باشگاه خبرنگاران/ چگونه کارت ملي خود را تعويض کنيم؟ مراحل تعويض کارت ملي و مدارک لازم جهت تبديل به کارت ملي هوشمند در اين گزارش گردآوردي شده است.
تصاوير هر مرحله در قسمت عکس خبر بارگذاري شده است.
کارت ملي به عنوان يکي از مدارک شناسايي يک ابزار هويتي براي هر فرد محسوب مي شود. نوع اوليه اين کارت به شکلي ساده و داراي اطلاعات مختصري بوده است. از ابتداي استفاده از کارت ملي تا به امروز هدف حضور در مکان هاي ضروري و بهره گيري از امکانات مختلف بوده است. نوع اوليه و هوشمند هر دو براي دست يابي به اين هدف طراحي شده اند. اما با پيشرفت علم و فناوري در "کارت ملي هوشمند" نيز قابليت هاي تازه و به روزي افزوده شده اند.
اهميت کارت ملي و کارت ملي هوشمند
در کارت ملي هوشمند امروزي علاوه بر درج اطلاعات شناسنامه اي يک فرد تمامي مشخصات ضروري فردي وي و زندگي اش نيز در تراشه آن به ثبت مي رسد. به تازگي نيز با فراخوان دولت تمامي ايرانيان بايستي اقدام به تعويض کارت ملي خود کرده و آن را به کارت ملي هوشمند تبديل نمايند. براي ايجاد هر نوع و انجام کاري نياز به طي مراحل خاص و تهيه مدارک لازم است. در زير به موارد مهم در رابطه با تعويض کارت ملي مي پردازيم. همان طور گفته شد کارت ملي هر فردي نشان از هويت شخصي آن فرد دارد. به همين خاطر حمل آن در همه جا الزامي نيست و بايد در نگه داري آن دقت نمود. مگر اين که نياز باشد کارت ملي شما هميشه در کيف يا جيبتان براي حضور يافتن در مکان هاي ضروري قرار گيرد. امروزه با پيشرفته شدن دنياي الکترونيک و ديجيتال بسياري از کارت ها هم چون کارت پايان خدمت، کارت گواهي نامه و کارت ملي نيز حالتي هوشمند به خود گرفته اند. جهت دريافت و تعويض کارت ملي خود بايستي از طريق اينترنت ثبت نام نموده و در نوبت قرار گرفت. سپس با مشخص شدن روز موعد به ثبت احوال مراجعه کرده و کارت خود را دريافت کنيد. جهت ثبت نام کارت ملي الکترونيک مي توانيد به سايت www.ncr.ir مراجعه و با حضور درشعب مربوطه اقدامات لازم را انجام دهيد.
کارت ملي هوشمند يا الکترونيک چيست؟
کارت ملي از آن جايي هوشمند خوانده مي شود که توانايي ذخيره اطلاعاتي مثل اثر انگشت فرد، اطلاعات تاهل فرد، مشخصات فرزند، اطلاعات هويتي، امضاي الکترونيکي و کد پستي فرد را دارد. با اين اوصاف کاربري کارت ملي هوشمند به دنياي واقعي محدود نشده و مي توان در فضاهاي مجازي نير توسط اين کارت ابراز هويت نمود.
ويژگي هاي متمايز کارت ملي هوشمند نسبت به کارت ملي سابق (تصوير شماره 2)
* کارت ملي هوشمند هم در فضاي مجازي و هم واقعي مي تواند هويت يک شخص را ابراز کند.
* در امور بانکي مي توان با قرار دادن کارت ملي خود بر روي نرم افزار تعيين شده براي امور بانکي تمامي کارهاي خود را انجام داد.
* توسط کارت ملي هوشمند در فضاهاي اينترنتي و مجازي مي توان ابراز هويت کرده و از خدماتي که نياز به معرفي فرد دارند به راحتي استفاده کرد.
افراد واجد شرايط دريافت کارت ملي هوشمند
در حال حاضر تعداد متقاضيان واجد شرايط دريافت کارت هوشمند ملي ۴۰ ميليون نفر است. ولي تا به کنون درصد زيادي از اين افراد داراي کارت ملي قديمي هستند و براي همين سازمان ثبت احوال تصميم دارد پايان سال ۱۳۹۷ را آخرين مهلت ثبت نام کارت هوشمند ملي کند.
1- تابعيت ايراني
2- داراي سن ۱۵ به بالا
3- داراي شناسنامه عکس دار
4- کساني که تا به اکنون کارت ملي هوشمند ندارند.
5- افرادي که کارت ملي خود را گم نموده اند.
6- افرادي که اطلاعات شخصي شان دچار تغيير و تحول شده است مثل نام، نام خانوادگي و...
کارها و مدارک لازم جهت تعويض کارت ملي به کارت ملي هوشمند
1- حضور فرد متقاضي در شعب ثبت ضروري است.
2- داشتن شناسنامه عکس دار الزامي است.
3- به همراه داشتن آدرس محل زندگي و کد پستي مهم و ضروري است.
4- ارائه نمودن شماره موبايل و تلفن ثابت
5- پرداخت هزينه دريافت کارت ملي هوشمند طبق تعرفه دولتي براي هر فرد الزامي است.
6- پرداخت هزينه فرم تکميل درخواست کارت ملي در دفاتر و پيشخوان هاي دولتي و هم چنين پرداخت هزينه اي در قبال تحويل گرفتن کارت از دفاتر مربوطه الزامي است.
هزينه تحويل کارت ۲ هزار تومان و هزينه دريافت کارت ملي هوشمند ۳۱ هزار تومان است. در صورت مشاهده هر گونه تخلف در اين زمينه مي توانيد به نهادهاي زير اطلاع دهيد.
رسيدگي به امور دفاتر پيشخوان دولت
۰۲۱_۶۱۹۱۲۲۲۲
رسيدگي به امور دفاتر ثبتي
۰۲۱_ ۸۴۴۷۰۰۰۰
رسيدگي به امور ثبت احوال
۰۲۱_۶۶۷۴۲۸۷۶
۰۲۱_۶۶۷۱۰۲۷۰
مراحل ثبت نام اينترنتي کارت ملي هوشمند (تصوير شماره 3)
به هنگام ثبت نام اينترنتي تمامي اطلاعات را به دقت ثبت نماييد. سپس با مطمئن شدن از اطلاعات درج شده خود ثبت نهايي را زده و اقدام به پرداخت هزينه هاي مربوطه نماييد. بعد از طي اين مرحله سامانه به شما يک رهگيري ارائه مي دهد که مي توانيد با مراجعه در پست خوان ها ، پيش خوان ها و دفاتر مربوطه اقدام به نوبت گيري کنيد. هم چنين لازم است تا کد رهگيري را همراه با برگه ثبت نام چاپ کنيد و تا زمان مشخص شده نزدتان نگه داريد.
اهميت دريافت کارت ملي هوشمند (تصوير شماره 4)
ضرورت دريافت کارت ملي هوشمند به اين خاطر است که با استفاده از اين کارت از تخلفات بسياري جلوگيري به عمل مي آيد.
عليرضا رزم حسيني استاندار کرمان در اين باره بيان کرد: تمامي اشخاص واجد شرايط بايد اقدام به دريافت کارت هوشمند ملي کنند چرا که ارائه خدمات و بهره گيري از امکانات توسط کارت ملي هوشمند باعث جلوگيري از سواستفاده گري ها مي شود.هم چنين وي ادامه داد بايستي با تخصيص اعتبارات لازم به دستگاه هاي اجرايي در حوزه الکترونيک و ديجيتال اقدام به نهادينه شدن اين امر نماييم.
در حدود يک ميليون کارت ملي هوشمند در استان کرمان صادر گرديده است.
بهتر است هر چه سريع تر اقدام به دريافت و تعويض کارت ملي خود کنيد و مدارک لازم را براي انجام هر چه مناسب تر کارتان به همراه داشته باشيد. تمامي مدارک و شرايط گفته شده براي دريافت کارت ملي هوشمند ضروري است . چنان چه يکي از موارد ناقص باشد به هنگام ثبت نام دچار مشکل خواهيد شد. با تبديل کارت ملي خود به کارت ملي هوشمند امنيت کارهاي خود را بالا برده و از تخلفات جلوگيري کنيد.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در تلگرام
https://t.me/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار