت تولید ناخالص داخلی و ارزآوری برای کشور، رشد درآمد پزشکان و ماندگاری و جلوگیری از مهاجرت آنان، تصویرسازی مثبت از ایران در ذهن سایر ملل و معرفی ظرفیت ها، پیشرفت ها و فناوری های حوزه پزشکی و درمانی کشور به دنیا و کمک به جذب سرمایه گذاران خارجی و افزایش همکاری های منطقه ای و تعاملات خارجی و ارتقای وضع زیرساخت های ارتباطی نظیر فرودگاه و راه آهن نیز از مواهبی است که رونق گردشگری سلامت با خود به همراه دارد و نباید از آن به سادگی عبور کرد.
همدان با برخورداری از جاذبه های تاریخی و طبیعی متنوع و منحصر به فرد و همچنین زیرساخت های درمانی به روز و مجهز نظیر بیمارستان های فوق تخصصی قلب فرشچیان و کودکان اکباتان و پزشکان متخصص و حاذق به شرط برنامه ریزی منسجم و عملیاتی در این حوزه می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.
همدان پایتخت باستانی مادها، آرامگاه حکیم هزاره ها و طبیب نامی بوعلی سینا با بهره مندی از آب و هوای مطبوع در صورت برندسازی مناسب می تواند به مقصدی جذاب و پررنگ برای گردشگران سلامت تبدیل شود.
کنفوبیشن گردشگری سلامت کشورهای اکو گامی بلند برای برندسازی همدان در این عرصه به شمار می رود و فرصتی است تا با تاکید بر خدمات درمانی با کیفیت و با هزینه های رقابتی همدان را به انتخاب اول گردشگران سلامت در کشورهای منطقه تبدیل کند.
برای تحقق این مهم علاوه بر رخدادسازی و میزبانی از برنامه های بین المللی نظیر کنفوبیشن گردشگری سلامت باید ضمن همکاری و هم افزایی میان بخش خصوصی و دولتی، شبکه سازی فعالان این عرصه و معرفی ظرفیت های همدان شامل بیمارستان ها و مراکز درمانی و شرکت های دارویی مستقر در آن و تشکیل یک تیم بازاریابی حرفه ای در سطح بین الملل و همچنین اهتمام برای حفظ و افزایش پزشکان فوق تخصص مورد توجه جدی قرار بگیرد.
تشکیل آژانس های مسافرتی تخصصی، ارایه خدمات نوین مانند مشاوره های آنلاین پزشکی به زبان های مختلف دنیا، ایجاد پلتفرم ها و نرم افزارهای رزرو درمان و اپلیکیشن های راهنمای گردشگری سلامت در کنار دیپلماسی فعال منطقه ای و ایجاد و تجهیز بخش های بین الملل و پذیرش بیماران خارجی در بیمارستان ها و مراکز درمانی نیز در این بین کارساز است تا همدان را به عنوان یک بازار هدف گردشگری سلامت در بین کشورهای اکو با جمعیت حدود ۵۰۰ میلیون نفری مطرح و معرفی کند.
* رییس خبرگزاری ایرنا مرکز همدان