نماد آخرین خبر

تولد یک برند؛ وقتی پشتکار زنانه چرخ اقتصاد را به حرکت درمی‌آورد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تولد یک برند؛ وقتی پشتکار زنانه چرخ اقتصاد را به حرکت درمی‌آورد

ایرنا/ ملایر- ایرنا- در روزگاری که میدان تولید با چالش‌های اقتصادی و رقابت جهانی همراه است، بانوی کارآفرین ملایری با پشتکار، اراده‌ و پذیرش ریسک‌های بزرگ، بخش قابل‌توجهی از بار تولید و معیشت جامعه را بر دوش گرفت و توانست برند خود را در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی تثبیت کند.

به گزارش ایرنا؛ تأمین مواد غذایی سالم، باکیفیت و در عین حال ارزان‌قیمت، همواره به‌عنوان یکی از اولویت‌های اساسی در راستای تأمین مایحتاج عمومی مردم مطرح است و تجربه نشان داده تحقق این هدف بدون مشارکت و همکاری بخش خصوصی و افراد متعهد و خلاق، امکان‌پذیر نخواهد بود.

«شعله بختیارپور» بانوی کارآفرین ملایری است که از رویای تولید تا تولد برند و تثبیت در بازار بسته‌بندی مواد غذایی، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته تا بتواند در بازار سهمی مهم داشته باشد.

در روایت موفقیت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، شنیدن صدای پای پشتکار و عزم راسخ، همیشه الهام‌بخش است. داستان این بانوی کارآفرین ملایری، یکی از همین روایت‌های درخشان است که ثابت می‌کند با وجود تمامی چالش‌ها، می‌توان قله‌های موفقیت را فتح کرد.

گفت و گو با وی، تصویری از یک فعال اقتصادی مصمم و کیفیت‌محور را ترسیم می‌کند که با وجود تمامی چالش‌های اقتصادی، با تکیه بر استانداردهای بالا در تأمین مواد اولیه و با برنامه‌ریزی برای توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی، به آینده کسب‌وکار خود امیدوار است و عزم وی برای گسترش صادرات، نویدبخش معرفی محصولات باکیفیت ایرانی به بازارهای منطقه است.

تولد یک برند؛ وقتی پشتکار زنانه چرخ اقتصاد را به حرکت درمی‌آورد

در همین رابطه گفت‌وگویی تفصیلی با «شعله بختیارپور» بانوی کارآفرین ملایری در حوزه بسته‌بندی مواد غذایی داشتیم که در پی می‌خوانید:

ایرنا: تولید و سرمایه‌گذاری چرا انتخاب شما در عرصه کسب و کار بوده است؟

بختیارپور: همیشه فعالیت در عرصه تولید و ثبت یک برند خاص در فکر و ذهن من بود، اینکه بتوانم برای عده‌ای اشتغال ایجاد کنم و سهمی در بازار داشته باشم.

به همین دلیل پس از بررسی‌های مستمر، به این نتیجه رسیدم که در حوزه بسته‌بندی خشکبار، حبوبات و غلات فعالیت کنم، پس از سه سال تلاش مستمر و پرثمر موفق به ثبت برند خاص خودم شدم، دورانی که با گذر از پیچ‌وخم‌های اداری و فنی، به برندی معتبر در عرصه بسته‌بندی مواد غذایی تبدیل شد.

پس از ثبت برند در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مهمترین و سخت‌ترین مرحله، پیدا کردن مکانی مناسب برای راه‌اندازی کارگاهم بود، از آنجایی که این محل باید منطبق بر سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای سازمان غذا و دارو می‌بود، جست‌وجویی طاقت‌فرسا را آغاز کردم.

بالاخره پس از ماه‌ها پیگیری، مکان کنونی را پیدا کردم و با گذراندن شرایط دشوار اداری، موفق به تهیه آن شدم، سپس نوبت به نصب دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز رسید تا کار تولید و بسته‌بندی را به طور رسمی آغاز کنم.

ایرنا: مهمترین راهبرد شما در راه‌اندازی این واحد چه بود؟

بختیارپور: حین خرید و نصب تجهیزات، به‌صورت همزمان برای گرفتن مجوزهای ضروری از جمله مجوز سلامت، پروانه ساخت و پروانه بهره‌برداری اقدام کردم، دریافت بارکد بین‌المللی و همچنین طراحی و چاپ سلفون‌های بسته‌بندی نیز از دیگر اقدامات موازی در آن دوره پرفشار بود.

