خلبان فداکار ایرانایر را اخراج کردهاند!/کاپیتان شهبازی:3 ماه است که خانه نشینم
بروزرسانی
قانون-خلبان بوئينگ 727 ايراناير که سال گذشته اين هواپيما را بدون چرخ با موفقيت به زمين نشاند، ضمن بيان برخي ناگفتههاي اين پرواز، از تأسيس انجمن دفاع از حقوق هوانوردي ايران در اينده نزديک خبر داد.
به گزارش فارس، هوشنگ شهبازي خلبان بوئينگ 727 ايراناير که سال گذشته بدون چرخ جلو در مهرآباد به زمين نشست، در آستانه سالگرد اين فرود موفقيتآميز طي نشست خبري، با انتقاد از عملکرد ناجوانمردانه استکبار جهاني در تحريم صنعت حمل و نقل هوايي ايران، اظهار داشت: دارو، غذا و جان انسان معاف از تحريم است؛ آمريکا به بهانه مشکلات سياسي، حمل و نقل هوايي ايران را تحريم کرد در حالي که در پرواز بوئينگ 727 ايراناير که سال گذشته بدون چرخ جلو با موفقيت فرود آمد، 50 نفر تبعه روس وجود داشتند که اين امر نشان ميدهد حمل و نقل هوايي يک کشور تنها مختص مردم همان کشور نيست.
وي ادامه داد: در همان پرواز 80 درصد مسافران، دانشمندان هستهاي روسيه بودند که قرار بود به نيروگاه بوشهر اعزام شوند و اگر حادثهاي در اين پرواز رخ ميداد عواقب ناخوشايندي داشت.
شهبازي اضافه کرد: اينجانب در اجلاس شوراي حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، تحريم حمل و نقل هوايي ايران را ناجوانمردانه خواندم.
اين خلبان پرواز اظهار داشت: براي اولين بار در نوزدهمين اجلاس حقوق بشر ژنو که تا آن زمان هيچ خلباني شرکت نکرده بود، به عنوان خلبان ايراناير شرکت کردم و در واقع هما اولين ايرلاين بود که خلبانش در اين اجلاس حضور يافت و پرچم ايراناير در آن بالا رفت در حالي که بعدها به همين دليل مورد بيمهريهاي شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي قرار گرفتم.
وي افزود: اينجانب در پيامي به اوباما، رئيس جمهور آمريکا، اعلام کردم که آمريکا چگونه امنيت جهاني و صلح پايدار را خواستار است اما به جان انسانها بها نميدهد؛ آنها چگونه نگران گسترش بيماري ايدز و پاره شدن لايه اوزون هستند، اما جان انسانها براي آنها بيارزش است.
اين خلبان اظهار داشت: پس از اعلام پيغام اينجانب به اوباما در انتقاد به تحريم حمل ونقل هوايي ايران، ديويد کوهن در وزارت خزانهداري امريکا به صحبتهاي يک خلبان واکنش نشان داد و اين امر نشان از کم آوردن استکبار از تحريم هاي ايران دارد.
وي ضمن اشاره به تلاش مديران شرکتهاي هواپيمايي ايران براي مبارزه با تحريمها، تصريح کرد: قوانين ايکائو، سافا و ياتا، تضمينکننده امنيت و ايمني حمل و نقل هوايي است که در اتحاديه اروپا، امريکا و کانادا مصوب شده است و طبق اين قوانين همه کشورها بايد ايمني پروازها را کنترل کنند اما خود به آنها عمل نميکنند و حمل و نقل هوايي ايران را تحريم ميکنند.
اين خلبان افزود: در سال 1995 که صنعت حمل و نقل هوايي ايران تحت تحريم شديدتر استکبار جهاني قرار گرفت، کلينتون، حفظ منافع سياست خارجه امريکا را دليل تحريم حمل و نقل هوايي ايران عنوان کرد و در واقع جان انسانها را بازيچه مسائل سياسي خود قرار داد.
شهبازي با انتقاد از بيمهريهاي ايراناير در مورد تلاشهاي اين خلبان، افزود: پس از اين اجلاس، ايراناير به من اعلام کرد که حق پرواز ندارم چون با لباس اين شرکت در اجلاس حقوق بشر حضور يافته بودم.
اين خلبان تصريح کرد: اينجانب به آنها اعلام کردم که با اجازه وزير راه و شهرسازي به اين اجلاس رفتهام اما مسئول عمليات پرواز ايراناير به من گفت: «حال که با اجازه وزير رفتي ما هم تو را اخراج ميکنيم تا ببينيم آيا وزير ميتواند تو را به سر کار برگرداند؟».
شهبازي اظهار داشت: اين در حالي است که سفر اينجانب به نوزدهمين اجلاس ژنو با اطلاع و هماهنگي وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازي و نهادهاي امنيتي بود.
اين خلبان افزود: پس از اين اجلاس بود که به من اجازه پرواز ندادند و سه ماه است که خانهنشين شدهام.
شهبازي افزود: آنها دليل اخراج مرا علاوه بر مورد مذکور فعاليتهاي اجتماعي عنوان کردند در حالي که اينجانب با استکبار جهاني در تحريم حمل و نقل هوايي ايران مبارزه ميکنم.
وي با بيان اينکه دوسوم عمر کاري يک خلبان، اغلب صرف آموزش ميشود، اظهار داشت: يکسوم پاياني دوره کاري خلبان، فصل بهرهوري آن است؛ در ايران يک خلبان 65 سال فعاليت ميکند و اينجانب 9 سال ديگر براي فعاليت وقت دارم اما هما به اين مسئله بيتوجه است.
اين خلبان با بيان اينکه از اين پس خلبان ايراناير نخواهم بود، اظهار داشت: تمام اهداف ما خدمت به مردم و رفع تحريمها است.
وي با اشاره به اينکه حمل و نقل هوايي يکي از ايمنترين انواع حمل و نقلها است، اظهار داشت: در سال گذشته هيچ سانحه هوايي نداشتيم، در حالي که در همين سال 90 تعداد 21 هزار نفر بر اثر سوانح رانندگي کشته شدند که بهتر است با توسعه حمل و نقل هوايي، حمل و نقل ريلي و حمل و نقل هوايي بار جابهجايي مسافران را به دوش بکشند.
اين خلبان از تأسيس انجمن دفاع از حقوق هوانوردي ايران در آينده نزديک خبر داد و گفت: اساسنامه اين انجمن در حال تصويب است و هدف آن دفاع از حقوق هوانوردي ايران و محکوم کردن تحريمهاي صنعت است.
/قانون