بهبود کیفیت یادگیری محور اصلی آموزش و پرورش/ تمرکز بر استخدام نیروی توانمند

ایرنا/ تهران- ایرنا- رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت: انتخاب معلمان شایسته، متعهد، متخصص و توانمند از طریق سنجش دقیق شایستگیها، طی کردن فرآیندهای گزینشی دقیق، رعایت اصل رقابت عادلانه، صیانت از حقوق داوطلبان و پاسخگویی به اعتراضات، اصلیترین محورهای تمرکز این مرکز در امر استخدام است.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، علی باقرزاده در آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی مدیران و معاونان حوزه منابع انسانی ادارات کل آموزش و پرورش استانها، با تأکید بر این که معیار درستی یا نادرستی تمامی برنامهها، منابع و فرصتها، میزان تأثیرگذاری آنها بر «یادگیری» است، اظهار کرد: همه برنامهها، تلاشها، منابع و فرصتها باید معطوف به بهبود کیفیت یادگیری در دانشآموزان باشد.
مشاور وزیر و رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری در تشریح این موضوع افزود: به عنوان مثال، اگر نقل و انتقالی انجام میدهیم، هدف نهایی این است که معلم آرامش خاطر پیدا کند و بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، اگر استخدام میکنیم، هدف انتخاب شایستهترین فرد برای ارائه آموزش باکیفیت است و اگر به آموزشهای ضمن خدمت توجه داریم، در واقع میخواهیم کیفیت تدریس را ارتقا دهیم، غرض اصلی همه اقدامات باید منفعت دانشآموز باشد.
تمرکز بر استخدام نیروهای شایسته و توانمند
وی به فرآیند استخدام نیروی انسانی اشاره و تصریح کرد: انتخاب معلمان شایسته، متعهد، متخصص و توانمند از طریق سنجش دقیق شایستگیها، طی کردن فرآیندهای گزینشی دقیق، رعایت اصل رقابت عادلانه، صیانت از حقوق داوطلبان و پاسخگویی به اعتراضات، اصلیترین محورهای تمرکز این مرکز در امر استخدام است.
تدوین ضوابط جدید ساختاری برای تصویب دولت
باقرزاده در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه نکات مهم در حوزه ساختار و تشکیلات اداری پرداخت و از برگزاری جلسات متعدد با سازمان اداری و استخدامی کشور و صاحبنظران این حوزه خبر داد.
وی با اشاره به بررسی تجربیات دیگر کشورها و آسیبشناسی ساختار موجود، خاطرنشان کرد: مجموعه ضوابطی برای طراحی ساختار جدید تهیه و برای تصویب نهایی به دولت تقدیم شده است.
اجرای نظام مستمر ارزیابی و سنجش صلاحیت حرفهای
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی از استقرار نظام ارزیابی و سنجش صلاحیت شایستگی برای تمامی نیروها از اولین روز حضور در سیستم آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این ارزیابیها که نتایج آن میتواند مثبت یا منفی باشد، مبنای تصمیمگیری در حوزههایی مانند جبران خدمات، نگهداشت نیروهای توانمند و برنامههای بالندگی شغلی خواهد بود.
چرخه کیفیت منابع انسانی و برنامهریزی برای نیازهای آینده
وی با توصیف چرخه کیفیت منابع انسانی که شامل عملکرد، ارزیابی، پاداش و آموزش است، توضیح داد: این چرخه به طور مستمر در حرکت است و اخذ گواهیهای صلاحیت دورهای، مبنای تمام اقدامات مرتبط با همکاری با نیروها خواهد بود.
باقرزاده همچنین با اشاره به تدوین مدل سند و جداول کمی گفت: بر این اساس، نیازهای آتی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش برای ۶ سال آینده پیشبینی و برنامهریزی برای جذب آنها انجام شده و پیشبینی ۱۰ ساله نیز در دستور کار قرار دارد.
ارتقای کیفیت دورههای ضمن خدمت معلمان
مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم افزایش کیفیت دورههای ضمن خدمت، از تهیه و ابلاغ دستورالعملی برای اجرای یکپارچه این دورهها در تمام استانها خبر داد و افزود: در این دورهها از اساتید مجرب و موضوعات منطبق بر نیازهای شغلی معلمان استفاده میشود و در پایان، ارزشیابیهای دقیقی انجام و گواهی صلاحیت صادر خواهد شد.
هیچ کشوری از حد معلمان خود فراتر نمیرود
باقرزاده گفت: باید به این اصل معتقد باشیم که هیچ کشوری از حد و اندازه معلمان خود فراتر نمیرود، باید بدانیم که راه عزت، پیشرفت، استقلال و خودکفایی از توجه به جریان آموزش و یادگیری در کلاس و مدرسه و احترام به نقش کلیدی معلم میگذرد.


















