نماد آخرین خبر

انتقاد از کم کاری در مورد ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ها به خط ویژه/ فوت ۱۶۲ عابر پیاده از ابتدای سال در پایتخت

منبع
ايسنا
بروزرسانی
انتقاد از کم کاری در مورد ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ها به خط ویژه/ فوت ۱۶۲ عابر پیاده از ابتدای سال در پایتخت

ایسنا/ اعضای شورای شهر تهران نسبت به ورود موتورسیکلت‌ها به خط ویژه انتقاد کردند و خواستار رسیدگی پلیس به این مساله شدند.

به گزارش ایسنا، ناصر امانی در جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود اظهار کرد: هشت نفر از اعضای شورا عضو ستاد مشارکت‌های محله‌ای شهر تهران هستند؛ مکاتبات زیادی در این مورد انجام می‌شود که ۹۹ درصد آن مکاتبات با امضای رئیس شورا ابلاغ می‌شود. ما مدتی پیش دستورالعملی در مورد نحوه انتخاب و وظایف مدیران محلات ابلاغ کردیم و پس از بارها مکاتبه به مناطق ابلاغ شد.

وی افزود: در ماده ۱۳ این دستورالعمل که شهریورماه سال قبل ابلاغ شد، برای ایجاد وحدت رویه و پیشگیری از اختلافات احتمالی، شهرداران مناطق مکلف شدند که از هرگونه دستور شفاهی برای واریز، برداشت و هزینه کرد اعتبارات برای محلات خودداری کنند و مدیران محلات تمامی اسناد و مدارک را ثبت کنند. عدم رعایت این موارد تخلف قانونی محسوب می‌شود و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

امانی با بیان اینکه گزارشات زیادی در این زمینه داریم، یادآور شد: در برخی محلات می‌بینیم که برای اجاره اتوبوس، خرید تجهیزات اداری و مصرفی، تشویق کارکنان و مدیران و پرداخت هزینه اجرای مجریان در برنامه‌ها، منابع مالی صرف می‌شود و این درحالیست که شهرداری در بخش‌های مختلف ردیف اعتبارات مشخصی دارد. در مواردی مشاهده می‌شود پس از برداشت هزینه‌ها از دفاتر محلات از مدیران خواسته می‌شود که برداشت‌ها را با عناوین دیگری ثبت کنند که مدیران محلات را در معرض پاسخگویی قرار می‌دهد. شهرداران مناطق و نواحی این موضوع را بدانند که چنین اقداماتی تخلف است و اگر موضوعی وجود داشته باشد، ما به صورت قانونی پیگیری می کنیم.

در ادامه سیداحمد علوی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور خود خاطرنشان کرد: برای تجهیز ساختمان‌های سرای محله هر سال اعتبار می‌بینیم؛ متأسفانه وقتی به مناطق سر می‌زنیم می‌بینیم اعتبارات تعمیرات را صرف مسائل دیگر می‌کنند که جای تذکر دارد.

همچنین سیدجعفر تشکری هاشمی در جلسه امروز شورای شهر در تذکر پیش از دستور خود اشاره‌ای به حادثه روز گذشته در خط ویژه بزرگراه چمران داشت و اظهار کرد: متأسفانه در این حادثه به دلیل ورود موتورسیکلت‌ها به خط ویژه، تصادفی رخ داد و  یک نفر فوت کرد و چند نفر مجروح شدند.

وی با بیان اینکه این اولین حادثه تصادف شهر تهران نیست، افزود: هفته گذشته نیز حادثه مرگبار فوت چند کارگر خدمات شهری در بزرگراه تهران را داشتیم و در ماه‌های اخیر نیز در بزرگراه‌های یاسینی، امام علی، خاوران و حکیم موارد دیگری از فوت کارگران شهرداری یا تصادف‌های مرگبار داشتیم.

تشکری هاشمی ادامه داد: در روزهای گذشته نیز شاهد تصادف زنجیره‌ای تعدادی از سرویس‌های یکی از کارخانه‌ها بودیم و این نشان از اتفاقات غیرقابل قبول است. در هفت‌ماهه اول امسال، تعداد فوت‌شدگان ما نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده و ۳۵۳ کشته سال گذشته به ۵۱۷ نفر رسیده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به آمار قربانیان نیم‌سال نخست گفت: در طول شش‌ماه، ۱۶۲ عابر، ۲۰۵ موتورسوار و ۶۰ راننده و سرنشین خودرو کشته شده‌اند. اینجا نه غزه است، نه سودان و نه میدان جنگ ۸ ساله؛ اینجا شهری است که مردم با هزاران امید صبح از خانه بیرون می‌آیند تا نان حلالی به خانه ببرند، اما شاهد این هستیم که ماهانه ۹۰ نفر و روزانه به‌طور متوسط سه نفر در شهر تهران بر اثر حوادث رانندگی کشته می‌شوند.

وی با اشاره به برنامه چهارم شهرداری تهران توضیح داد: در برنامه ۴ ساله چهارم گفته بودیم شهرداری تهران باید تلاش کند تا سالانه ۵ درصد از میزان تصادفات کاهش یابد. اگر بخواهیم این عدد را با سال پایه در نظر بگیریم باید ۲۰ درصد تصادف‌های ما کاهش می‌یافت، اما اکنون نسبت به سال پایه حدود ۷۰ درصد افزایش یافته و تقریباً به دو برابر تلفات رسیده‌ایم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: اولین نکته این است که در یک مقطعی از شورای پنجم اقداماتی شروع شد و در این دوره ادامه پیدا کرد، اما ابزارهای کنترل سرعت در شهر تهران به تدریج از رده خارج شدند. بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور، تنها ۲ درصد از دوربین‌های کنترل سرعت تهران روشن بوده و ۹۸ درصد خاموش بودند. البته زحمت‌هایی انجام شده و طبق اطلاع، تعداد دوربین‌های فعال به ۹۵ عدد رسیده است، اما همچنان با رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله بسیاری داریم.

تشکری هاشمی با اشاره به نقاط حادثه‌خیز شهر اظهار کرد: نقاط حادثه‌خیز بسیاری در تهران وجود دارد و عملکرد اصلاحات هندسی امسال خوب بوده است؛ از ابتدای امسال تاکنون ۷۰۰ نقطه اصلاح شده، اما همچنان مشکلات وجود دارد. در بزرگراه چمران قریب به یک سال است که مشکلات وجود دارد و همین موضوع باعث وقوع تصادفات بسیار شده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه آمار کشته‌های شب تقریباً برابر با آمار کشته‌های روز است، ادامه داد: در نیمه‌های شب که باید تردد اندکی در شهر صورت گیرد، ۵۰ درصد کشته‌ها در آن زمان اتفاق می‌افتند و متأسفانه این‌ها توسط رانندگانی هستند که عمدتاً جوان هستند و در وضعیت غیرعادی به سر می‌برند و قوه قضائیه باید در این رابطه اقدام کند.