نگاه به بازار، مهمترین راهبرد همزمان با راه‌اندازی خط تولید بود که به جد در اولویت قرار دادم.

توجه ویژه به مقوله بازاریابی و فروش از همان روزهای نخست در سرلوحه کاری من قرار گرفت و به جرأت می‌توانم بگویم که موازی با همه آن دغدغه‌های فنی و اداری، مهمترین تمرکز من بر روی پیدا کردن بازار فروش، ترغیب مشتریان و کسب رضایت آنان بود و به خوبی می‌دانستم که تولید بدون درنظرگیری بازار، محکوم به شکست است.

تولد یک برند؛ وقتی پشتکار زنانه چرخ اقتصاد را به حرکت درمی‌آورد

ایرنا: آیا در این عرصه پشتوانه علمی و شبکه‌ای از کارآفرینان را برای آغاز کار و ورود به بازار همراه داشتید؟

بختیارپور: در همان دوران، با بسیاری از شرکت‌های پخش بزرگ و همچنین بازرگانی‌های تأمین کننده مواد اولیه در سطح کشور مکاتبات گسترده‌ای را آغاز کردم، علاوه بر این، در جلسات متعددی با تأمین‌کنندگان بالقوه حاضر شدم تا هم نیازهایشان را بشناسم و هم توانمندی واحد تولیدی خود را به آنان معرفی کنم، این ارتباط‌ها، سنگ بنای ورود موفق من به بازار رقابتی بسته‌بندی بود.

در عین حال من عضو سازمان زنان کارآفرین کشور هستم و سابقه حضور در دوره‌های آموزشی مؤثری مانند «فرآیند خوشه‌سازی کسب‌وکارها و ایجاد هلدینگ‌های تعاونی زنان» در دانشگاه شهید بهشتی و همچنین همایش آشنایی با بازرگانان مواد غذایی را در کارنامه خود دارم و این دوره‌ها در کسب دانش لازم برای ورود به بازار بسیار مؤثر بود.

کارآفرینی موفق، تنها در گرو داشتن یک ایده یا حتی سرمایه اولی�� نیست، بلکه این موفقیت حاصل ترکیبی از پشتکار و تحمل سختی‌ها، دانش فنی و بازاریابی، برنامه‌ریزی موازی برای فائق آمدن بر چالش‌های متعدد و شبکه‌سازی فعال است.

امروز به پشتوانه علمی و ارتباط با کارآفرینان برند ما به یک برند قابل اعتماد در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی تبدیل شده و الگویی برای سایر علاقه‌مندان به راه‌اندازی کسب‌وکارهای تولیدی است.

ایرنا: از برنامه‌های توسعه واحد بسته‌بندی و میزان اشتغالزایی خود بگویید؟

بختیارپور: در حال حاضر هشت نفر در این واحد تولیدی مشغول به فعالیت هستند که با خرید دستگاه‌های جدید و راه‌اندازی خط بسته‌بندی برنج، زمینه برای ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر فراهم شود.

تحقق این هدف به توان مالی واحد تولیدی برای خرید دستگاه و همچنین حمایت مسوولان در تأمین تجهیزات وابسته است و در این زمینه نیازمند همکاری مسوولان هستیم.

برای برند تجاری ما، مجوزهای لازم برای چندین طبقه مواد غذایی صادر شده و همچنین موفق به دریافت مجوز از اتاق اصناف برای بسته‌بندی حبوبات، غلات و خشکبار شده‌ایم.

در بسته‌بندی مواد غذایی، قوانین و مقررات خاصی وجود دارد که باید از سوی سازمان غذا و دارو تأیید شود که با تلاش و پیگیری‌های بسیار، توانستیم مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو استان اخذ کنیم.

تولد یک برند؛ وقتی پشتکار زنانه چرخ اقتصاد را به حرکت درمی‌آورد

ایرنا: مواد اولیه خود را از چه طریقی تأمین می‌کنید؟

بختیارپور: این نکته لازم به ذکر است که همیشه کیفیت، معرف برند ماست و تلاش کردیم از این طریق رضایت مشتریان را جلب کنیم.

مواد اولیه مورد نیاز خود را از شهرهای مختلف و از مراکز معتبر تهیه می‌کنیم و تلاش داریم بهترین مواد اولیه را به کار ببریم؛ از حبوبات درجه یک و خوشپخت گرفته تا برنج ایرانی مرغوب، همچنین از لیموعمانی خوش‌عطر در محصولات خود استفاده می‌کنیم، ما رضایت‌مندی همیشگی مشتریان را سرمایه اصلی کار خود می‌دانیم.

