نماد آخرین خبر

۲ چالش مدارس استثنایی و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

منبع
ايرنا
بروزرسانی
۲  چالش مدارس استثنایی و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

ایرنا/ تهران- ایرنا- رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به ۲ چالش مدارس استثنایی و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: آموزش فراگیر یا تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی و استفاده نکردن از تجربیات بین‌المللی در آموزش و پرورش استثنایی ۲ چالش اصلی در این حوزه به شمار می‌رود که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا از سازمان بهزیستی کشور، سید محمد بطحایی روز سه شنبه در مراسم زنگ مدرسه استثنایی رجاییه افزود: استفاده نکردن از تجربیات بین‌المللی در آموزش و پرورش استثنایی به عنوان یک چالش می‌تواند در تعلیم و تربیت این دانش‌آموزان نقش موثری داشته باشد، همچنین پشتیبانی خانواده‌ها از این کودکان بسیار حیاتی است؛ تعلیم و تربیت آن‌ها محدود به مدرسه نیست و خانواده‌ها سهم عمده‌ای در رشدشان دارند.

وی ادامه داد: دومین چالش، آموزش فراگیر یا تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی است، متأسفانه گزارش‌ها نشان می‌دهد که سهم آموزش تلفیقی کاهش یافته و جدا کردن این دانش‌آموزان و قرار دادن آن‌ها در مدارس ویژه، روند رشدشان را با تأخیر مواجه و آنها را دچار مشکل می‌کند.

مدارس استثنایی پایگاه امن برای خانواده‌ها

همچنین سالار قاسمی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این مراسم گفت: سال تحصیلی جدید را با توجه به شعار رییس‌جمهور درباره عدالت و کیفیت آموزشی آغاز می‌کنیم، امروز ۸۲ هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه در ۱۸۰۰ واحد آموزشی، سال تحصیلی خود را شروع کردند.

قاسمی با تاکید بر جایگاه مدارس استثنایی گفت: برخلاف مدارس عادی، این مدارس پایگاه امنی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان هستند و بچه‌ها از حضور در مدرسه لذت می‌برند.

وی همچنین به غرفه‌های نمایشگاهی مدرسه اشاره کرد که در آن تولیدات دانش‌آموزان استثنایی به نمایش گذاشته شده است و افزود: در این مدارس تلاش می‌کنیم حرفه‌آموزی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم، این کودکان نیاز به ترحم ندارند و توانایی‌های بسیاری دارند که باید دیده شوند، اگر دستگاه‌ها وظایف خود را به‌درستی انجام دهند، این توانایی‌ها شکوفا خواهد شد.

طرح سلام بسیار ارزشمند است

غلامعلی افروز استاد دانشگاه تهران نیز در این مراسم بر ضرورت احترام به دانش‌آموزان در مدارس تأکید کرد و گفت: قانون سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران مترقی‌تر از بسیاری کشورهاست. دانش‌آموزان قبل از اینکه دانش‌آموز باشند، انسان هستند، انسان‌هایی که مهرطلب و تکریم‌طلب‌اند و دوست دارند تشویق شوند، نه تنبیه. بنابراین در مدارس باید دانش‌آموزان را با احترام و توجه صدا کنیم.

وی با اشاره به تجربه نیم‌قرن معلمی خود افزود: هیچگاه شاگردانم را بدون عنوان خانم یا آقا صدا نکردم، معلم خوب کسی است که فاصله بین توان بالقوه و بالفعل دانش‌آموز را کاهش دهد، بهترین روش آموزشی، تعلیم و تربیت خانواده‌محور است و والدین باید به عنوان دستیار معلم در کلاس‌ها حضور داشته باشند.

افروز درباره طرح «سلام یا همان طرح سلامت اجتماعی محله محور نیز گفت: این طرح بسیار ارزشمند است، پنجشنبه و جمعه‌ها درهای مدارس باید به روی خانواده‌ها باز باشد تا با آغوش باز پذیرای آن‌ها باشیم و برنامه‌های متنوع برگزار کنیم حتی اگر فقط بچه‌ها بخواهند فوتبال بازی کنند، مدارس باید به منبع فرهنگی محله تبدیل شود و در کاهش آسیب‌ها نقش‌آفرینی کنند.





🔹"آخرین خبر" در روبیکا 🔹"آخرین خبر" در ایتا 🔹"آخرین خبر" در بله