تشکری هاشمی گفت: من روز گذشته خودم به فاصله یک ربع به حادثه رسیدم اما تقریباً ۵۰ دقیقه طول کشید تا اولین آمبولانس به محل حادثه بزرگراه چمران بیاید. چرا باید اورژانس تهران برای رسیدن به تصادف‌ها با چنین تأخیری وارد شود؟ چطور می‌توان گفت یک ساعت صبر کن تا آمبولانس برسد؟ ما در اینجا به فدراسیون‌ها کمک می‌کنیم، به مساجد کمک می‌کنیم، به ده‌ها جای دیگر که شاید وظیفه ذاتی ما نباشد کمک می‌کنیم؛ حتی به شرکت آب و فاضلاب کمک می‌کنیم و امروز اورژانس تهران ادعا می‌کند ماشین کم دارد و اگر اینگونه است باید به آنها نیز کمک کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: ما باید به مردم این شهر کمک کنیم و خدمتگزار آنها باشیم. اگر قرار است افرادی از این شهر در  تصادفات بمیرند، ما باید آمبولانس بیاوریم و به جای آنکه به فلان فدراسیون کمک می‌کنیم، به اورژانس نیز کمک کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه فقط ۳ الی ۴ بیمارستان تصادفی‌ها را پذیرش می‌کنند. مگر می‌شود شهری به این بزرگی تنها این تعداد بیمارستان برای پذیرش تصادفی‌ها داشته باشد؟ این ادعای دوستان پلیس ما بود که می‌گویند تا زمانی که تصادفی‌ها به بیمارستان برسند، ممکن است جان خود را از دست بدهند.

تشکری هاشمی افزود: ما اینجا از هر دری صحبت می‌کنیم، اما در خصوص آموزش‌ها هیچ نمی‌گوییم. وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت بهداشت و صداوسیما باید در این خصوص‌ها صحبت کنند و اگر اصلاح نشود، حیثیت ما در حوزه رانندگی از بین می‌رود.

وی با اشاره به نقض قانون حمل‌ونقل کارگران گفت: طبق ماده ۲۰۳ آیین‌نامه راهنمایی‌ و رانندگی، کسی حق ندارد پشت وانت انسان سوار کند. چرا باید کارگران به این شکل جابه‌جا شوند؟ ما باید مصوبه بیاوریم که اگر شرکتی این کار را بکند، موظف هستیم شرکت را خلع‌ ید کنیم و پیمان خود را با آن لغو کنیم. جان انسان مانند یک کالای بی‌ارزش نیست.

عضو شورای شهر تهران افزود:  باید به شرکت‌های موتوری که شرکت‌های مشخصی هستند آموزش داده شود. شهرداری باید برای آنها آموزش برگزار کند و جان افرادی که برای درآوردن لقمه حلال هر روز گرفته می‌شود، آموزش داده شود.

تشکری هاشمی با تقدیر از پلیس راهور گفت: از پلیس راهنمایی‌ و رانندگی تقدیر می‌کنم که در حوادث تصادفی به موقع حاضر می‌شوند و درست مقابل آنچه درباره اورژانس اعلام کردم، آنها سریعاً اقدام به اصلاح می‌کنند.

وی با اشاره به حضور میدانی‌اش در حادثه روز گذشته توضیح داد: من روز گذشته با یک ربع تأخیر به محل حادثه تصادف رسیدم و دیدم خانم پرستاری که از آنجا رد می‌شد، سریعاً اقدام به سی‌پی‌آر حادثه‌دیده کرد و حدود یک ساعت به عزیزان آسیب‌دیده کمک کرد و در همین‌جا از تمام پرستاران عزیز نهایت تقدیر را می‌کنم.

همچنین مهدی چمران در این مورد تصریح کرد: متأسفانه درباره موتورسیکلت‌ها کم کاری وجود دارد؛ ببینید رانندگان اتوبوس در خط ولیعصر چه دل پری دارند. خطوط ویژه انگار برای موتورسواری شده است؛ چرا چند هزار کارت ویژه در اختیار افراد است؟ خود شهرداری ۱۶۰ کارت ویژه برای کارمندانش دارد و به طور کلی این کار صحیح نیست و پلیس باید در این خصوص دقت بیشتری داشته باشد. انتظارمان از پلیس بیش از این‌هاست. همچنین از مسئولان دوربین‌های ترافیک انتظار بیشتری داریم؛ در دنیای امروز همه چیز با دوربین اتفاق میفتد اما هنوز در این خصوص مساله داریم.

انتهای پیام





🔹"آخرین خبر" در روبیکا 🔹"آخرین خبر" در ایتا 🔹"آخرین خبر" در بله

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر