نماد آخرین خبر

سوژه‌یابی و پرداخت اختصاصی؛ کلید موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی

منبع
تسنيم
بروزرسانی
سوژه‌یابی و پرداخت اختصاصی؛ کلید موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی

تسنیم/ رئیس دانشکده جامعه و رسانه، گفت: «تنوع، توجه به نیازهای مردم، تولید محتوای اختصاصی و پرداخت متفاوت، راز موفقیت رسانه‌ها در جلب افکار عمومی و اثرگذاری است.»

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دکتر اکبر نصراللهی، با تاکید بر ضرورت اتخاذ «راهبردهای «امیدزایی» و «راه حل محوری»  در تولید و پوشش اخبار ، هشدار داد : رقابت خبرنگاران در تولید اخبار منفی و طرح مشکل بدون تلاش برای ارائه راه‌حل و همچنین  رواج پدیده «باج‌نیوزها» و «دروغ راست»،  امنیت ملی و  روحی و روانی مردم را  تهدید می‌کند.

وی همچنین با اشاره به پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی و تحولات گسترده رسانه‌ای افزود: «سوژه‌یابی دیگر فقط در انحصار رسانه‌های رسمی نیست. همه می‌توانند سوژه خلق و منتشر کنند؛ رسانه‌هایی که به نیازها و ذائقه مخاطبان توجه نکنند، مخاطب خود را از دست می‌دهند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای تاکید کرد در اصل تعدد و تکثر رسانه‌ها ، مثل گذشته فقط رسانه‌های رسمی «دربان»خبر نیستند بلکه مردم هم «دربان خبر» هستند و از بین موضوعات مختلف برخی موضوعات را انتخاب می‌کنند؛ هر چقدر بین انتخاب مردم و دروازه‌بانی خبرنگاران از مسائل جامعه فاصله کمتری باشد ،آن رسانه اثرگذارتر و در جذب مخاطبان موفق‌تر است.

رسانه , رسانه‌های داخلی ,

رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه تصریح کرد: خبرنگاری که به مشکلات مردم توجه نداشته باشد ، خبرنگار نیست اما باید  طرح هر مشکلی در رسانه‌ها ، به همراه راه حل باشد اگر این اتفاق بیفتد روایت خبر، «روایت امیدزا»، خواهد بود.

او با اشاره به ظرفیت‌های سیرجان گفت: سیرجان فقط معدن سنگ‌آهن ندارد؛ معادن فرهنگی و انسانی این شهر در زندگی مردم نهفته است. خبرنگاران باید این سوژه‌های ناب را کشف و روایت کنند.

نصراللهی تأکید کرد: «سوژه‌یابی، مهم‌ترین گام کار رسانه‌ای است. رسانه‌ای که سوژه‌های جامعه را به‌موقع شناسایی و جذاب و جامع روایت کند، در جنگ روایت‌ها پیروز است. غفلت از نیازهای مردم، رسانه را بازنده می‌کند.

رسانه , رسانه‌های داخلی ,

وی با اشاره به تبعات رقابت رو به افزایش در پوشش موضوعات منفی گفت : رسانه حرفه‌ای و مسئول فقط مشکلات را مطرح نمی‌کند؛ راه‌حل ها را هم ارائه می‌دهد. این نشانه مسئولیت‌پذیری است.

نصراللهی درباره روش‌های سوژه‌یابی گفت: «همه جا محل کار و همه چیز سوژه است. نگاه رسانه باید از زاویه نیازهای مردم باشد.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با تشریح روش های سوژه یابی از جمله تشابه، تعمیم و تضاد  گفت : سوژه‌یابی ابتکاری بهترین روش است و اگر فقط 15 درصد موضوعات و نوع پوشش از خود  رسانه باشد ، مردم دیگر شاهد موضوعات مشابه و تکراری و کسل کننده در رسانه‌های مختلف نخواهند بود بلکه از انبوهی از رسانه‌های جدید و متنوع بهره‌مند خواهند شد. 

او در تشریح مدل «70-15-15»  گفت : معمولا  به دلایل مختلف ، نوع و پرداخت «15 درصد سوژه‌ها  تکراری است و 70 درصد موضوعات  هم ، عمومی و در دسترس همه رسانه ها است  در مورد 15 درصد موضوع و پرداخت تکراری ، قدرت مانور خبرنگاران و رسانه‌ها محدود است اما در خصوص 70 درصد سوژه‌های در دسترس همه رسانه‌ها می‌توان با بسته‌بندی، تنظیم و عرضه متفاوت آنها را  اختصاصی و  موضوعات  را رو مال خود کرد. 

رسانه , رسانه‌های داخلی ,

رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه دو شاخص مهم ارزیابی خبرنگاران و رسانه‌ها را تولید و پرداخت اختصاصی دانست و گفت: هرچه  قدرت  خبرنگاران و رسانه‌ها در تولید و پرداخت اختصاصی و اختصاصی‌سازی بیشتر باشد، موفقیت آنها در جذب مخاطب و اثرگذاری و تنوع محتوای عرضه شده بیشتر خواهد بود.

نصراللهی با تشریح چگونگی اثرگذاری  اعتقاد به هر کدام از نظریه‌های ارتباطی ، راهبردها و رویکردها رسانه ای  در سوژه‌یابی و سوژه پردازی گفت: اعتقاد و ایمان به برخی از نظریه ها مثل نظریه تزریقی،باعث می‌شود برخی از سوژه‌های مورد نیاز مردم  «انکار» یا در موردش «سکوت» یا «کوچک نمایی»  شود و اما اعتقاد و باور به نظریه‌هایی که مخاطبان رو فعال و «گیت‌کیپر»  فرض می‌کنند، باعث «واقع نمایی سوژه ها»خواهد شد.

این استاد ارتباطات و رسانه با انتقاد از پوشش موضوعات راهبردی با رویکرد رویدادی و کمی و سنتی در رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها باید برای موضوعات راهبردی و مورد نیاز مردم، رویکرد کیفی، روندی و تعاملی داشته باشند. 

رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه در پایان تأکید کرد: «رسانه‌ها باید در پرداخت سوژه‌ها توازن را رعایت کنند و به ارزش‌ها، اقشار ، مناطق و موضوعات مختلف ،متناسب با وزن و اعتبار شان ،توجه داشته باشند.

رسانه , رسانه‌های داخلی , رسانه , رسانه‌های داخلی ,

انتهای پیام/ 





🔹"آخرین خبر" در روبیکا 🔹"آخرین خبر" در ایتا 🔹"آخرین خبر" در بله
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره