جزئیات بازسازی خانههای آسیبدیده از جنگ اعلام شد

فارس/ نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به خانههای آسیب دیده از جنگ ۱۲ روزه گفت: مجوز تراکم مازاد ۴۰ تا ۴۵ درصد برای این خانهها تأیید شد.
در پی حملات ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی به ایران، طبق اعلام رسمی شهرداری، بیش از ۸۱۰۰ واحد مسکونی در جریان این حملات بهطور کامل یا جزئی تخریب شدهاند و فعلا شهرداری انها را در هتل ها اسکان داده است. در همین راستا، شهرداری تهران با همراهی دولت، طرحی برای نوسازی سریع این خانهها، پرداخت تسهیلات، و تأمین اسکان موقت خانوادهها تدوین کرده است. از سوی دیگر، تأمین منابع مالی، هماهنگی با مالکان و مستأجران، و تسریع در روند اخذ مجوزها صورت گرفته و شهرداری تهران با همراهی شورای شهر، دولت و نهادهای ذیربط، اقدامات گستردهای را در حوزه بازسازی، اسکان موقت، مدیریت بحران و توسعه زیرساختها انجام داده است. در این گفتوگو با پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران از جزئیات تصمیمات، اقدامات اجرایی و برنامهریزیهای کلان در حوزههای مختلف مدیریت شهری سخن گفتند.
درخصوص جلسات هماهنگی با دولت برای بازسازی واحدهای آسیبدیده چه اطلاعاتی دارید؟همانطور که شهردار تهران علیرضا زاکانی و رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران گزارش دادند، جلساتی در خصوص بازسازی خانههای آسیبدیده در جنگ با دولت برگزار شد. قرار شد که اقداماتی در جهت بازسازی و نوسازی واحدهایی که دچار بمباران شدهاند انجام شود و برای واحدهایی که کلاً تخریب شدهاند، نوسازی صورت گیرد.این تصمیمات چه زمانی وارد مرحله عملیاتی شدند؟اقدامات اولیه صورت گرفت و پرونده تشکیل شد. اما قبل از بازسازی باید موضوع سکونت این افراد (اسیب دیده جنگ ۱۲ روزه) تا آمادهسازی خانههایشان انجام شود. به همین دلیل شهرداری با احداث چادرهایی در ۱۲ منطقه تهران و گذاشتن نیروها برای پاسخگویی به سوالات و نیازهای مردم اقدام کرد. شهرداری هر منطقه نیز برای اجاره خانه این افراد ۱.۵ میلیارد تومان پول پیش و ۳۰ میلیون تومان اجاره در نظر گرفته است. این کار آغاز شده و شهرداری در حال اجاره کردن خانههاست. البته اینعدد قدری بالا و پایین دارد انهم با نظر شهردار منطقه.
شهرداری برای اسکان موقت چه سیاستی در قبال مستأجران و مالکان در پیش گرفته است؟ببینید، برای ما مستأجر و مالک فرق نمیکند. در برخی موارد، فردی خانهای را اجاره کرده و حالا آن خانه در جنگ آسیب دیده است. ما در شهرداری برای آن فرد اسکان موقت فراهم میکنیم تا مشکلاتش برطرف شود و بعد موضوع مقاومسازی یا نوسازی ملک را با مالک هماهنگ میکنیم. ما قطعاً مستأجر را تنها نمیگذاریم. فرقی بین مستأجر و مالک نیست و مستأجر هم هزینهاش را پرداخت کرده است. طبق قرارداد، مسئولیت ساخت بر عهده مالک استوشهرداری تسهیلات می دهد و تمام قد در کنار مردم است. شهرداری وظیفه دارد اسکان موقت را برای مستأجر فراهم کند و بعد خانه نوسازی شود تا حق کسی ضایع نشود. ما همراه مردم هستیم و در این راه آنها را تنها نمیگذاریم.بازه زمانی بازسازی واحدهای تخریبشده چگونه پیشبینی شده است؟ظرف مدت یک تا دو سال، واحدهای تخریبشده ساخته و آماده تحویل میشود. انجام این کار مستلزم تأمین منابع است که شهرداری در این باره مشکلی ندارد. شهرداری مجوزات لازم را از کمیسیون ماده ۵ گرفته و بین ۴۵ تا ۵۰ درصد تراکم مازاد به این خانهها میدهد. اینها منابعی بود که ما در نظر گرفتیم. با این مشوقها، سرعت کار بالا رفته و مراحل پیچیده بروکراسی اداری قطع میشود. در این روش، خود مردم میتوانند مشارکت کنند و خانههایشان را بسازند و در صورتی که خودشان نخواهند، شهرداری کار را جلو میبرد.
الگوهای ساختوساز و تأمین منابع مالی چگونه طراحی شدهاند؟الگوهای جدیدی برای ساختوساز ارائه شده و منابع مالی نو برای توسعه شهری وجود دارد. دولت هم در این زمینه همراه است. در این روش جدید ساختوساز که به دولت ارائه کردهایم، در حوزه اضافهبنا میتواند منبع درآمدی قابل توجهی برای افرادی که خانههایشان تخریب شده ایجاد کند. تعداد واحدهایی که مشمول تراکم مازاد میشوند زیاد نیست. البته این را هم بگویم که این تراکم به صورت قابل انتقال خواهد بود. مثلاً این تراکم را فرد میتواند از یک منطقه به منطقه دیگری ببرد. تنها از محل فروش این امتیاز تراکم، منابع جدیدی ایجاد میشود که میتواند افراد هزینههای خود را تأمین کند و مشکلات مرتفع میشود.دولت چه کمکهایی را برای حمایت از آسیبدیدگان در نظر گرفته است؟دولت هم در این زمینه کمکهایی انجام میدهد. در یک فقره، ۲۵۰ میلیون تومان در خصوص خرید وسایل خانه به شهروندان آسیبدیده میدهد که البته تمام وسایل را نمیتوان با آن خرید. همچنین دولت یک همت برای موضوع اسکان به بنیاد مسکن تخصیص داده که میتواند وارد سیستم اجرایی شهرداری شود. اما با این وجود، شهرداری کنار نمانده و کار خود را آغاز کرد. کار بین مناطق، شهرسازی و… توزیع شده تا به بهترین شکل به مردم خدمات ارائه شود.برای افرادی که واحدهای اجارهای در نظر گرفتهایم الگویی تدوین و به مناطق ابلاغ شده است و شهردارانمناطق اختیارات لازم دارند و منابع مالی مورد نیاز همتامینشده و خدا رو شکر مشکلی نیست. عملیات اجرایی نوسازی واحدهای مسکونی اغاز شده است و در عرض یکی دو ماه اینده همه افراد اسکان مییابند. البته در بحث نوسازی بگوییم که باید سازمان نظاممهندسی بررسی کنند
و استقامت،استحکام بنا و ... مورد بررسی قرار کیرد. باید بررسی اولیه در حوزه استحکام بنا صورت گیرد تا شهرداری وارد حوزه اجرا شودو شاید یک ساختمان ظاهرش نشان دهد اسیب جدی ندیده اما ممکن است در بررسی نشان بدهد استخکام بنا دچار مشکل است و باید بازسازی شود.چه اقداماتی برای خانههایی که آسیب کمتری دیدهاند انجام شده است؟واحدهایی هستند که آسیب کمتری دیدهاند و قابل ترمیم است، مانند شکستن شیشه و در و پنجره. این کارها تا پایان تیر تمام میشود. همه این خانهها، که حدود ۴ هزار واحد است، بهصورت کامل تعمیر و تحویل مردم خواهد شد. شهرداری تهران در حال حاضر با ۹ هتل قرارداد بسته و مردم را اسکان داده است. انشاءالله زودتر این افراد به سر خانههای خودشان بروند.همین جا دوباره میگوییم که هر فرد یا خانوادهای که در جریان جنگ ۱۲ روزه با مشکل اسکان روبرو هستند میتواند با مراجعه به شهرداری از این خدمات استفاده کنند و مسوولیتاینکار با شهرداری است. در مورد حفاظت از اموال شهروندان در هنگام بازسازی چه تمهیداتی اندیشیدهاید؟شهرداری تهران در راستای صیانت از اموال شهروندانی که منازلشان در جریان بازسازی مناطق آسیبدیده از جنگ دچار خسارت شده، تدابیر ویژهای را اتخاذ کرده است. یکی از مناطق جنوبی شهر مأمور شد تا فضاهای مناسب برای نگهداری اموال مردم را در محل استقرار کانتینرهای انبارداری فراهم کند. تمام وسایلی که امکان جابجایی دارند، از جمله لوازم خانگی، تلویزیون و اشیای ارزشمند، با ثبت مشخصات مالک و به صورت رسمی در کانتینرهای مهر و مومشده نگهداری خواهند شد. این اقدام با هدف اطمینانبخشی به شهروندان انجام میشود تا بدانند اموالشان در امنیت کامل حفظ خواهد شد.
پیش از این مقرر شده بود که این وسایل به طور موقت در مدارس نگهداری شوند، اما با توجه به آغاز قریبالوقوع سال تحصیلی، این گزینه از دستور کار خارج شد و استفاده از کانتینرهای اجارهای جایگزین آن شد.در حوزه آواربرداری چه سازوکار مشخصی تعریف شده است؟برای هر ساختمان آسیبدیده، لکهگذاری مشخصی در همان منطقه انجام شده است تا آوار به صورت جداگانه و مشخص دپو شود. اطلاعات مربوط به هر ساختمان نیز با برچسبهای خاص ثبت میشود تا در صورت نیاز قابل پیگیری باشد. بخشی از اوار برداری اغاز شده اما اواردبرداری از ساختمان های که تخریب بالا بوده از هفته اینده اغاز میشود به مردماطمینان می دهیم در کنارشان هستیم.آیا در راستای مدیریت بحران، شهرداری برنامهای برای ایجاد پناهگاه اضطراری دارد؟شهرداری تهران در راستای افزایش تابآوری شهری و آمادگی در برابر بحرانهایی همچون زلزله، جنگ یا حوادث طبیعی، ساخت پناهگاههای اضطراری در نقاط مختلف شهر را در دستور کار قرار داده است. این پناهگاهها با هدف اسکان موقت، حفظ جان شهروندان و مدیریت بهتر شرایط بحرانی طراحی میشود. این پناهگاهها در نقاط پرجمعیت، تقاطعهای کلیدی و نزدیک به مراکز خدماترسانی مانند بیمارستانها، پایگاههای امداد و ایستگاههای آتشنشانی طراحی میشوند.این پناهگاهها بهگونهای ساخته میشوند که در برابر زلزله مقاوم بوده و امکان اسکان موقت افراد آسیبدیده یا بیخانمانشده را فراهم کنند. در این پناهگاهها امکانات اولیه مانند آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، بستههای کمک اولیه، مواد غذایی خشک و سیستم تهویه اضطراری و… در نظر گرفته میشود.
