نماد آخرین خبر

آیا سازمان هواپیمایی وظیفه نظارت بر بازار فروش بلیت دارد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
آیا سازمان هواپیمایی وظیفه نظارت بر بازار فروش بلیت دارد

ایرنا/ تهران- ایرنا- سازمان بازرسی، افزایش بی‌ضابطه قیمت بلیت هواپیما و فروش آن از طریق واسطه‌ها و دلالان خارج از شبکه رسمی را وضعیتی نامطلوب توصیف کرد و از سازمان هواپیمایی کشوری خواست تا اقدامات و تدابیر خود برای ساماندهی بازار بلیت و ایفای وظیفه نظارتی‌اش را به سازمان بازرسی کل کشور گزارش کند؛ در حالی که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است این سازمان ابزار قانونی لازم برای نظارت ندارد.

گروه جامعه ایرنا- سازمان بازرسی کل کشور ۱۶ مرداد امسال در نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی، نسبت به فقدان نظارت مؤثر سازمان هواپیمایی کشوری بر عرضه بلیت هواپیما با نرخی بالاتر از قیمت مصوب هشدار داد.

سازمان بازرسی کل کشور در این نامه‌ با اشاره به گزارش‌ها و شکایت‌های متعدد مردمی درباره افزایش بی‌ضابطه قیمت بلیت پرواز و فروش آن از طریق واسطه‌ها و دلالان خارج از شبکه رسمی، وضعیت موجود را نامطلوب توصیف و بر لزوم اقدام فوری تأکید کرد. بر این اساس، از وزارت راه و شهرسازی خواسته شد تا سازمان هواپیمایی کشور ضمن بررسی علل بروز این تخلفات، اقدامات و تدابیر انجام‌شده برای ساماندهی بازار بلیت و ایفای وظیفه نظارتی خود را به سازمان بازرسی کل کشور گزارش کند.

در حالی که رئیس سازمان هواپیمایی کشور معتقد است این سازمان مطابق سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری (ایکائو)، تنها در زمینه ایمنی، امنیت پرواز و اقتصاد پایدار صنعت هوانوردی وظیفه دارد و از آنجایی که ابزار قانونی برای نظارت ندارد نمی‌تواند در این حیطه ورود داشته باشد.

حسین پورفرزانه در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی ایرنا اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشور در چارچوب قانون به وظایف خود عمل می‌کند و شاید خواسته‌های دیگری مطرح شود اما در حیطه وظایف این سازمان نیست و ابزار قانونی برای اینکه در رابطه با قیمت‌گذاری بلیت هواپیما دخالت کند؛ در اختیار ندارد.وی افزود: مطابق با ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف به آزاد سازی نرخ بلیت هوایی شده است و بلیت سفرهای خارجی هرگز مشمول نرخ گذاری تکلیفی نبوده است.

وی افزود: مطابق با ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف به آزاد سازی نرخ بلیت هوایی شده است و بلیت سفرهای خارجی هرگز مشمول نرخ گذاری تکلیفی نبوده است.

وی خاطر نشان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش عرضه و صدور مجوزهای پروازی از افزایش بی رویه نرخ جلوگیری می کند و همچنین با نظارت بر شبکه فروش بلیت از رقابت مضره و سوداگری در این خصوص ممانعت به عمل می آورد، اما همچون سایر کشورها نرخ بلیت هوایی به خصوص در سفرهای خارجی براساس عرضه و تقاضا و نرخ گذاری شناور و سیاست های بازرگانی شرکت های هواپیمایی تعیین می شود.

پورفرزانه در ادامه گفت: اگر چه در خصوص ایام اربعین حسینی با تدبیر مقام عالی وزارت و تفاهم صورت گرفته با شرکت های هواپیمایی در جهت آسایش و بهره مندی بیشتر مردم ا ز حمل و نقل هوایی و کنترل نرخ بلیت هواپیما به کشور عراق با توجه به سیل مشتاقان سفر اربعین در یک بازه نرخ بلیت در یک عدد مشخص با حداق سود ثابت می شود. 

                                           

قیمت‌گذاری دستوری توسط سازمان هواپیمایی کشوری ممنوع است

وی با اشاره به قانون برنامه هفتم پیشرفت و همچنین رأی صادره از دیوان عدالت اداری افزود:  قیمت گذاری دستوری توسط دولت صورت نمی گیرد و شرکت های هواپیمایی در بازه اربعین به جهت رعایت اوضاع و احوال عموم مردم و زائرین و هم سویی با سیاست های کلان اقدام به تعیین یک نرخ مشخص کرده است.

پورفرزانه با اشاره به ایام خاص و شکل‌گیری موج‌هایی که میزان تقاضا برای بلیت هواپیما افزایش می‌یابد، گفت: در ایام خاص مانند تعطیلات نوروز یا دوران حج و اربعین تقاضا زیاد می‌شود و در این دوران، سازمان هواپیمایی کشوری در زمینه فراهم آوردن شرایط ایمن برای جابه‌جایی مسافران اقدام می‌کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر لزوم پایداری اقتصاد صنعت هوانوردی، گفت: مطابق بررسی‌های انجام شده و اطلاعات موجود، نیاز سازمان هواپیمایی کشوری به تعداد هواپیما استخراج شده است همچنین اطلاعاتی از قبیل میزان نیاز ساعات پروازی از هر فرودگاه به فرودگاه دیگر مشخص شده است و حتی می‌توان گفت که مردم هر منطقه در چه روزهایی بیشتر سفر می‌کنند.

به دلیل محدودیت های ظالمانه کشورهای غربی امکان اجاره هواپیما برای ایام خاص وجود ندارد

وی با اشاره به نیازسنجی‌های انجام شده، گفت: اگر بیش از نیاز هواپیما بخریم، غیراقتصادی است و فقط در ایام خاص ممکن است موج‌هایی ایجاد شود که در دنیا در چنین شرایطی هواپیما اجاره می‌کنند اما در ایران به دلیل وجود محدودیت‌های ظالمانه کشورهای غربی امکان اجاره هواپیما برای ایام خاص و اضافه کردن به ناوگان وجود ندارد.

پورفرزانه ادامه داد: وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری برنامه‌ریزی برای تخصیص ناوگان ایمن است و در رابطه با قیمت بلیت هم باید این موضوع برعهده اقتصاد باز گذاشته شود.





🔹"آخرین خبر" در روبیکا 🔹"آخرین خبر" در ایتا 🔹"آخرین خبر" در بله