تخلفات سرویس های مدارس چگونه رسیدگی میشود؟/ آغاز نظارت میدانی از اواخر مهر

تسنیم/ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نحوه ثبت و رسیدگی به تخلفات سرویس های مدارس را اعلام کرد و گفت: نظارت میدانی در قالب بازدیدهای مشترک پلیس راهور و سازمان تاکسیرانی از اواخر مهرماه آغاز خواهد شد.
شادی مالکی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره وضعیت سرویس مدارس در شهر تهران و نحوه نظارت بر آنها، اظهار کرد: امسال حدود 5200 نفر از دانشآموزان در سطح تهران، خدمات سرویس مدرسه را بهصورت کاملاً رایگان دریافت میکنند و حدود 1000 نفر نیز همراه این دانشآموزان هستند که برای آنها نیز خدمات رایگان در نظر گرفته شده است.
وی گفت: این خدمات از طریق «سامانه سپند» و با بهکارگیری حدود 2000 دستگاه ناوگان خودرویی ارائه میشود؛ بخشی از این خودروها ویژه و خاص مانند ونهای جانبازان هستند و برخی دیگر خودروهای عادی هستند که طبق پروتکلهای وزارت آموزشوپرورش و متناسب با شرایط بدنی و جسمانی هر دانشآموز اختصاص داده شدهاند.
مالکی با اشاره به وضعیت سرویس مدارس عادی نیز گفت: در این مدارس 20 هزار دانشآموز ثبتنام کردهاند و تخصیص سرویس دانشآموزی برای آنها نیز انجام شده است.
وی تصریح کرد: امسال درباره نرخ کرایه سرویس، نسبت به سال گذشته تغییرات مثبتی برای والدین و به نفع شهروندان اتفاق افتاد؛ بهعنوان مثال، افزایش نرخ کرایه فقط 36.8 درصد بود، در حالی که سال گذشته 45 درصد افزایش داشت. همچنین ضریب ترافیکی از 5 درصد در سال گذشته به 15 درصد افزایش یافت و ضریب شیب که سال گذشته 15 درصد بود، امسال حذف شد. پایه ابتدایی نیز برای 8 ماه در نظر گرفته شد که همه این عوامل در مجموع باعث کاهش هزینه سرویس مدارس به نفع خانوادهها شده است.
مدیرهامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به خدمات ارائهشده برای دانشآموزان مدارس عادی نیز گفت: تخصیص سرویس برای این گروه نیز انجام شده و طبق گزارشهای دریافتی، خوشبختانه مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ البته تنها حدود 10 درصد از کل دانشآموزانی که از سرویس مدرسه استفاده میکنند، امسال در سامانه سپند ثبتنام و خدمات دریافت کردهاند، اما امیدواریم سال آینده تعداد بیشتری از والدین اقدام به ثبتنام در این سامانه کنند.
وی با تأکید بر روند ساماندهی سرویسها گفت: امسال افزایش چشمگیری در میزان ثبتنامها نداشتیم، اما فرآیند ساماندهی بسیار منظمتر از سالهای گذشته انجام شد.در مجموع 150 شرکت پیمانکار در این حوزه فعال شدند که از این تعداد، حدود 130 شرکت موفق به احراز صلاحیت شدند و با استقبال بیشتری از سوی ارائهدهندگان خدمات مشاهده شد.
ممالکی در ادامه با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در زمینه حملونقل عمومی گفت: شهرداری به موازات اقدامات خود در حوزه سرویس مدارس، در بخش حملونقل عمومی نیز اقداماتی مانند افزایش تعداد اتوبوسها و توسعه خطوط ریلی انجام داده است.
وی تصریح کرد: اگر امکان حملونقل عمومی بهگونهای فراهم شود که دسترسی آسان، ناوگان با کیفیت و تعداد مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، بسیاری از دانشآموزان، بهویژه در مقطع متوسطه، و همچنین دانشجویان دیگر نیازی به استفاده از سرویس مدرسه نخواهند داشت. امیدواریم روزی برسد که شرایط حملونقل عمومی آنقدر مطلوب شود که دانشآموزان بتوانند از ناوگان عمومی برای رفتوآمد به مدرسه استفاده کنند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز درباره نحوه نظارت بر عملکرد شرکتهای ارائهدهنده خدمات سرویس مدارس گفت: در سامانه سپند دو نوع قرارداد تعریف شده است؛ نخست، قرارداد میان پیمانکاران متقاضی (شرکتهای احراز صلاحیتشده) و سازمان تاکسیرانی که در آن، ضمانتی بابت حسن انجام کار در قرارداد درج خواهد شد، و قرارداد دوم، قرارداد میان پیمانکاران و والدین بهمنظور شفافسازی فرایندها و تضمین اینکه نرخ کرایه حتماً مطابق نرخ مصوب شورای شهر باشد.
وی افزود: اگر والدین پس از انعقاد قرارداد متوجه شوند که قرارداد در سامانه بارگذاری نشده است، میتوانند از طریق تیکت ثبتشده در سامانه سپند موضوع را پیگیری کنند. همکاران ما در روزهای اخیر به تیکتهای متعددی پاسخ دادهاند و در صورتی که والدین موردی را ثبت کنند، حداکثر ظرف 48 ساعت به آن رسیدگی خواهد شد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران همچنین درباره تخلفات احتمالی توسط رانندگان خاطرنشان کرد: تخلفاتی مانند عدم نصب برچسب سرویس روی شیشه خودروکه الزامی است، یا تخلفات راهنمایی و رانندگی، در قالب بازدیدهای مشترک پلیس راهور و سازمان تاکسیرانی که از اواخر مهرماه آغاز خواهد شد، مورد بررسی و برخورد قرار میگیرند.
وی در پایان تأکید کرد: پیمانکاران و شرکتهای غیرمجاز یا خودروهایی که فاقد برچسب رسمی هستند، مشمول اعمال قانون خواهند شد و گزارش تخلفات آنان به مراجع قضایی از جمله دادستان ارسال خواهد شد.
انتهای پیام/