تهران باید شهری مقاوم در برابر بحرانها باشد. احداث این پناهگاهها نهتنها امنیت فیزیکی شهروندان را در مواقع خطر تأمین میکند، بلکه آرامش روانی آنان را نیز افزایش میدهد. هدف ما این است که هیچ شهروندی در شرایط اضطراری بدون سرپناه نماند. شهرداری اعلام کرده است که در فاز اول، احداث پناهگاهها در مناطق مانند جنوب و مرکز شهر در اولویت قرار دارد و پس از آن به سایر مناطق گسترش خواهد یافت. البته برنامههایی هم در پارکینگها داریم که این بخشها دو منظوره شود. که از پارکینگ ها به عنوان پناهگاه استفاده شود.در حوزه حملونقل عمومی چه برنامههایی را دنبال میکنید؟حملونقل عمومی یکی از مهمترین ابزارهای تحقق عدالت شهری است. امروز توسعه مترو، اتوبوسهای تندرو و سیستم یکپارچه حملونقل، نهتنها یک مطالبه عمومی، بلکه یک ضرورت حیاتی برای تهران پرتراکم و آلوده است. ما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم. سهم مترو در جابهجایی روزانه مسافران باید حداقل به ۵۰ درصد برسد، در حالیکه اکنون این رقم کم است. کمبود واگن، نبود خطوط مکمل و فرسودگی اتوبوسها مشکلات جدی هستند که شهرداری اقدام به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کرده، تعدادی اتوبوس برقی وارد کرده و همچنین تعدادی اتوبوس داخلی هم وارد شده و برنامههای خوبی در این زمینه داریم.
شورا و شهرداری برنامههایی برای توسعه دارند، مانند فاز جدید توسعه خطوط مترو (بهویژه خطوط ۱۰ و توسعه خط ۷) که در دستور کار قرار گرفته است. قرارداد خرید واگنهای جدید هم داخلی و خارجی در حال پیگیری است و قرار است اولین واگن چینی تا پایان سال جاری وارد تهران شود. نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با ورود اتوبوسهای برقی و کممصرف در اولویت است. اتصال حملونقل عمومی به حملونقل هوشمند شهری از طریق کارت شهروندی، GPS و سامانههای هوشمند پرداخت در حال گسترش است.تهرانِ در آینده باید شهری باشد که شهروندان، استفاده از حملونقل عمومی را نه از سر اجبار، بلکه از روی انتخاب و راحتی برگزینند. تحقق این هدف تنها با سرمایهگذاری جدی، برنامهریزی یکپارچه و هماهنگی بین دستگاهی ممکن است.»در مقابله با آلودگی هوا چه اقدامات جدیدی انجام شده است؟آلودگی بالای هوا در تهران یکی از مشکلات جدی است. ما بیش از ۸۰ هزار تاکسی فعال در تهران داریم که بخش قابلتوجهی از آنها فرسودهاند و نقش مستقیم در تولید آلایندههای شهری دارند. استفاده از تاکسی برقی میتواند تحولی اساسی در کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت خدمات حملونقل باشد. برای نوسازی تاکسی اقداماتی صورت گرفته است. اولین مرحله از اجرای طرح تاکسیهای برقی با همکاری بخش خصوصی و حمایت دولت آغاز شده است. زیرساختهای شارژ سریع و ایستگاههای پشتیبانی فنی در حال طراحی و آمادهسازی هستند. مشوقهایی مانند معافیتهای مالیاتی، تسهیلات بانکی و یارانه انرژی برای رانندگان پیشبینی شده است.
در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی وارد تهران شده و برای آنها تسهیلات خوبی مانند وام صفر درصد در نظر گرفتهایم تا خرید اینخودروها برای رانندگان اسان شود تا بتوانیم قدری آلودگی را کاهش دهیم.آلودگی هوا یک خطر بسیار جدی برای شهر تهران است. مسئله آلودگی هوا فقط یک بحران زیستمحیطی نیست؛ بلکه یک بحران بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی است. ما شتاب در نوسازی ناوگان حملونقل عمومی، توسعه فضای سبز تنفسی، افزایش ایستگاههای سنجش آلودگی و محدودیت تردد خودروهای آلاینده را در دستور کار داریم. تأکید میکنم که شهرداری بهتنهایی نمیتواند از پس حل این بحران برآید. این موضوع نیاز به عزم ملی و همکاری بیندستگاهی دارد.