نماد آخرین خبر

معاون سازمان تأمین‌ اجتماعی: شرایط استفاده از مستمری ازکارافتادگی

منبع
فارس
بروزرسانی
معاون سازمان تأمین‌ اجتماعی: شرایط استفاده از مستمری ازکارافتادگی
فارس/ معاون فني و درآمد سازمان تأمين ‌اجتماعي به تشريح شرايط استفاده از مستمري ازکارافتادگي پرداخت و گفت: سازمان تأمين ‌اجتماعي تمامي بيمه‌شدگان تحت‌ پوشش را به استثناي بيمه‌شدگان اختياري، بدون توجه به ميزان سابقه پرداخت حق ‌بيمه در مقابل حوادث ناشي از کار مورد حمايت قرار مي‌دهد. به نقل از اداره کل روابط عمومي سازمان تأمين‌اجتماعي، محمدحسن زدا رفع مشکلات جسماني و بازيابي توان کار و فعاليت را اولين اولويت تأمين‌اجتماعي در زمان بيماري و يا بروز حوادث براي بيمه‌شدگان عنوان کرد و گفت: بيمه‌شدگان تأمين‌اجتماعي در زمان بروز بيماري و يا حادثه از خدمات درماني و توانبخشي استفاده مي‌کنند و درصورتي که بيمه‌شده‌اي مطابق با نظر پزشک معالج پس از خاتمه درمان توان انجام کار را بازنيابد به کميسيون پزشکي معرفي خواهد شد. وي دريافت گواهي از پزشک معالج مبني بر غيرقابل درمان بودن بيماري و يا عارضه را براي معرفي به کميسيون پزشکي ضروري دانست و افزود: اين بيماران بايد گواهي پزشک معالج را همراه با خلاصه‌اي از درمان‌هاي انجام شده و خاتمه درمان به شعبه محل بيمه‌پردازي خود ارائه دهند و شعب تأمين‌اجتماعي پس از کنترل سوابق بيمه‌اي و طي مراحل قانوني بيمه‌شده را براي تعيين نوع و درصد ازکارافتادگي به کميسيون پزشکي معرفي مي‌کند. زدا با بيان اين که کميسيون‌هاي پزشکي موضوع ماده 91 قانون تأمين‌اجتماعي با حضور پزشکان متخصص و خوشنام در هر رشته تشکيل و رأي آنها پس از بررسي کامل پرونده پزشکي و مشاهده وضعيت بيمه‌شده صادر مي‌شود؛ گفت: رأي کميسيون بدوي پس از صدور به بيمه‌شده ابلاغ مي‌شود و بيمه‌شده درصورت قبول نداشتن رأي صادره مي‌تواند حداکثر ظرف مدت يک‌ماه از تاريخ ابلاغ، اعتراض کتبي خود را به شعبه تأمين‌اجتماعي مربوطه اعلام کند. وي ادامه داد: درصورت اعتراض بيمه‌شده، شعبه تأمين‌اجتماعي او را به کميسيون پزشکي تجديدنظر معرفي مي‌کند. البته آرائي که درخصوص ادامه درمان صادر شوند قابل اعتراض نيست و بيمه‌شده پس از خاتمه درمان مجدداً با گواهي پزشک معالج از طريق شعبه به کميسيون پزشکي معرفي خواهد شد. معاون فني و درآمد سازمان تأمين‌اجتماعي ضمن تأکيد بر اينکه درصد ازکارافتادگي بيمه‌شدگان براساس معيارهاي خاصي که ملاک عمل کميسيون‌هاي پزشکي هستند، تعيين مي‌شود، اظهار داشت: کميسيون پزشکي پس از معاينه و بررسي سوابق پزشکي بيمه‌شده، نسبت به صدور رأي با تعيين درصد ازکارافتادگي اقدام و مراتب را به شعبه ذي‌ربط اعلام مي‌کند تا درچارچوب مقررات تأمين‌اجتماعي و درصورت احراز شرايط قانوني حکم برقراري مستمري ازکارافتادگي صادر شود. زدا افزود: اگر درصد ازکارافتادگي بيمه‌شده بين 10 تا 33 درصد باشد و بيمه‌شده در اثر حوادث ناشي از کار دچار آسيب شده باشد، استحقاق دريافت غرامت نقص عضو خواهد داشت و اگر ميزان کاهش توانايي انجام کار بيمه‌شده براساس نظر کميسيون پزشکي بين 33 تا 66 درصد باشد، درصورتي که صدمه وارده به بيمه‌شده بر اثر حوادث ناشي از کار باشد، وي ازکارافتاده جزيي شناخته مي‌شود و درنهايت، درصورتي که بيمه‌شده طبق نظر کميسيون پزشکي 66 درصد و بيشتر توان خود را از دست داده باشد، چه اين صدمه ناشي از کار و بيماري حرفه‌اي باشد و چه بر اثر حوادث و بيماري‌هاي عادي، بيمه‌شده ازکارافتاده کلي شناخته مي‌شود. وي در ادامه به تشريح شرايط استفاده از مستمري ازکارافتادگي پرداخت و گفت: سازمان تأمين‌اجتماعي تمامي بيمه‌شدگان تحت‌پوشش را به استثناي بيمه‌شدگان اختياري، بدون توجه به ميزان سابقه پرداخت حق‌بيمه درمقابل حوادث ناشي از کار مورد حمايت قرار مي‌دهد. زدا، افزود: چنانچه بيمه‌شده‌اي در اثر حوادث غيرناشي از کار و يا بيماري‌هاي عادي آسيب‌ديده و توانايي خود را حسب نظر کميسيون‌هاي پزشکي پيش‌بيني شده از دست بدهد در چارچوب قانون و با احراز شرايط قانوني مورد حمايت قرار مي‌گيرد. در اين صورت مستمري تنها به بيمه‌شده‌اي تعلق مي‌گيرد که ظرف 10 سال قبل از وقوع حادثه غيرناشي از کار و يا شروع بيماري منجر به ازکارافتادگي کلي حداقل داراي يک سال سابقه پرداخت حق‌بيمه باشد و ظرف يک‌سال قبل از وقوع حادثه يا بيماري مورد بحث نيز داراي 90 روز سابقه پرداخت حق‌بيمه باشد. وي ميزان مستمري ازکارافتادگي کلي بيمه‌شدگان تأمين‌اجتماعي را به سابقه پرداخت حق‌بيمه و مزد يا حقوق بيمه‌شده ظرف 720 روز قبل از وقوع حادثه يا شروع بيماري مرتبط دانست و گفت: ميزان مزد و حقوق مبناي کسر حق‌بيمه، ملاک اصلي در تعيين مبلغ بسياري از حمايت‌هاي تأمين‌اجتماعي و از جمله مستمري ازکارافتادگي است. بنابراين بيمه‌شدگان بايد درمورد درج مزد واقعي خود در ليست‌هاي حق‌بيمه و اظهار آن به بازرسان تأمين‌اجتماعي حساس باشند. معاون فني و درآمد سازمان تأمين‌اجتماعي بر مسئوليت کارفرمايان در رعايت اصول ايمني کارگران به‌منظور پيشگيري از حوادث ناشي از کار تأکيد کرد و گفت: درصورتي که وقوع حادثه منجر به ازکارافتادگي بيمه‌شده، ناشي از عدم رعايت مقررات بهداشتي و مقررات حفاظت فني از سوي کارفرما يا نمايندگان وي باشد و يا درصورتي که کار واگذار شده متناسب با قابليت‌ها و استعدادهاي جسماني کارگر نباشد و اين امر موجب ازکارافتادگي بيمه‌شده شود؛ کارفرما مسئول پرداخت مستمري بيمه‌شده به سازمان تأمين‌اجتماعي است.