نماد آخرین خبر

نامه محیط‌زیستی‌ها به وزیر آموزش و پرورش

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نامه محیط‌زیستی‌ها به وزیر آموزش و پرورش
ايسنا/ ۶۰ تن از اعضاي هيات علمي محيط زيست در دانشگاه‌هاي مختلف کشور و ۳۰۰۰ دانش آموخته محيط زيست در مقاطع مختلف تحصيلي در نامه‌اي به وزير آموزش و پرورش خواستار سپردن تدريس کتاب انسان و محيط زيست به فارغ‌التحصيلان رشته محيط زيست شدند. تاليف کتاب درسي «انسان و محيط زيست» براي فراگيران رشته‌هاي علوم‌تجربي، رياضي، علوم‌انساني، کار و دانش و فني و حرفه‌اي پايه يازدهم از اقدامات مهمي است که در نتيجه تفاهم سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت آموزش و پرورش محقق شد و در تصميمي از سوي وزارت آموزش و پرورش دانش‌آموختگان رشته جغرافيا براي تدريس اين کتاب انتخاب شدند. همين تصميم اعتراض برخي فعالان حوزه محيط زيست به‌ويژه فارغ‌التحصيلان اين حوزه را فراهم کرد و تابستان سال جاري قبل از آغاز سال تحصيلي جديد «کمپين حمايت از اشتغال فارغ‌التحصيلان محيط زيست» خواستار تغيير تصميم وزارت آموزش و پرورش در مورد به کارگيري تحصيلکردگان رشته جغرافيا براي تدريس کتاب «انسان و محيط زيست» شد. کتاب «انسان و محيط زيست» اولين کتاب محيط زيستي است که تدريس آن در قالب کلاس دو ساعته در هر هفته براي پايه يازدهم همه رشته‌هاي آموزش و پرورش از مهرماه ۹۶ آغاز شد. نگارندگان اين نامه معتقدند از فارغ‌التحصيلان ساير رشته‌ها نمي‌توان انتظار داشت که هم از آبزيان بدانند و هم در زمينه وحوش ايران صاحب نظر باشند و هم بر مفاهيم آب، انرژي و اکوسيستم‌ها وقوف کامل داشته باشند بنابراين بي‌توجهي در انتخاب مدرس متخصص، بنا بر تجربه و مدارک لازم در بي تفاوتي اکثريت معلميني که تدريس اين کتاب به آنها سپرده شده است باعث بي‌اثر شدن و ابتر ماندن اهداف عاليه اين برنامه درسي خواهد شد. متن نامه به شرح زير است: « جناب آقاي سيد محمد بطحايي وزير محترم آموزش و پرورش با سلام و احترام ضمن تشکر از اهتمام نظام آموزشي کشور که در حرکتي موثر موضوع آموزش محيط زيست براي اولين بار به صورت کتاب درسي «انسان و محيط زيست» در وزارت آموزش و پرورش آماده براي تدريس شده است. بدين وسيله ما امضاکنندگان اين نامه شامل ۶۰ نفر از اعضاي هيات علمي رشته محيط زيست در دانشگاه هاي کشور و بيش از سه هزار دانش آموخته رشته محيط زيست، تقاضا داريم به منظور تاثيرگذاري هر چه بيشتر اين درس براي آينده سازان کشور و ايجاد بستر مناسب براي انديشيدن آنان و پيشگيري از بحران‌هاي آب، انرژي، انقراض حيات وحش، نابودي جنگل‌ها، تالاب‌ها و درياچه‌ها در آينده؛ از مدرساني براي تدريس استفاده شود که دانش محيط زيست را در دانشگاه فرا گرفته باشند، همچنين خواستاريم، حال که آموزش و پرورش دنبال جبران کمبود نيروي انساني است، از نيروهاي جوان و متخصص محيط زيست براي پر کردن اين خلا بهره ببرد. بديهي است از فارغ‌التحصيلان ساير رشته‌ها نمي‌توان انتظار داشت که هم از آبزيان بدانند و هم در زمينه وحوش ايران صاحب نظر باشند و هم بر مفاهيم آب، انرژي و اکوسيستم‌ها وقوف کامل داشته باشند. لذا ما متخصصين اين رشته با ارج نهادن بر اين حرکت جديد استفاده از دبيران ساير رشته‌ها غير از رشته محيط زيست را براي تدريس درس» انسان و محيط زيست» که براي مقطع دوم دبيرستان تدوين شده است را تاثيرگذار نمي‌دانيم و احساس مي‌کنيم بي‌توجهي در انتخاب مدرس متخصص، بنا بر تجربه و مدارک لازم در بي تفاوتي اکثريت معلميني که تدريس اين کتاب به آنها سپرده شده است، باعث بي اثر شدن و ابتر ماندن اهداف عاليه اين برنامه درسي خواهدشد. همچنين اعلام مي‌داريم که از حق مسلم خود که تدريس درس انسان و محيط زيست و پاسداري از فرهنگ محيط زيستي و نهادينه کردن آن در کشور عزيزمان به هيچ عنوان و تحت هيچ شرايطي کوتاه نخواهيم آمد. در پايان خواهشمنديم دستور فرماييد تنها دانش آموختگان رشته محيط زيست براي تدريس کتاب مذکور حائز شرايط قانوني تلقي شوند و از ساير تحصيلکردگان در رشته‌هاي تخصصي مرتبط با دانش آنان استفاده شود. پيشاپيش از بذل توجه همه بزرگواران کمال تشکر را داريم«. رونوشت اين نامه به نمايندگان کميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي، رييس سازمان امور استخدامي کشور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست کشور ارسال شده است. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar