مهر نوشت/ رئيس مرکز تحقيقات سياست گذاري سلامت دانشگاه علوم پزشکي شيراز از هزينه شدن هفت درصد از درآمد ناخالص کشور در بحث تصادفات خبر داد.
کامران باقري لنکراني گفت: حوادث ترافيکي از جمله مواردي است که همچنان باعث مرگ و مير مردم مي شود که در اين راستا علاوه بر افزايش آمار تلفات، هزينه هاي اقتصادي را به کشور تحميل مي کند.
وي تصريح کرد: طبق آمار رسمي به طور ميانگين به ازاي هر 100 هزار نفر 25 نفر به دليل حوادث ترافيکي در جهان فوت مي کنند که اين آمار در ايران به ازاي هر 100 هزار نفر 29 فوتي است.
رئيس مرکز تحقيقات سياست گذاري سلامت تاکيد کرد: بر خلاف گفته برخي از افراد کشور ايران در بحث حوادث جاده اي رتبه اول دنيا را ندارد اما داراي جايگاه بالايي است.
روند کاهش تلفات پس از 40 سال
لنکراني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه روند کاهش تلفات جاده اي از سال 84 آغاز شد، گفت: از سال 78 تلفات ترافيکي و آمار مرگ و مير هاي مربوطه به اين بحث در کشور شيب تندي گرفت که در اين سال تلافات ترافيکي به 27 هزار و 759 نفر در سال رسيد.
وي افزود: روند کاهش تلفات جاده اي پس از 40 سال با آغاز سال 84 شروع شد که در سال 85 تلفات ترافيکي کشور به 27 هزار و 567 نفر رسيد.
رئيس مرکز تحقيقات سياست گذاري سلامت ادامه داد: در سال 86 آمار تلفات به 22 هزار و 918 نفر و پايان سال 89 آمار تلفات ترافيکي به 22 و 23 هزار نفر ثابت شد.
لنکراني تصريح کرد: در سال 90 با توجه به افزايش يک ميليون و 400 هزار دستگاه خودرو و افزايش يک ميليون 800 هزار گواهينامه شاهد کاهش 14 درصدي تلفات ترافيکي در کشور بوديم.
قربانيان حوادث ترافيکي زير 40 سال هستند
وي در بخش ديگري از سخنان خود به آمار تلفات ترافيکي اشاره کرد و گفت: اکثر قربانيان در سنين 15 تا 23 سال و در کل زير 40 سال سن دارند.
رئيس مرکز تحقيقات سياست گذاري سلامت افزود: 47.5 درصد از فوتيان رانندگان و مسافران خودرو، 22.9 درصد راکبين موتور سيکلت و 28.6 درصد عابرين پياده بوده اند.
لنکراني در خصوص مجروحين حوادث ترافيکي نيز تصريح کرد: 42 درصد رانندگان خودرو و مسافرين، 41.5 درصد موتور سواران و 16.5 درصد عابرين پياده هستند که فوت عابرين بيشتر از جراحت است.
وي يادآور شد: 60 درصد تلفات در جاده هاي برون شهري، 30 درصد معابر شهري، 10 درصد جاده هاي روستايي است که نقش موتور سيکلت در آنها بيشتر است.
رئيس مرکز تحقيقات سياست گذاري سلامت در خصوص دلايل تلفات ترافيکي، گفت: 12 درصد حوادث به دليل حواس پرتي، 56 درصد به دليل خشونت جاده اي و تلافي کردن تخلفات ديگر خودرو ها است.
لنکراني افزود: 2.3 درصد از کسانيکه اقدام به خشونت جاده اي مي کنند خودشان گرفتار حادثه مي شوند و از طرفي ديگر طبق آمار و انجام تحقيقات، بانوان زمانيکه رانندگي خودروهاي گران قيمت را بر عهده مي گيرند اقدام به خشونت مي کنند و آقايان زمانيکه رانندگي وانت بار و يا خودروها عمومي را بر عهده دارند.
کاهش شش درصدي تلفات ترافيکي
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه در سال جاري نيز شاهد کاهش شش درصدي تلفات ترافيکي هستيم، گفت: طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته سالانه بايد 10 درصد از آمار تلفات ترافيکي کم شود که در سال گذشته شاهد کاهش 14 درصدي آمار هستيم و در سال جاري نيز تاکنون شش درصد تلفات کاهش يافته است.
رئيس مرکز تحقيقات سياست گذاري سلامت با اشاره به اينکه مباحث فرهنگي بايد در اولويت فعاليت هاي ترافيکي قرار گيرد تاکيد کرد: بايد با ارايه کارهاي فرهنگي به اتفاقات ترافيکي پايان داد که در اين راستا طي چند سال گذشته اينگونه فعاليت ها افزايش پيدا کرده است.
لنکراني ادامه داد: از طرفي ديگر بايد توجه داشت که برخي از ابزار هاي ترافيکي به گونه اي باعث بروز مشکلاتي براي مردم است که از جمله آنها نسب گارد ريلها است که در زمان بروز حادثه منجرب به فوت خواهد شد.