صدور هوشمند گواهی انحصار وراثت و شناسنامه نوزادان

ایسنا/ رئیس سازمان ثبتاحوال کشور با تشریح اقدامات چند سال اخیر این سازمان در مسیر هوشمندسازی خدمات، از رونمایی سند راهبردی ۱۰ ساله ثبتاحوال و اجرای طرحهای فناورانهای چون سامانههای «سهیم» و «هدا» خبر داد و گفت: صدور گواهی انحصار وراثت و گواهی ولادت بهصورت غیرحضوری و هوشمند انجام میشود و تاکنون ۲۸۵ هزار گواهی انحصار وراثت بهطور خودکار برای وراث صادر و ارسال شده است.
هاشم کارگر در نشستی با خبرنگاران با موضوع آیین بهره برداری از طرح های فناوری و رونمایی از سند راهبردی سازمان ثبت احوال کشور گفت: امروز برای افتتاح شش طرح مهم سازمان ثبت احوال کشور در خدمت شما هستیم. تقریباً در سه یا چهار سال اخیر تمام حرکتها و برنامهریزیها و سیاست گذاریها در راستای تحقق سازمان هوشمند و هوشمندسازی خدمات در عرصههای گوناگون در سازمان ثبت احوال بوده است و تا این لحظه تلاش شده است تا قدمهای بسیار خوب و مفیدی در این زمینه برداشته شود.
وی با بیان اینکه در طول این سالها اولین کاری که کردیم، ایجاد بستر سهیم (سامانه سهیم) برای ارتباط با هموطنان بود که در این سامانه علاوه بر اینکه اطلاعات هویتی خانواده هر فرد را تقدیم میکنیم، کلیه خدمات الکترونیک را بر بستر این سامانه ارائه میدهیم، افزود: سامانه هدا ایجاد شد که بستر اصلی احراز هویت در کشور است، بستری امن، قابل اتکا و مطمئن برای احراز هویت غیر حضوری هموطنان در دریافت خدمات از بخش های دولتی و خصوصی است.
کارگر با بیان اینکه اقدامات دیگری هم در سازمان ثبت احوال انجام شده و در اختیار هموطنان قرار داده شده است، ادامه داد: آخرین آنها که در مرداد ماه مبتنی بر برنامه هفتم توسعه کشور انجام شد، انتقال صدور گواهی انحصار وراثت از قوه قضاییه به سازمان ثبت احوال بود که طراحی انجام شده در این خصوص، مبتنی بر ارائه خدمت به صورت غیر حضوری و بدون درخواست هموطنان بود؛ به طوری که وقتی فردی فوت میکرد، بعد از صدور سند فوت فرد متوفی، به طور خودکار گواهی انحصار وراثت صادر و برای وراث ارسال میشد.
وی با بیان اینکه تا این لحظه حدود ۲۸۵ هزار گواهی انحصار وراثت صادر و برای وراث ارسال شده است، گفت: انشاءالله قدمهای گوناگونی که سازمان ثبت احوال در حال برداشتن دارد منجر به تحقق هر چه سریعتر سازمان هوشمند ثبت احوال شود تا خدمات بهتری به هموطنان ارائه کند و در عین حال بستر های بسیار مفیدی برای بخش های حاکمیتی کشور و برای بهره برداری از اطلاعات گوناگونی که در پایگاه های اطلاعات هویتی و جمعیتی کشور وجود دارد، ایجاد کند و در برنامه ریزی ها مثمر ثمر باشد.
کارگر با بیان اینکه امروز اولین کاری که در حوزه ایجاد سند راهبردی سازمان ثبت احوال کشور برداشتیم، رونمایی از سند راهبردی ۱۰ ساله سازمان ثبت احوال بود، عنوان کرد: این سند طی دو سال با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، اساتید این دانشگاه در بخش های گوناگون و بخش های مدیریتی، فناوری، حقوقی و سایر حوزه ها ایجاد شد.
وی با بیان اینکه از ابتدای کار، نظام برنامه محوری را در سازمان ایجاد کردیم، افزود: یعنی در سازمان ثبت احوال هیچ قدمی برنمیداریم مگر مبتنی بر برنامه باشد چون اعتقاد داریم که اگر میخواهیم در انجام کارها موفق باشیم و استفاده صحیح از منابع داشته باشیم باید مبتنی بر برنامه حرکت کنیم. در طول سه یا چهار سال هم تمام اقدامات مبتنی بر برنامه های عملیاتی سالانه بوده که تدوین شده و بخش های گوناگون سازمان متعهد بر اجرای آن بودند و در نهایت این سند راهبردی را تنظیم کردیم که برنامههای سالانه سازمان مبتنی بر این سند راهبردی باشد.
کارگر با بیان اینکه این سند، سندی است منعطف و مبتنی بر تغییراتی است که در محیط های داخلی و خارجی سازمان رخ میدهد و اقتضائاتی که ایجاد میشود، قابلیت اصلاح و بهبود دارد، ادامه داد: سعی کردیم که سازمان را از نظام سند محوری به نظام شناسه محوری یعنی دیجیتالی شدن حرکت دهیم یعنی خدمات دیجیتال را سرلوحه کار قرار دادیم و در حوزههای جمعیتی هم با توجه به اینکه سازمان ثبت احوال کشور متولی رصد جمعیت کشور هست و مرکز رصد جمعیت کشور در سازمان ثبت احوال قرار داده شده، نگاه کلانی به این حوزه داشته باشیم تا بتوانیم در سیاست گذاریهای جمعیتی در کشور که بسیار مهم است و باید مبتنی بر شاخص ها و اطلاعات گوناگون جمعیتی باشد، قدم برداریم.
وی به بحث توانمندی های سرمایه انسانی سازمان، بحث تخصص گرایی در جذب نیروی انسانی در سازمان ثبت احوال و کوچک سازی سازمان اشاره کرد و گفت: نگاه ما این است که وقتی سازمان هوشمند ثبت احوال ایجاد شود به سازمان مجازی نزدیک میشویم و سازمان مجازی یعنی از لحاظ ساختاری باید محدودتر باشد و بتواند با یک ساختار کوچک و با یک منابع تعریف شده بهترین خدمات را به صورت الکترونیکی و به صورت کاملا غیر حضوری به بخشهای مختلف کشور و مردم ارائه دهد.
کارگر با بیان اینکه اقدام دومی که انجام شده و بحث بسیار مهمی در حوزه الکترونیکی کردن خدمات ثبت احوال و هوشمند سازی است، هوشمند سازی صدور شناسنامه نوزاد است، ادامه داد: مبتنی بر برنامه این اقدامات انجام شده، سال گذشته اولین اقدامی که با همکاری وزارت بهداشت انجام شد، الکترونیکی کردن گواهی ولادت بود.
وی اظهار کرد: وقتی فرزندی به دنیا میآید باید گواهی ولادت او صادر و متولی فرزند گواهی ولادت را به سازمان ثبت احوال ارائه میدادند و نام را تعیین و شناسنامه صادر و تحویل والدین داده میشد. طی اقدامی که سال گذشته انجام شد، گواهی ولادت به صورت الکترونیک انجام شد یعنی وقتی نوزادی به دنیا میآید نیازی نبود فیزیک گواهی ولادت به سازمان ثبت احوال ارائه شود و به صورت الکترونیک توسط بیمارستان و از طریق وزارت بهداشت برای سازمان ثبت احوال ارسال میشد و شناسه مربوط به آن گواهی برای ولی نوزاد پیامک میشد و با آن شناسه وارد سازمان ثبت احوال میشد و ادامه کار حضوری انجام میشد.


















