سرهنگ محمدرضا مهماندار عصر سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينکه با توجه به اهميت موضوع، چندين گروه کارشناسي مجرب به محل حادثه اعزام شدهاند و همه زواياي اين تصادف و علت آن مشخص شده است، در خصوص اين حادثه گفت: هنگامي که در تاريخ 26 مهرماه سال جاري اتوبوس اسکانيا به شماره 21ع955 ايران 13 به رانندگي مرحوم حجتاله مرادي پس از سوار کردن 35 دانشآموز دبيرستان دخترانه و تعدادي همراه (با احتساب راننده) مجموعا 44 نفر از مبدا بروجن به منظور برگزاري اردو به مقصد اهواز در حال حرکت بود، برابر اظهارات شاهدان که از سرنشينان اتوبوس بودند، شامل مشاور فرهنگي و دبير آمادگي دفاعي دانشآموزان - که طي حادثه مجروح شدهاند، - در زمان رفت و در مسير شهرکرد تا اهواز، چندين مرتبه چراغ Stop اتوبوس به معناي وجود نقص فني روشن که راننده آن را کم اهميت اعلام کرده و گفته بود که نياز به Reset دارد.
وي افزود: پس از اين چندين مرحله توقف براي رفع آن، راننده مذکور ادامه مسير داد و قرار بر اين بود که در اهواز تعمير اساسي در اين خصوص انجام دهد.
فرمانده پليسراه کشور ادامه داد: هنگامي که در ساعت 14:50 روز جمعه 28 مهرماه سال جاري، اتوبوس مذکور از سمت اهواز به سمت بروجن حرکت کرده بود، راننده اظهار کرد که نقص در شلنگ ترمز بوده که فعلا رفع شده و بايد در اصفهان تعمير اساسي صورت گيرد که نهايتا بعد از ثبت ساعت و عبور از پليسراه دهدز باز هم چراغ هشدار روشن و ناگهان راننده اعلام کرد که ترمز ندارد و ترمز دستي نيز کار نميکند.
مهماندار به ايسنا گفت: در اين حال به علت اينکه اتوبوس در سرازيري قرار داشته، لحظه به لحظه به سرعت آن افزوده شد و عليرغم تلاش راننده جهت هدايت و مهار آن، از طريق فرمان و پيشگيري از برخورد با وسايط نقليه ديگر نهايتا در سر پيچ چپگرد، راننده توانايي کنترل وسيله را از دست داده و اتوبوس پس از برخورد به گاردريل سمت راست، از جاده خارج و ابتدا با پهلوي سمت راست به تله خاکي اصابت و پس از آن بر روي سقف واژگون ميشود که به علت ضعيف بودن ستونهاي اتاق اتوبوس، بلافاصله دچار شکستگي و تخريب شده و باعث وارد شدن حداکثر فشار به سرنشينان شده است.
وي تصريح کرد: در بررسي خطاهاي ثبت شده در بوردهاي کامپيوتري، بيشترين تعداد خطا در سيستم ترمز ضد قفل (ABS) بوده و ساير بوردها مانند گيربکس، ريتارد هم به اين خطا اشاره کرده که اين امر و شهادت سرنشينان گواهي است بر وجود نقص فني مستمر در سيستم ترمز اتوبوس که از زمان شروع حرکت و سفر اگر جدي تلقي شده و بيشتر مورد توجه راننده قرار ميگرفت، قطعا از وقوع اين حادثه پيشگيري ميکرد.
فرمانده پليس راه کشور با اشاره به جمعآوري تمامي اطلاعات به دست آمده از شهود عيني، بوردهاي کامپيوتري و سرعت ثبت شده توسط دستگاه سرعت نگار لحظهاي (GPS) که بيانگر سرعت اتوبوس در دو دقيقه قبل از وقوع حادثه است، چهار مورد علت اصلي اين تصادف مشخص شده است.
وي تصريح کرد: 5 علت در بروز تصادف و تشديد صدمات بدني اين تصادف نقش داشته است.
مهماندار با اشاره به اينکه عامل اول بيمبالاتي راننده اتوبوس اسکانيا به علت به کار انداختن وسيله نقليه با عيب و نقص فني قبلي (نقص در سيستم ترمز) بوده است تصريح کرد: در عين حال عامل دوم عدم رعايت نظامات دولتي از سوي شرکت مسافربري همسفر چابکسواران بروجن به علت صدور صورت وضعيت مسافري براي اتوبوس داراي نقص فني، عامل سوم عدم رعايت نظامات دولتي توسط مدير فني شرکت مسافربري همسفر چابکسواران بروجن به علت تاييد سلامت فني و ايمني اتوبوس داراي نقص فني، عامل چهارم عدم رعايت نظامات دولتي از سوي شرکت سازنده اتوبوس اسکانيا به علت ضعف ستونهاي اتصال سقف با بدنه اتوبوس که بيشترين علت ضربات وارده به سر و گردن مسافران در اين بخش بوده است و عامل پنجم عدم رعايت نظامات دولتي از سوي مرکز مکانيزه معاينه فني شهر فلاورجان به علت صدور برگه معاينه فني براي اتوبوس داراي نقص فني نيز به عنوان علل اصلي وقوع اين تصادف تعيين شده است.
وي در پايان تاکيد کرد: بديهي است برابر مقررات گزارش ياد شده به دستگاههاي ذيربط براي برخورد با متخلفان ابلاغ خواهد شد.