ایرنا: در حوزه صادرات و توسعه فروش خود چه برنامه‌ای دارید؟

بختیارپور: گسترش بازار فروش به استان‌های همجوار و رایزنی برای حضور در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از مهمترین اهداف ما در مسیر تولید است.

در حال حاضر به شهرهای اطراف و استان لرستان بار ارسال می‌کنیم و با جلساتی که با مسوولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشتیم، تلاش دارم محصولات خود را در سبد فروشگاهی آنان قرار دهم.

در خصوص صادرات نیز رایزنی‌های خوبی صورت گرفته و با ارائه نمونه محصولات، توانستیم رضایت شرکای بالقوه را جلب کنیم و اگر مشکلی پیش نیاید، به زودی ارسال محصولات این کارگاه به کشورهایی همسایه را توسعه خواهیم داد.

تولد یک برند؛ وقتی پشتکار زنانه چرخ اقتصاد را به حرکت درمی‌آورد

ایرنا: از مشکلات خود در این عرصه بگویید؟ عمده‌ترین هدف شما در مسیر تولید چه بود؟

بختیارپور: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، مشکلات زیادی وجود دارد، اما با این حال، با روحیه‌ای مثبت و انگیزه برای توسعه کار، این مشکلات مانع پیشرفت کارم نشد.

جا دارد از تمام ارگان‌ها و نهادهای دولتی که در این مسیر با من همکاری صمیمانه داشتند، قدردانی کنم.

طی سال‌های گذشته با پیگیری‌های مستمر و هماهنگی با اداره کار و امور اجتماعی و فرمانداری، موفق شدم در مزایده واگذاری سوله در سازمان فنی و حرفه‌ای، یک سوله را در مرکز فنی و حرفه‌ای ملایر اجاره و کار خود را به صورت رسمی آغاز کردم که یکی از مهم‌ترین اهداف من از راه‌اندازی این مجموعه، توجه به مساله اجتماعی اشتغال بانوان بود.

هدف اصلی من از تأسیس این کارگاه، استفاده از توانمندی بانوان سرپرست خانوار و بانوان زیرپوشش سازمان بهزیستی بود که پس از شناسایی این عزیزان، دوره‌های آموزشی لازم در زمینه بسته‌بندی و آشنایی با انواع محصولات برای آنها برگزار شد و هم اکنون با کسب مهارت‌های ضروری، در این مجموعه مشغول به کار هستند.

شرکت‌کنندگان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی تحت نظر مربیان مجرب، در آزمون‌های سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کرده و در صورت موفقیت، مدرک معتبر این سازمان را دریافت می‌کنند که می‌توانند از مزایای آن در بازار کار بهره‌مند شوند.

ایرنا: چه انتظاری از مسوولان اجرایی دارید؟

بختیارپور: در حال حاضر کارگاهی با مساحت ۴۰۰ مترمربع در اختیار داریم که گرمایش و سرمایش اولیه آن را با سرمایه شخصی خودمان تأمین کرده‌ایم، با این حال، انتظار داریم مسوولان در راستای مسوولیت اجتماعی خود و برای تداوم فعالیت این مرکز، ما را در رفع مشکل سیستم گرمایشی و سرمایشی یاری کند.

با توجه به مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، درخواست داریم مساعدت‌های لازم انجام شود.

افتخار می‌کنم که سهمی هرچند کوچک در کاهش مشکلات این قشر داشته‌ام و قصد دارم با توسعه کسب‌وکار و پیشرفت کارگاه، زمینه اشتغال افراد بیشتری را در این مجموعه فراهم کنم.

و سخن آخر:

بختیارپور: به جوانانی که قصد دارند فعالیتی را آغاز کنند، توصیه می‌کنم هرگز ناامید نشوند و هیچ چیز را بهانه برای نرسیدن به هدف نکنند، پشتکار، پیگیری، همت و علاقه، انسان را به اهدافش می‌رساند.

در هر کاری به نقدینگی و نیاز مالی احتیاج است، اما وقتی با سختی‌های کار بجنگیم و از شکست‌ها ناامید نشویم، طعم شیرین پیروزی را خواهیم چشید.

برای کسب موفقیت و پیمودن مسیری که در عرصه تولید داشتم، شکرگزار خداوند متعال هستم و در این مسیر به او توکل داشتم و همین امر انگیزه لازم را برای ادامه مسیر در وجود من چندین برابر کرده است.





🔹"آخرین خبر" در روبیکا 🔹"آخرین خبر" در ایتا 🔹"آخرین خبر" در بله